הרב צבי וינברג
האם אפשר לומר לכהן בטלפון "כנגע נראה לי בבית"?
"וְהִגִּיד לַכֹּהֵן לֵאמֹר כְּנֶגַע נִרְאָה לִי בַּבָּיִת" (ויקרא י"ד, ל"ה)
המשנה למלך (פט"ו מטומאת צרעת ה"ב) מביא מהתורת כהנים (פרשה ה' ה"ז): "אשר לו הבית" – שלא ישלח ביד שליח (לומר לכהן "כנגע נראה לי בבית"), יכול אפילו זקן ואפילו חולה תלמוד לומר ובא". ותמה המל"מ מדוע הרמב"ם השמיט דין זה [ועי' מעשה רקח]
ובמנחת חינוך (קעז,ו) הסתפק האם יש מצוה שהבעל הבית יאמר לכהן בלשון הזה – "כנגע נראה לי בבית", או שבאמת אינו מצוה כלל, ואם רצה יכול לקרוא לכהן ואינו מודיע לו כלל ובא ורואה לבד, רק בא הפסוק לומר שאם אומר לו שלא יאמר בל' "נגע" אלא "כנגע" וכמש"כ החינוך שם והרמב"ם (פ"ד ה"ד)
ומביא המנח"ח את המל"מ הנ"ל שאין לשלוח שליח לכהן, ומוכיח מזה שמצוה עליו לומר בלשון הכתוב – דאי לאו הכי מדוע אין לעשות שליח, דלא גרע אם קרא לו סתם לבוא אליו לבית ולא אמר לו שיש נגע, ומוסיף שם שאם הוא מצוה, בלאו הכי אינו יכול לעשות שליח, לדעת המהרי"ט [ח"א סי' קכ"ז] דאינו יכול לעשות שליח להקדיש דמילי לא ממסרן לשליח.
ואבי מורי שליט"א הסתפק האם אפשר לומר לכהן "כנגע נראה לי בבית" – בטלפון, דלכאו' אם זה דין אמירה לכהן, יש לומר שאינו יוצא ע"י טלפון.
והנה איתא בתורת כהנים (שם ומובא בר"ש נגעים יב,ה) שכשבא בעל הבית לכהן, הכהן צריך לומר לו דברי כיבושין: "בני אין הנגעים באים אלא על לשון הרע".
ומבאר החפץ חיים שם (וכ"כ החזו"א נגעים סי' י' סק"ח) שמה שכתוב למעלה, שצריך בעל הבית עצמו לבוא לכהן ולא יכול לשלוח שליח הוא משום שצריך הכהן לומר לו דברי כיבושין.
ולפי"ז יש לומר שצריך לבוא לכהן בעצמו – שדברי הכיבושין שאומר לו הכהן צריך לשמוע באזניו ממש, כדי שישפיע עליו יותר, ובטלפון ישנה השפעה פחותה, וצ"ע.