הרה"ג רבי גמליאל הכהן רבינוביץ שליט"א
מדליק בתוך ארון זכוכית
שאלה: אם מדליק נרות חנוכה מחוץ לבית במקום שיש רוחות, ולצורך כך מניח את הנרות בתוך ארון זכוכית, וברגע ההדלקה הנרות אינן יכולות לעמוד ברוח מצויה, והוא סוגר את הארון מיד לאחר ההדלקה, האם יוצא ידי חובה בהדלקה זו?
תשובה: יוצא
הכין נרות שעוה והביאו לו שמן זית
שאלה: אדם שהכין נרות שעוה להדלקה וסידרם להדלקה, ולאחר מכן הביאו לו שמן זית להדליק בו, האם יסיר את הנרות וידליק בשמן, או שמא הוכנו הנרות למצותן וצריך להדליק בהם?
תשובה: יכול להסיר.
עד שתכלה רגל מן השוק
שאלה: מה שאמרו בגמרא בשבת דזמן הדלקת נר חנוכה הוא "עד שתכלה רגל מן השוק", האיך נקטינן להלכה, האם הכוונה לרגל ישראל דוקא, או גם לרגל עכו"ם?
תשובה: הרי אמרו רגלא דתרמודאי .
נער שנעשה בר מצוה ביום א' דחנוכה שחל להיות בשבת
שאלה : נער הנעשה בר מצוה ביום א' דחנוכה שחל להיות בשבת שמדליקים זמן רב קודם השקיעה, האם יכול להדליק נר חנוכה ולהוציא את בני ביתו ידי חובתם, וגם לדעת היש אומרים המתירים בקטן שהגיע לחינוך שיכול להוציא אחרים כמבואר בשו"ע (סימן תרע"ה סעיף ב'), מ"מ במשנה ברורה (סימן תרפ"ט ס"ק ו') כתב דבשע ת הדחק אפשר לסמוך על זה, ומשמע שלכתחילה אין להקל בזה, וא"כ הכא שנעשה בר חיובא בערב זה האם יכול להוציא אחרים בהדלקה זו אף לכתחילה, או דינו כשאר קטן?
תשובה: בשעת הדחק אפשר להקל .
שמן זית שהיה תחת המיטה
שאלה: שמן זית שהיה מונח תחת המיטה, האם מותר להדליק בו נר חנוכה, והאם יש חילוק בין ישנו על המיטה בעוד השמן תחתיה, ללא ישנו עליה בעוד השמן תחתיה?
תשובה: להסוברים שצריך להיות ראוי לאכילה ודאי שאין ראוי להדליק בזה .
טבילת הכוסיות מזכוכית
שאלה: כוסיות מזכוכית שקנאם כדי להשתמש בהם לשתיה, ואח"כ נמלך וקבע בדעתו לייחדם להדלקת נרות חנוכה, האם צריך להטבילם כיון שקנאם לשם שתיה, או לא?
תשובה: אם לא יטבילנו הרי אין ראוי להשתמש בו אוכלין, ויש אומרים שצריך שיהא השמן ראוי לאכילה .
בית שפתחו פונה לרשות הרבים ע"י שביל
שאלה: בית שפתחו פונה לרשות הרבים, וישנו שביל המוביל מפתח הבית עד רשות הרבים, האם ידליק נרות חנוכה בפתח השביל שהוא קרוב יותר לרשות הרבים, או בפתח הבית ממש ?
תשובה: בפתח הבית .
הדר בקומה גבוהה שהיא למעלה מעשרים אמה
שאלה: הדר בקומה גבוהה שהיא למעלה מעשרים אמה מרשות הרבים, האם יכול להדליק בחלונו שהוא כנגד חלונות הדיירים בבנין ממול ויקיים בזה פרסומי ניסא, והאם יש חילוק בין חלון הפונה לבתים פרטיים של השכנים, לבין חלון הפונה לחדר המדרגות של הדיירים ממול?
תשובה: לא.
לישב אצל הנרות חצי שעה
שאלה: בכמה ספרים כתבו דראוי לישב אצל הנרות בחצי שעה הראשונה להדלקתם כדי לראותם ולהודות ולהלל על הנסים המתפרסמים על ידם (שו"ת שב יעקב כ"ב, מקו"ח תרע"ב, ב', מנוחה וקדושה עמוד ק"ס)
והאם זו היא באמת הנהגה ראויה גם לבן תורה השוקד על תלמודו שראוי שידחה בזה את היחזור לתלמודו ככל מצוה דרמיא עליה שמפסיק תלמודו לעשותה?
תשובה: לא ראינו נוהגים כן .
מצוה חביבה עד מאד
שאלה: ברמב"ם (חנוכה פ"ד י"ב) וז"ל, מצות נר חנוכה מצוה חביבה היא עד מאד, וצריך ליזהר בה כדי להודיע הנס. עכ"ל ומדלא כתב הרמב"ם שצריך ליזהר בה כיון שהיא מצוה חביבה, כעין מש"כ בהלכות ציצית שצריך ליזהר בה שהרי הכתוב שקלה וכו', אלא כתב שצריך יזהר בה כדי להודיע הנס משמע לכאורה שהזהירות במצוה עצמה מוספת יותר בהודעת הנס והא כיצד ?
תשובה: מה שכתב כדי להודיע הוא טעם על חביבה .
לסמוך על הנס
שאלה : בספר החינוך (מ"ע תקמ"ו) כתב וז"ל, כל הסומך על הנס אין עושין לו נס ועל הדרך הזה תראה רוב ענייני הכתובים, בכל מקום כי גם בהלחם ישראל מלחמת מצוה עפ"י השם היו עורכים מלחמתן ומזיינים עצמם ועושים כל עניינם כאילו יסמכו בדרכי הטבע לגמרי. עכ"ל. וכיצד יתבאר לפי זה מה שהובא בפירושי התפילה לרוקח (ח"ב עמוד תשט"ז) בשם המדרש בענין מלחמת חשמונאי, שהיו ישראל מצפים להרי מזרח אולי יבואו להם גייס של פרסיים, א"ל חשמונאי למתתיהו כהן גדול, ולא כתוב ארור הגבר אשר יבטח באדם, וכתיב ברוך הגבר אשר יבטח בה', א"ל יפה אתה אומר אני וג' בני ואתה וז' בניך הרי י"ב כנגד י"ב שבטים "מובטח אני בהקב"ה שיעשה לנו נס", הרי שסמכו על הנס?
תשובה: כשאין ברירה אחרת מותר .
שלך גדולה משלהם
שאלה: ברש"י ריש בהעלותך הביא ממדרש אגדה שכשראה אהרן חנוכת הנשיאים חלשה דעתו שלא היה עמהם בחנוכה לא הוא ולא שבטו, א" ל הקב"ה חייך שלך גדולה משלהם שאתה מדליק ומטיב את הנרות בוקר וערב, והקשה הרמב"ן למה לא נחמו בהקרבת הקרבנות, ותירץ עפ"י המדרש כשאין בית המקדש קיים קרבנות בטלים, אבל הנרות קיימין שרמזו לנרות חנוכת חשמונאי שהם נוהגים אף לאחר החורבן כדאיתא בשלהי מנחות, וא"כ אמאי לא ראו את העסק בהלכותיהן כהמשך להם לפחות באותה מידה שנרות חנוכה הם המשך למנורה?
תשובה: הוא רצה מעשה בידים .