האם יש חובה ללבוש כיפה?

א' שבט- סימן צ"א סעיף א'- סוף הסימן
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

מדוע צריך לחבוש כובע בשעת התפילה ?

מה העניין בחגירת חגורה לתפילה?ומדוע הנחת היד על הראש לא מועילה לכיסוי הראש?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות תפילה במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק א' סימן צ"א]  

כיסוי הגוף בשעת התפילה

אמנם מעיקר הדין, אדם צריך לכסות את ערוותו בשעת התפילה, אבל לכתחילה, צריך שיכסה גם את חלק גופו העליון, ואם מעל ערוותו הגוף שלו מגולה, לא ראוי להתפלל בצורה כזאת, אלא ראוי לאדם להתפלל כעומד לפני המלך, ובדיעבד כאשר התפלל כשחלק גופו העליון מגולה, יצא ידי חובת תפילה, ואין צריך לחזור ולהתפלל.

חגירת חגורה בשעת התפילה

אף על פי שאדם לבוש באבנט ואין לבו רואה את הערווה, בכל זאת יש עניין שאדם יחגור חגורה בשעת התפילה, משום 'הכון לקראת אלקיך ישראל', אבל בשעת אמירת הברכות, אין צריך ללבוש חגורה, ויש אומרים, שכל מה שיש עניין ללבוש חגורה בשעת התפילה, זה רק לאותם אנשים שלובשים חגורה במשך היום, אבל מי שגם במשך היום לא לובש חגורה, אז גם בשעת התפילה הוא לא צריך, ומידת חסידות, שגם מי שלא לובש חגורה במשך היום, בשעת התפילה יחגור את עצמו בחגורה.

הוצאת אזכרה מפיו בראש מגולה

אסור לאדם להוציא אזכרה מפיו או להיכנס לבית הכנסת כשראשו מגולה, ואף על פי שבכל מקרה אסור ללכת ד' אמות בלי כיסוי ראש, שתי תשובות בדבר:

א. כל האיסור ללכת ד' אמות ללא כיסוי ראש, הוא רק מידת חסידות, אבל להוציא אזכרה מפיו או להיכנס לבית הכנסת בגילוי ראש, זה מעיקר הדין.

ב. החידוש כאן הוא שאסור לאדם לשהות בגילוי ראש בבית הכנסת, או להוציא אזכרה מפיו בגילוי ראש גם אם הוא לא הולך ד' אמות.

כיסוי ראשו בידו

לא מועיל לגילוי ראש מה שיניח ידו על ראשו, משום שהיד והראש הם גוף אחד, וזה לא נחשב לכיסוי, וכיסוי הוא רק על ידי דבר אחר, או שחברו מניח עליו את ידו, או אפילו הוא עצמו מכסה ראשו עם השרוול.

חבישת כובע בשעת התפילה

אדם צריך להיות בתפילה כמו שהוא מדבר עם אנשים חשובים, ולכן, לא ילך בלבוש שאינו מכובד בשעת התפילה, ובזמננו שנוהגים לדבר עם אנשים חשובים עם כובע על הכיפה, כך בתפילה צריך שיהיה עם כובע על הכיפה.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן