האם מותר להגיד שלום לחברו במקווה?

ה' טבת- סימן פ"ד סעיף א'- סוף הסימן
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

מדוע אסור לומר שלום בבית המרחץ ?

היכן מותר להזכיר דבר שבקדושה בבית המרחץ?ובאיזה אופן מותר לברך ולשתות בבית המרחץ?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות קריאת שמע במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק א' סימן פ"ד]  

הזכרת דבר שבקדושה ליד בית כסא נקי

בית המרחץ מחולק לשלשה חדרים, חדר חיצוני, חצר אמצעי, חד פנימי, הקל ביותר הוא החדר החיצוני, שבו כל בני האדם שעומדים שם הם לבושים, ומותר להזכיר בו כל דבר שבקדושה, החדר האמצעי חמור יותר, מכיוון שיש בן גם בני אדם לבושים וגם בני אדם ערומים, ולכן, אסור לומר בו קריאת שמע ותפילה דברי תורה וברכות, אבל מותר להרהר בו בדברי תורה, וכן מותר לומר לחברו שלום, אף על פי שזה אחד משמותיו של הקב"ה, ובחדר הפנימי ששם כולם ערומים, אסור גם לומר שלום, ואדם שרוצה לקרוא לחברו ששמו שלום, והוא בחדר הפנימי, יש ספק האם כיוון שסוף סוף שלום הוא אחד משמותיו של הקב"ה ואסור, או שהוא לא מתכוון לזה אלא מתכוון לקרוא לחברו ומותר.

יש נידון במשנה ברורה, בחדר האמצעי באופן שכולם עומדים שם לבושים, האם החומר של החדר האמצעי שאסור לומר בו דבר שבקדושה זה רק כאשר יש שם בני אדם ערומים, או שאסור אפילו שכולם לבושים, משום שעצם החדר מוגדר כבית המרחץ, ואין קשר למצב בני האדם בתוכו, ואומר המשנה ברורה, שבחדר הפנימי אין חילוק כלל בין לבושים לערומים, ואפילו אם אין שם אדם כלל, או שהחדר הפנימי פועל רק בימות החמה ולא בימות הגשמים, בכל זאת אסור להזכיר שם שום דבר שבקדושה, והעצה בזה היא לעשות שינוי מעשה בגוף החדר, להוציא משם את התנור, וזו עצה טובה גם לגבי בית הכסא בסימן הקודם, שאם עושים שינוי מעשה בגוף בית הכסא, מותר להזכיר בו דבר שבקדושה.

בית הטבילה נידון כחדר האמצעי, שאסור לומר בו דבר שבקדושה, ואשה הצריכה לטבול, תברך בתוך המים, ובית הטבילה שיש בו גם בית המרחץ, מבואר שגם בית הטבילה חמור יותר, אבל הדבר צריך עיון לגבי בתי המרחץ של ימינו, שאינם כמו בתי המרחץ של פעם שהיה שם הרבה זוהמה, ויתכן שבימינו יש מקום להקל .

אדם העומד בחדר הפנימי של בית המרחץ, ושומע את חברו מברך ברכה מחוץ לבית המרחץ, אסור לו לענות אמן, ואם הוא בחדר האמצעי, משמע מהמשנה ברורה שמותר לענות אמן.

אדם שצמא למים והוא בתוך בית המרחץ, ישתדל להיכנס לתוך מקום הטבילה עד למעלה מערוותו, ולברך ולשתות.

כל האמור לעיל, הוא בבית המרחץ שהשתמשו בו פעם, אבל בית המרחץ חדש שלא נעשה בו שימוש כלל, אין איסור להזכיר בו דבר שבקדושה, ובזה הדין הוא, שבית המרחץ קל יותר מבית הכסא, משום שלגבי בית הכסא מבואר, שאדם שהזמין חדר מסוים שישמש לו לבית הכסא ועדיין לא השתמשו בו, מותר לקרוא קריאת שמע לידו ולא בתוכו, אבל בבית המרחץ מותר, משום שזה לא גנאי כל כך.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן