גווני האמת ברחוב הרב שך בכניסה לאיצקוביץ
מאת: ישראל עקיבא שצ'רנסקי
היתכן?
'אמת בעלת גוונים שונים', עדיין נחשבת לאמת? אין בזה כבר 'נגיעות' של שקר?
'כל אחד וגוון האמת שהוא רואה', לא מזכיר קצת, את 'כל אחד והאמת שלו', שאנחנו שומעים מנהגי המוניות?
*
לילד בן שבע המילה 'אגד', מתקשרת אסוציואטיבית, עם נסיעה חוויתית לירושלים, והרבה אוטובוסים ירוקים דו מפרקיים.
כשהוא גודל, והוא שומע מהרב'ה בחיידר, על המחלוקת של קמא ורבי יהודה האם לולב צריך 'אגד', או לא. הוא מגלה, שהמילה 'אגד', מכילה בקרבה גם משמעות של 'לאגד ולחבר את הפרטים לאגודה אחת'.
בסיום הלימודים, בדרך הביתה, כשהוא הולך עם עצמו, נופל לו פתאום 'האסימון', שבעצם חברת אגד נקראת כך, כי היא 'מאגדת' עם האוטובוסים שלה, את שכונת רמות עם מרכז העיר.
האם זה יהיה נכון לומר שאתמול שהוא עדיין לא שם לב ל'ריבוי המשמעויות' הוא חי בשקר?
וודאי שלא!
הוא היום גילה רבדים חדשים במציאות הקיימת,
*
ההבדל בין האמירה של 'כל אחד והאמת שלו' לבין 'גווני האמת שכל אחד רואה מנקודת מבטו', זהו הבדל של שמים וארץ. של אמת ושקר.
הנהג החילוני, באמירתו 'כל אחד והאמת שלו', יותר מאשר הוא התכוון ל'אמת', הוא התכוון ל'שלו' הוא מסדר את חייו ותאוותיו, כפי שמתחשק לו ואח"כ, נשאר לו לסדר את בעיית האמת, איתה הוא איכשהוא דואג להתמודד.
'גווני האמת', לעומת זאת, אומר לאדם: "תדע, שהגוון בו אתה רואה את האמת, הוא גוון אחד מתוך קשת שלימה, יתכן שיש פה עוד צבעים שפשוט עדיין לא ראית אותם. עדיין לא הרכבת את סוג הזגוגיות האלה.
אל תמהר לשפוט, לחתוך, להכריע.
*
"תמיד כדאי לך להסתכל גם במשקפים של השני" היה אומר חכימא דיהודאי הרה"ח משה שינפלד זללה"ה "הכי הרבה תגלה שאתה יותר חכם ממנו, אבל קודם כל תקשיב לשני, אולי גם לו יש איזו שהיא אמירה. איזה אמת כל שהיא.
*
בכניסה לאיצקוביץ, רגע לפני מנחה, עומד יהודי מבולבל בדעתו וסהרורי בנפשו.
רק אתמול הצדיק שהוא חוסה בצילו, הצביע לכיון מזרח, ששם הדרך העולה בית ה', והנה. עכשיו, פה ליד 'מדפי העלונים' שבכניסה לאיצקוביץ, הוא שומע על צדיק פלוני, שמצביע בדיוק לצד השני, לצד מערב, ששם דוקא הדרך העולה בית ה'. (הערה: 'מזרח' 'ומערב' זה אינדבדואלי.)
והוא אנה הוא בא?
מגלה לנו עולא ביראה בשם רבי אלעזר (תענית ל"א) שלעתיד לבוא "עתיד הקב"ה לעשות מחול לצדיקים והוא יושב ביניהם בגן עדן וכל אחד ואחד מראה באצבעו הנה אלוקינו…"
לעתיד לבוא, נראה, שכל הצדיקים יושבים במחול – מעגל מסביב להקב"ה וכל אחד מראה באצבעו לכיוון המרכז. ממילא הצדיק שבמזרח, יצביע לכיוון מערב, והצדיק שבמערב, יצביע לכיון מזרח.
מה שהיום נראה כאצבעות מנוגדות, כדעות סותרות, זה בגלל שהראות היום לא טובה, קשה לראות מהגדה בה אנחנו עומדים, את הגדה השניה של הנהר, לעתיד לבוא נוכל לראות את כל רוחב הפרספקטיבה. את התמונה בשלימותה.
בינתיים, עד שתהיה הגאולה, ותהיה 'נראות טובה', נזכור, ששתי גדות הם לאמת, זו אמת, וזו גם כן.
לתגובות: 15335786304
(המודיע)