הרה"ח ר' אהרן כהן
העיקר הוא סיכום הלימוד!
יש משהו מעניין בתחילת כל שיחה עם נבחני תכנית 'קניין ש"ס', אליהם אני פונה לשמוע וללמוד מניסיונם העשיר, כיצד מגיעים לקניית וידיעת הש"ס על בוריו. אף אחד לא מתנגד לראיון (אם כי לבסוף, הם מצטנעים ומבקשים בעדינות 'עדיף שלא בשם המלא…'), והמרתק הוא שכולם עושים זאת מאותה סיבה: "יש לי הכרת הטוב לדרשו!", כשכל אחד בסגנונו ובניסוחו מבטא את המהפך הגדול שעשה בחייו בזכות "דרשו", וההצטרפות לתכנית המיוחדת שהקימה ומעמידה מאות-מאות אנשים מתוכנו היודעים את הש"ס.
כך גם התחילה השיחה עם הרב י.ל. שליט"א, מחשובי אברכי כולל 'אור יהושע' דחסידי גור בבית שמש. אם כי מיד בתחילת השיחה קלטתי, הפעם מדובר על משהו אחר לגמרי. במהלך השיחה המחכימה והמענגת, קלטתי אכן יותר ויותר שהפעם מדובר על כיוון מחשבה אחר לגמרי. אפשר לומר אפילו מעניין למדי. נראה שבסייעתא דשמיא 'מהלך זה' יגרום לעוד אנשים להצטרף להנ"ל 'לתפוס כמה שיותר'…
- איך הכל התחיל?
"היה זה בתחילת המחזור הנוכחי של ה'דף היומי' עם כל המעמדים לכבודה של תורה, חשבתי לעצמי, אולי הגיע הזמן שגם אני אלמד ואדע את הש"ס. כשהשילוב עם ה'קנאת סופרים' למראה חברים ומכרים שזכו לחגוג את סיום לימוד וידיעת הש"ס כולה, הביאו אותי להחלטה להתחיל"…
- ואז הצטרפת לתכנית 'קניין ש"ס'?
"האמת", הוא משתף בגילוי לב, "לא היה נראה לי שאצליח להבחן בקניין ש"ס במבחנים המסכמים, אבל החלטתי, לפחות אתחיל לתפוס, מה שאצליח הכל רווח. הוספתי לעצמי זמני לימוד, קצת לפני שחרית וכן בערב וכדומה, בקיצור, זמנים של בין לבין, והתחלתי ללמוד את ה'דף היומי' ולחזור עליהם, וכך ניגשתי למבחן החודשי, ואחר לעוד מבחן חדשי ועוד מבחן…
"עם הזמן התגבשנו קבוצת חברים עם שאיפה מאחדת ומתגברת לזכור ולדעת את הש"ס, וכך המשכנו ללמוד ולחזור. עם הזמן קלטנו שאם אנו רוצים להצליח באמת, אנו צריכים להשקיע בזה כמה שעות ביום, ומאז הקדשנו סדר אחד ללימוד הש"ס, כך שבסך הכל אנו משקיעים בזה כארבע שעות ביום".
- איך עושים את זה?
"אולי יהיו שלא יאהבו את זה", הוא מקדים. "אך רק כך אני מצליח. גם אני שואף ומשתוקק לחזור ולחזור שוב ושוב, כדי לזכות ולשלוט על בוריו בכל הש"ס בדרגה של מרן רבי חיים קנייבסקי. אך מה לעשות, לזה צריך להתמסר ולהגות בתורה עשרים וארבע שעות ביממה. אך מה שכן, אני משתדל לחטוף כמה שיותר.
"למעשה", חוזר הוא לשאלתנו. "התכנית פשוטה, כיוון שאחר שלב הלימוד וההבנה אז חשוב ביותר עניין הסיכום, שאז אנו מסדרים את הלימוד ומסכמים אותו למעשה, כך שהדברים נכנסים לראש לזיכרון, וכן כל יום לפני הלימוד אנו מסכמים את הדף של אתמול ושלשום"…
- אתם מסכמים או שאתם חוזרים שקלא וטריא? בקשתי להבין לתועלת הקוראים.
"טובים השניים", הוא מחייך ומסביר את עצמו. "בהתחלה היינו מתווכחים, החברותא שלי היה מסכם באופן של חזרה על השקלא וטריא כשהוא טוען שככה הוא חוזר שוב על הלימוד וזה נכנס לו לראש, אך אני הרגשתי שדווקא סיכום הדברים לפי הסדר שעולה לי בראש, גורמים לי להפנים את הלימוד. כך שכיום ברוך השם כשאנו מסכמים כל דף פעמיים (למחרת הלימוד ומחרתיים) אנו משלבים את שתי הדרכים. יום אחד הוא מסכם את הדף לפי דרכו ואני את הדף השני, ולמחרת אני מסכם את הדף הזה כדרכי והוא את הדף השני. כך שכל דף יוצא מסוכם בשתי הדרכים".
- ואז אתם עוברים ללמוד את הדף היומי?
"בדרך כלל", הוא מציין, "מטבע הדברים אחר הסיכום מתגלים ונראים לעינינו עניינים המובאים בדף שלא הבחנו בהם, כך שכסדר, אחר הסיכום, אנו לומדים שוב את הדף של אתמול, ואחר כך אנו ממשיכים לדף היומי בו אוחזים רבבות אלפי לומדי הדף היומי.
"בהמשך היום, יש לי עוד חברותא לכחצי שעה, בו אנו עוברים ולומדים דף של שבוע שעבר, כשלפני הלימוד אנו מסכמים את הדף שלמדנו אתמול. כך שכל דף נלמד על ידינו שלוש פעמים בפנים ועוד שלוש פעמים בסיכום".
- איך אתה מתכונן לקראת המבחנים המסכמים?
"בהתייעצות עם רבותי הגעתי לכמה נקודות שעל ידן ובאמצעות המבחנים הגדולים, אני זוכה להתקדם בלימוד וידיעת הש"ס: 1. ללמוד על מנת לזכור. 2. אתגרים בתורה. 3. עול תורה, לתפוס כמה שיותר". כשהוא מפרט ומסביר בנעימות;
"אינו דומה הלומד לשם לימוד לזה, שמיד בשעת הלימוד הוא יודע שהוא הולך להבחן על זה עוד חודש ועוד שבע שנים. כיוון שהידיעה וההכרה שנצטרך לדעת את החומר, גורם להפנים את הלימוד בצורה אחרת לגמרי. כשכאמור הסיכומים בדרך הנ"ל עוזרים ומסייעים אכן במאוד לזיכרון.
"בנוסף אנו משתדלים עם החברותות, וכן לפעמים אנחנו אפילו מתיישבים יחד עם כמה חברים, ומאתגרים את עצמנו בידיעות שלמדנו אי אז בתחילת הש"ס ומשחזרים יחד את הסוגיה וכדומה, דבר המחדש ומהווה גם כעין חזרה על הלימוד". ומכאן הוא מגיע לנקודה השלישית: "אני מנסה ומשתדל כמה שיותר לדחוף עוד ועוד חזרות על מסכתות. כך לפעמים אני תופס איזו מסכת לחזרה מהירה, או כשאני מקבל תלמידים ללימוד פרטי וכדומה, אני מעדיף אם מדובר על חומר לימוד שהרבה זמן לא עברתי עליו, כך אני מרוויח כבר על-הדרך עוד חזרה.
"כך גם", הוא מציין למשל, "אם יש חודש שהייתי עסוק וכדומה ואני מרגיש לקראת המבחן, שהחודש הלימוד לא היה ברמה מספיקה באיכות הלימוד והסיכום וכדומה, אז אני עובר ולומד ומסכם שוב את החומר.
"האמת, לא אומר שאני מהמצטיינים הגדולים במבחנים. אבל", וכאן הוא חוזר על המהלך הנ"ל ומדגיש: "עצם מה שזכיתי לשבת ולהיבחן על 2250 דפים, זה אך ורק בזכות שנצמדתי לתכנית המושלמת הזו. כך שאף שלעת עתה לא זכיתי להיות נמנה עליה בשלימות המעשה, בחזרה כסדר לקראת כל מבחן. אך רק ההיצמדות לתכנית עם החזרות והסכומים כנ"ל, יחד עם כל ההשקעה לחזור על מסכתות שאני מרגיש, שזה צריך חידוש וריענון, זה מה שמביא את ההצלחה!"
- מה אתה משיב לחבר/מכר המתעניין אצלך על הצטרפות לתכנית "קניין ש"ס"?
"ברור, שזה תלוי בכל אחד ברצונותיו ושאיפותיו". הוא מגיב. "אך מה שכן; וזה אני אומר תמיד לחברים שלי, גם אני לא ידעתי בתחילה האם אני אצליח ואמשיך, האם אעשה רק את החודשי ולא את המסכמים, כך או כך: באם אנחנו חולמים פעם על המושג היהודי 'לדעת את הש"ס' אין שתי ברירות, צריך פשוט לקפוץ לים התלמוד… ואז בהמשך בסייעתא דשמיא להמשיך ולהתקדם עוד ועוד!".
לשליחת תגובות לכותב המאמר, כתבו ל: [email protected]