פירות מסוכרים שאין ניכר צורת הפרי
ש: מצוי היום שמוכרים פירות חתוכים לפרוסות, ומסוכרים בסוכר, ולא ניכר צורת הפרי, האם נשתנה ברכתם?
ת: זה נחשב שניכר צורת הפרי, והרי אם יגידו לו מהו הפרי יבחין שזה הפרי, לכן יש לברך ברכתו הרגילה של הפרי.
ברכת פירות מרוסקים
ש: פירות כתפוחי עץ בננות וכדו' שריסקום או שעשו מהם ריבות האם יברך ברכתם כרגיל?
ת: כל זמן שניכר תואר וצורת הפרי מברך ברכתו הראויה, אבל אם ריסקם עד שאין ניכר תוארם וצורתם ובפרט כשעושה מהם ריבות יברך עליהם שהכל.
לפטור פרי מרוסק ע"י פרי אחר
ש: רסק פירות שברכתו שהכל האם מועיל לקחת חתיכת פרי ולברך עליו ברכת בורא פרי העץ ולפטור כי"ז את הרסק?
ת: כיון שמעיקר הדין אם בירך בורא פרי העץ יצא, לכן מועיל לקחת פרי ועי"ז לפטור את הרסק.
ש: בירך בורא פרי העץ ונתכוון לפטור את כל הפירות שברכתם פרי העץ, והי' שם ג"כ רסק פירות שברכתו שהכל, האם יוכל לברך עליהם ברכת שהכל או שיצא בברכת בורא פרי העץ.
ת: אינו יכול לברך שהכל על הרסק, כיון שכשבירך בורא פרי העץ התכוון לכל דבר שיכול להיפטר בזה ע"י ברכת בורא פרי העץ. ועל הרסק יוצא יד"ח בברכת בורא פרי העץ.
ברכת תפוחים שהדרך לבשלם
ש: תפוחי גרנד שרוב העולם מבשלים אותם, האם כשאוכל אותם חי ג"כ מברך בורא פרי העץ?
ת: כיון שהם מין תפוחים, ובתפוחים הדרך לאכול אותם חיים ומבושלים, ואין בהם סיבה מיוחדת שלא יהיו נאכלים כשהם חיים לכן גם עליהם מברך בורא פרי העץ.
ברכת קטניות שהדרך לקלות אותם
ש: שקדים או בוטנים שרוב העולם אוכלים אותם קלויים ולא חיים, האם נחשבים כפרי שכך הרגילות לאוכלו דווקא קלוי ולא חי ולפי"ז תשתנה ברכתו?
ת: כיון שע"י הקליה זה לא משתנה לדבר אחר אלא רק עושה אותו יותר טוב, ואפשר לאוכלו כך וכך מברך עליהם בין חיים ובין קלויים אותה הברכה.
האם ברכה על היין פוטרת מרק?
ש: הדין הוא שיין פוטר כל מיני משקין האם זה פוטר גם משקים כדוגמת מרק שיש לו חשיבות בגלל הירקות שהתבשלו בתוכו?
ת: כיון שלמעשה המרק הוא משקה גמור ושיעורו לברכה אחרונה ברביעית ככל משקים א"כ ברכת היין פוטרת את המרק.
ברכת בוטנים המצופים בקמח
ש: בוטנים המצופים בקמח קלוי האם מברך עליהם בורא מיני מזונות?
ת: אם הבוטנים מצופים רק במעט קמח מסתבר שהבוטנים הם העיקר והקמח טפל ומברך על הבוטנים בפה"א ופוטר את הקמח,
ואם מצופה בהרבה קמח א"כ הקמח העיקר ומברך במ"מ.
אכל בריה האם מותר לאכול בריה נוספת
ש: מי שאכל ענב אחד שהוא בריה ונכנס לספק ברכה אחרונה האם מותר לו לאכול ענב נוסף כשעדיין השיעור הוא פחות מכזית?
ת: לא יאכל עוד ענב דכל בריה נוסף שאוכל מכניס את עצמו שוב לספק ברכה.
גדר בריה לענין ברכה
ש: פלח של קלמנטינה או גרעין תירס האם יש להם דין בריה שאין לאוכלו לכתחילה בפנ"ע?
ת: לגבי פלח של קלמנטינה יש להסתפק האם נחשב בריה, אבל גרעין תירס יש לו דין בריה כגרעין רימון.
ברכת דובדבן המונח ע"ג העוגה
ש: דובדבן המונח ע"ג פרוסת עוגה האם יברך ע"ז בורא פרי העץ?
ת: אם נעשה לנוי הרי הוא טפל ולא יברך ע"ז, אבל אם זה לא שייך לנוי העוגה יברך ב' ברכות.
גדר תערובת בסלט פירות
ש: סלט פירות המעורב בדברים שברכתם בתערובת שמברך לפי הרוב, איך ניתן לקבוע האם זה מוגדר כתערובת?
ת: גדר התערובת הוא שאם יקח האוכל בכפית יעלה לו בכפית משני המינים, אבל אם אוכלים כל חתיכה בפני עצמה אין זה תערובת.
ברכה על זיתים בתוך הסעודה בט"ו שבט
ש: האוכלים פירות ט"ו בשבט בתוך הסעודה ומביאים ג"כ זיתים האם יברך עליהם בתוך הסעודה?
ת: מסתבר שיברך על הזיתים בתוך הסעודה, כיון שמביאים את הזית לשם מנהג אכילת פירות ולא מחמת הסעודה ע"כ יש מקום לברך ע"ז אף שהוא באמצע הסעודה. ואמנם אם אוכל הזית בלחם ודאי א"צ ברכה.
אכל פירות ורוצה לאכול פירות שלא ראם בשעת הברכה
ש: מי שבירך על פרי בורא פרי העץ, והיה על השולחן עוד מין פרי שברכתו ג"כ בורא פרי העץ, שלא ראה אותו ולא כיון עליו האם צריך לחזור ולברך עליו?
ת: אין צריך לחזור ולברך על הפרי השני כיון שהי' על השולחן.
הסיח דעת מאכילת הפרות ורוצה שוב לאכול
ש: אם עוסק באכילה והחליט בדעתו שאינו רוצה לאכול מין פרי אחד ממיני הפירות שלפניו ואח"כ חזר בו ורצה לאכול אותו הפרי האם צריך לחזור ולברך בורא פרי העץ?
ת: אין צריך לחזור ולברך, כיון שעדיין עוסק באכילה, וכך הדרך שלפעמים נמלך ואין זה היסח הדעת גמור.
ברכת לחמניות מזונות
ש: הלחמניות שמגישים בשמחות שנקרא "לחמניות מזונות" האם יברך עליהן מזונות?
ת: ראוי שלא להגישן בשמחות שלא בסעודת פת, דיש בזה כמה סיבות שאין ברכתו מזונות.
ברכה על מצות
ש: מצות באמצע השנה האם מברכים עליהן ברכת המוציא?
ת: יש לברך עליהן המוציא, דאי"ז טעם כמו ביגל אלא נעשה יותר בצורה של פת להשביע.
ברכה על עוגות בסעודה
ש: האוכל עוגות בתוך הסעודה האם מברך עליהן?
ת: אם לא כיון לפוטרן בהמוציא, יקח דבר שברכתו מזונות שאינו בא מחמת הסעודה, וגם אינו מעשה קדרה דאז אין ברכת המוציא פוטרתו, ויכוון בזה לפטור את העוגות שמגישים בסוף הסעודה.
קבע סעודה על קוגל
ש: האוכל מקוגל כדי קביעת סעודה האם מברך עליו ברכת המזון ?
ת: זה ספק דאוריתא האם דינו כחלוט ואח"כ אפיה שדינו כפת, ואם קבע ע"ז סעודה מברך המוציא וברכת המזון.
ברכה על שתית קפה בסוף הסעודה
ש: השותה קפה או תה בסוף הסעודה האם צריך לברך ע"ז ?
ת: בזמנינו דבא רק לעכל את המזון זה חלק מהסעודה כשאר משקים וא"צ לברך ע"ז בתוך הסעודה.
מיץ ענבים פוטר כל המשקים
ש: האם מיץ ענבים פוטר את כל המשקים כמו יין ?
ת: גם מיץ ענבים פוטר את כל המשקים מברכה.
ברכה לאחר סילוק השולחן
ש: בחתונות שמסלקין את השולחנות קודם ברכת המזון, האם צריך לברך על מה שאוכלים לאחר סילוק השולחנות?
ת: כיון שהשולחנות של המזרח וכן השולחן של הכיבוד נשאר במקומות לא נחשב כסילוק השולחן.
בירך ונזכר שלא הפריש תרו"מ
ש: אם בירך ונזכר שלא הפריש תרומות ומעשרות האם מותר לו להפסיק קודם האכילה ולהפריש?
ת: מרן הוז"א כתב שיפריש בדיבור, וראוי להפריש בנוסח הקצר למעט בהפסק.
הסיח דעת ממין אחד באכילה האם יברך עליו
ש: אם אוכל והסיח דעתו לאכול מין אחד האם נחשב היסח הדעת שצריך לחזור ולברך?
ת: כיון שהוא עסוק באכילה אי"ז נחשב היסח הדעת, כיון שכך הדרך שבאכילה נמלך לפעמים ויחזור לאכול.
שתה יין בסעודה והמשיך במקו"א האם יחזור ויברך
ש: נטל ידיו לאכילה על דעת להמשיך האכילה במקו"א ובמקום הראשון שתה יין, האם במקום השני צריך לחזור ולברך על היין?
ת: באופן זה שהוא בתוך אותו סעודה מסתבר שא"צ לחזור ולברך.
ברכת סוכריה בהולך בדרך
ש: ההולך בדרך ומוצץ סוכריה האם מועיל ברכתו לכל המקומות שהולך בהם?
ת: ודאי כוונתו לכל המקומות שהולך, ולכן מספיק מה שמברך בתחילת הדרך.
אוכל בביתו לעצמו והגישו לו אוכל האם יברך ע"ז
ש: מי שבא לביתו ואוכל איזה פרי לעצמו ואח"כ באה אשתו ומביאה לו עוד דבר לאכול האם צריך לברך ע"ז ?
ת: כיון שאוכל לעצמו, יתכן שאין הוא נחשב סמוך על שולחנה, אלא על שולחן עצמו.
ברכת מיץ ענבים שעירבו בו מים
ש: מיץ ענבים שערבו בהם מים האם ברכתם בפה"ג?
ת: אם רובו מיץ ענבים ומיעוטו מים דינו כיין וברכתו בפה"ג לכל הדינים, אמנם במה שמוכרים בחנויות יש ליזהר שאפשר שכבר הוסיפו עליהם מים.
ברכת גידולי מים
ש: ירקות או פירות הצומחים במים ונקרא גידולי מים מה יברך עליהם?
ת: דעת מרן החזו"א שמברך ע"ז כברכת אותו המין אדמה או העץ, ובח"א הסתפק האם יברך ע"ז העץ.
אכל והקיא מה שאכל האם יברך
ש: אכל והקיא את כל מה שאכל האם מברך ברכה אחרונה על אכילתו?
ת: אם עדיין לא רעב כנראה שלא הקיא הכל ויכול לברך ברהמ"ז, ואם נראה שלא נשאר כלום דלא נהנה א"צ לברך.
ברכה אחרונה בלבן או גלידה
ש: האוכל לבן או גלידה איך ישער שיעורו לברכה אחרונה האם בכזית כאוכל או ברביעית כמשקים?
ת: אם הלבן קרוש וכן הגלידה לא נימוחה השיעור בכזית לברכה אחרונה ואם נעשה משקה שיעורו ברביעית.
אויר שבלחם האם מצטרף לכזית
ש: האם החללים שבפרוסת הלחם או החלה מצטרפים לכזית?
ת: בלחם רגיל בדרך כלל לא צריך למעך שכל שכך צורת הלחם משערים כמות שהוא אא"כ יש חלל לא רגיל.
שיעור היסח הדעת בשתיה
ש: מי ששותה מדי פעם כגון בימים חמים או כשעובד קשה כיצד ינהג לענין ברכה אחרונה?
ת: בימים חמים שעסוק בדברים שונים וא"כ יברך ברכה אחרונה וכשיצמא יברך שוב כיון שאינו עסוק בדברים שמצמיאים הוי היסח הדעת, אבל כשעובד קשה יודע שיהי' צמא שוב לא הוי היסח הדעת.
ברכה על האוכל שנשאר בין השיניים
ש: בירך ברכה אחרונה, וראה אח"כ שנשאר לו אוכל בין השיניים האם יחזור ויברך על אכילתם?
ת: יש לומר דאין להם חשיבות דהם כמעוכלים, ולמעשה אין לחוש לזה וא"צ לברך עליהם.
מרק עם שקדי מרק – ברכתו
ש: מרק ששם בו שקדי מרק מה יברך על המרק?
ת: אם שם מעט שקדים אין המרק טפל ויברך שתי ברכות, ורק כששם הרבה שקדי מרק המרק טפל ויברך רק ברכת מזונות.
מלפפון חמוץ עם הקוגל – ברכתו
ש: קוגל שמגישים עם מלפפון חמוץ האם יברך על המלפפון חמוץ?
ת: בדרך כלל, המלפפון חמוץ טפל להקוגל ואין מברכים עליו, אבל אם עיקר כוונתו למלפפון יברך ע"ז.