יום שני כ"ה באלול תש"פ
האם בזמננו מותר לעשן סיגריות ביום טוב?
כפי שלמדנו, כל מלאכה המותרת ביום טוב, אינה מותרת אלא לצורך 'השווה לכל נפש'. ובהקשר זה, דנים הפוסקים בנוגע לעישון סיגריות ביום טוב, אשר כרוך במלאכת 'המבעיר' בכל שאיפה ושאיפה שבמהלך העישון.
לדעת פוסקים רבים, מאחר ורבים מתנזרים מהעישון, ובנוסף, מתברר יותר ויותר כי העישון מזיק לבריאות – אין העישון נחשב לדבר השווה לכל נפש. ויש חולקים.
ובזמננו, שהמוּדעוּת לנזקי העישון הולכת ומתרבה, לאור המחקרים הרפואיים, ובעקבות החוקים השונים שנחקקו בנושא – יתכן שאף לדעת הפוסקים שהקלו בזמנם, אסור מדאורייתא לעשן ביום טוב.
ואף בנוגע לימות החול, כבר מנה החפץ חיים בזמנו – בטרם היה ידוע על נזקי העישון לבריאות – מספר סיבות שמחמתן ראוי להתנזר מעישון סיגריות.
[ביה"ל תקיא, ד, ד"ה אין; ביאורים ומוספים דרשו 30]
מי שהדליק גפרור ביום טוב – האם מותר לו להשליכו מידיו באופן שבוודאי יכבה?
המצית ביום טוב אש בעזרת גפרור שהודלק מִנֵר – כגון לצורך הדלקת נרות, או הצתת אש בכיריים; או לצורך הצתת סיגריה, לנוהג להקל בכך – לא ישליך מידו את הגפרור באופן שכיבויו ודאי, אלא יניח את הגפרור בעדינות על גבי משטח כלשהו, ויכבה מאליו.
אולם, במקרה שאם לא ישליך את הגפרור מידו לאלתר תיכווינה אצבעותיו, מותר להשליכו אף אם בודאי יכבה על ידי כך, משום שהכיבוי הוא 'פסיק רישא דלא ניחא ליה', כלומר תוצאה ודאית של פעולה אשר אין בהּ ענין לעושה הפעולה; ובדבר כזה יש להקל לצורך מניעת צער הגדול של הכווייה, הנחשב כצורך של 'מכשירי אוכל נפש'.
וכמו כן, הנוהג להקל בעישון סיגריות ביום טוב, חובה עליו להיזהר מאוד מכיבוי הסיגריה בתום העישון, שכן מלאכת הכיבוי לא הותרה לצורך זה.
[ביה"ל תקיא, ד, ד"ה אין; ביאורים ומוספים דרשו, 27]
האם מותר למהול תרכיז 'מֵי פֶּה' במים בשבת?
אסור להניח, או להתיז, בשבת וביום טוב, בושם וכל דבר שמטרתו לתת ריח טוב, על גבי בגד, על מנת להכניס בו את הריח; משום ש'מוליד' ריח בבגד, והדבר דומה לעשיית מלאכה. ויש שאוסר אף התזת חומר שריחו דוחה יתושים על בגדי השינה, או המצעים – למרות שריחו בלתי נעים; אך באופן שהריח כמעט בלתי מורגש, ניתן להקל.
ומותר לתת בושם על גוף האדם, אף באופן שבוודאי יוולד ריח גם בבגד שלובש, כגון בהתזת 'ספריי', אך אם כוונתו שהבושם יגיע גם אל הבגד – אסור.
וכן מותר לשטוף את הפה ב'מֵי פֶּה', למרות שמטרתו לתת לפה ריח טוב; אבל יש אומרים שאסור למהול תרכיז מי פה במים בשבת, משום שמוליד ריח במים; ויש שמתיר בדיעבד למהול את התרכיז במים בשבת, כיון שאין הכוונה בפעולה זו שמי הפה יתנו ריח במים, אלא לדללם בלבד.
[ביאורים ומוספים דרשו, 23 ו־26; וראה שם, 25 ו־שכב, 20]