האם מותר לאכול מצה שנעשו בה ציורים?

ז' אדר תש"פ - סימן ת"ס- סעיף ד'- סעיף ה'
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

האם מותר לאכול מצה שנעשו בה ציורים?

מדוע עדיף לעשות את המצות רקיקים דקים ולא עבים? • ומה הדין אם אדם אפה מצה שיש בעובייה טפח? • שיעור הלכה מעניין במשנה ברורה חלק ה' סימן ת"ס סעיף ד' – ה' במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה

אסור לעשות ציורים כמין חיה ועוף על עיסת המצות, שמא ישהה כדי לעשות את הציורים, והעיסה תחמיץ, ואומר המ"ב, אפילו אם יש לו דפוס שהוא קובע אותו על העיסה והציור נעשה מאליו, בכ"ז אסור, ואפילו אם היא עיסת נחתום שהם זריזים ומיומנים בעשיית אותם ציורים, בכ"ז הדין הוא שאסור, ואפילו שאינו שוהה כלום, בכ"ז לא חילקו חכמים, ואסרו את הכל, כיוון שהרואה שנאפו מצות, לא יודע שנעשו ע"י דפוס, והוא יבוא להתיר אפילו בלי דפוס, ויש חשש שהעיסה תחמיץ, ואפילו שמדובר בעסות דקות שאינם ממהרים להחמיץ, בכ"ז אסור, וכל זה לכתחילה, אבל בדיעבד, הם מותרים באכילה, ויוצאים בה יד"ח אכילת מצה בליל יו"ט ראשון של חג הפסח.
כל זה אמור בציורים ממש, אבל מה שעושים במסרק כדי שהמצה לא תתפח ותחמיץ, מותר, כיוון שאין כוונתו לציור, וממילא גם אם הציור לא יצא לו טוב, הוא לא יתעכב על זה, כי יש לו כוונה רק שהעיסה לא תתפח, ומ"מ, טוב למהר לעשותם בזריזות.
יש לעשות את המצות רקיקים דקים ולא עבים, כי כאשר הם דקים, הם ממהרים לאפות, והם פחות מחמיצים.
אין עושים בפסח פת עבה טפח, ומבאר המ"ב, שכשהיא עבה, יש חשש שלא ישלוט בה חום האש, אבל בפחות מטפח, מותר, ובבה"ל מביא כמה פוסקים, שאפילו בפחות מטפח יש להיזהר, ובדיעבד אם אדם אפה מצה שיש בעובייה טפח, יש שאוסרים אותה אפילו בדיעבד, ויש שמתירים, ומ"מ בעיסה עבה שהיא יותר מועדת להחמיץ, יש לעיין בה שלא החמיצה.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן