נרות חנוכה: מי מדליק וכמה נרות מדליקים?
מצות נר חנוכה – נר אחד לאיש וכל בני ביתו, והמהדרין – נר לכל אחד, והמהדרין מן המהדרין – נר אחד ביום הראשון, ומוסיפים נר אחד בכל לילה; ונהגו כל ישראל כמהדרין מן המהדרין, אלא שלדעת המחבר – אף אם בני הבית רבים, אחד מדליק עבור כולם, ולדעת הרמ"א – כל אחד מבני הבית מדליק לעצמו.
ואף לדעת הרמ"א, האשה והבנות אינן מדליקות לעצמן; וכשהבעל והאשה אינם בביתם, דעת הגרש"ז אויערבך, הגרי"ש אלישיב, הגר"נ קרליץ והגר"ח קניבסקי שהאשה תדליק לעצמה; אולם לדעת הגר"ש ואזנר והגראי"ל שטיינמן יוצאת האשה בהדלקת בעלה בכל מקום; וכן דעת הגרש"ז אויערבך והגראי"ל שטיינמן לענין משפחה השוהה מחוץ לביתה, שכל בני הבית טפלים לאביהם ויוצאים ידי חובה בהדלקתו.
ולגבי קטן – לדעת הרמ"א יש לחנכו להדליק לעצמו, אך אין צורך לחנכו להוסיף נר בכל לילה, וידליק נר אחד בלבד, ויש מהראשונים שכתבו שאין צורך לחנכו כלל להדליק לעצמו, משום שמן הדין אין צורך אלא בנר אחד לאיש וביתו, ואין חובת חינוך להידור מצווה.
[שו"ע תרעא, ב, משנ"ב ח-י וביה"ל ד"ה בלילה; ביאורים ומוספים 'דרשו', 27]
האם צריך להדליק את נרות החנוכה דווקא בחלל הפתח או בחלון?
המדליק נרות חנוכה בפתח הבית או החצר, באפשרותו להניחם בסמוך לפתח מבחוץ או בחלל הפתח. כשמדליק בסמוך לפתח, יניחם בצד שמאל, כדי שיהא מוקף במצוות משני צדדיו: מזוזה בימין ונר חנוכה בשמאל; וכן כשמדליק בחלל הפתח, יניחם בחציו השמאלי, ויש אומרים שיצמידם למשקוף השמאלי. ובדיעבד, אם הניחם בצד ימין, יצא ידי חובה; ואם מדליק בפתח הפטור ממזוזה, עליו להניחם לכתחילה בצד ימין, כיון שצד זה חשוב יותר.
כמו כן, המדליק בסמוך לפתח מבחוץ, יניח את הנרות ב'טפח' (8-9.6 ס"מ, לשיטות השונות) הסמוך לפתח, כיון שאם ירחיקם לא יהא ניכר שבעל־הבית הוא המדליק. ובדיעבד, אם הרחיקם יותר מטפח – לדעת הגרש"ז אויערבך יצא ידי חובה, ולדעת הגר"ח קניבסקי אם ניכר שהנרות שייכים לפתח יצא ידי חובה; אך לדעת הגרי"ש אלישיב עליו לשוב ולהדליק בטפח הסמוך לפתח, ללא ברכה.
וכשמדליק בחלון – דעת הגרש"ז אויערבך, הגרי"ש אלישיב והגר"ח קניבסקי, שרשאי להניח את הנרות מבחוץ, בטפח הסמוך לחלון; אך לדעת הגר"נ קרליץ אין להניחם אלא בתוך הבית סמוך לחלון, או בחלל החלון.
[שו"ע תרעא, ז, ומשנ"ב לא-לו; ביאורים ומוספים 'דרשו', 54 ו־61]