יום שני י"ב בניסן תש"פ
האם מותר לאכול פירות יבשים בפסח?
בזמנים עברו, היו מקומות שבהם נהגו להכניס תאנים, צימוקים וכדומה, לתנור בעת אפיית לחם, או לפזר עליהם קמח, כחלק מתהליך ייבושם.
וכתבו הפוסקים, שבמקומות שנוהגים כך, אין לאכול פירות יבשים בפסח, אלא אם כן ידוע שאין בהם חשש חמץ, וכגון שיוּבשו בתנור שאינו משמש לחמץ כלל.
ובמקומות שנוהגים לייבשם רק בשמש, או באמצעים אחרים שאין בהם חשש חמץ, מותר לאוכלם בפסח אף ללא הכשר מיוחד לפסח.
ויש שהורו כי בזמננו אין לאכול פירות יבשים בפסח ללא 'הכשר' מיוחד לפסח, כיון שיש יצרנים המייבשים אותם בתנורים המשמשים לחמץ, ואין לדעת כיצד נהג היצרן של הפרי שלפנינו.
[שו"ע תסז, ח, ומשנ"ב כו-כז; ביאורים ומוספים דרשו, 37]
האם מותר לאכול בשר ודגים או פיצוחים ללא 'הכשר' מיוחד לפסח?
אין לאכול בפסח 'פיצוחים' קלויים ללא הכשר מיוחד לפסח, מחשש שנקלו בתנור המשמש לחמץ, ויש בהם 'בליעות' של חמץ; וכן מחשש לתערובת קמח במלח הנבזק על גבי הפיצוחים לפני הקלייה, במטרה 'להדביק' אותו לפיצוחים. (ולבני אשכנז, אסורים פיצוחים רבים באכילה משום המנהג שלא לאכול קטניות בפסח).
וכמו כן, בשר ובדגים, וכל מוצר העובר מליחה או חיתוך – אין לאוכלם בפסח ללא הכשר מיוחד לפסח, מחשש מחשש לשימוש בכלי מליחה וחיתוך של חמץ.
וכן מאכלים או משקאות מעובדים, וכל שכן כאלו המורכבים מחומרים רבים – אין לצרוך אותם בפסח אלא כאשר יש עליהם הכשר מיוחד לפסח.
[ביאורים ומוספים דרשו תסז, 37]
האם מותר לאכול סוכר בפסח ללא 'הכשר' מיוחד לפסח?
אין להשתמש בפסח בסוכר דק שאין עליו הכשר מיוחד לפסח, כיון שקיים חשש לתערובת קמח שאינה ניכרת, וכאשר הסוכר יבוא במגע עם מים, יחמיץ הקמח.
ואף להשהות את הסוכר ברשותו בפסח – אסור, אך בדיעבד, אינו נחשב כחמץ 'שעבר עליו הפסח', ומותר לאוכלו לאחר הפסח.
ואף סוכר שמקובל כי אין כל תערובת קמח בייצורו, נוהגים שלא לאוכלו בפסח, ואף למוכרו לגוי במכירת החמץ.
אולם, סוכר שיש עליו הכשר מיוחד לפסח, מותר לכתחילה לאוכלו בפסח. ועם זאת, יש שהחמירו שלא להשתמש בפסח בסוכר דק, כי אם בקוביות סוכר שיש עליהן הכשר לפסח.
[שו"ע תסז, ח, ומשנ"ב כט ו־לא; ביאורים ומוספים דרשו, 35]