המהפכה כמעט הושלמה: רוב בחורי הישיבות בארץ הקודש כבר מכירים את מוקד הישיבה, וגם אלו שעדיין לא נעזרו בו באופן ישיר, מודעים לכך שאם יבוא יום בו הם ירגישו כי לא נותר להם למי לפנות, ושאין להם עם מי להתייעץ – מוקד הישיבה תמיד יעמוד לשירותם, ויאפשר להם להתייעץ, לקבל הדרכה בסיסית ולסייע להם לפתור את הבעיות המכבידות עליהם בחיי הישיבה.
שוחחנו עם הרה"ג יעקב סירוטה, מנהל המחלקה החסידית ב'מוקד הישיבה' ומי שבמשך תקופה ארוכה שימש כעצמו כמוקדן והשיב לאלפי פניות של בחורים מכל המגזרים והחוגים, שפנו ל'מוקד הישיבה' עם מגוון רחב של בעיות ושאלות.
את השיחה אנחנו מקיימים עם הרב סירוטה לקראת סיום זמן החורף, הזמן הארוך והמאתגר בישיבות הקדושות. הרב סירוטה מציין בסיפוק כי בזמן החורף הנוכחי, מספר השיחות שהתקבלו ל'מוקד הישיבה' שבר את כל השיאים, והגיע לאלפים רבים.
"אנחנו מטפלים מדי יום בעשרות פניות", הוא מספר, "חלקן בנושאים נקודתיים מאוד – בחור שואל שאלה בנושא שמציק לו, מקבל תשובה, ובזה נגמר הסיפור. סביר להניח שאותו בחור יתקשר שוב בעוד מספר שבועות או חודשים, כשירגיש פעם נוספת שהוא זקוק למענה בנושא שמציק לו".
"ברמת העיקרון הגישה שלנו שבחורים צריכים להתייעץ לכתחילה עם אנשי הצוות החינוכי בישיבה שלהם. איש צוות שמכיר את הבחור, יודע פחות או יותר מה מצבו האישי והרוחני, מכיר את העבר שלו ואת הסביבה עמה הוא מתמודד, יוכל לענות לו בצורה טובה יותר, ממוקדן שלא מכיר את הבחור ומסתמך רק על הנתונים שהוא מקבל מהבחור עצמו, כשלפעמים הנתונים הם חלקיים כמובן.
"עם זאת, במקרים רבים בחורים מרגישים בושה או אפילו חוסר אפשרות לפנות למישהו שמכיר אותם בנושאים שונים. זה קורה מהרבה סיבות, ובעבר בחורים כאלו באמת נשארו בלי מענה. הם התמודדו במשך שנים עם בעיות פשוטות, ששיחת יעוץ אחת היתה מסייעת להם לפתור אותן ללא כל קושי. זה המקום שבו 'מוקד הישיבה' נכנס לפעולה, זה המקום שבו אנחנו מגיבים בהתאם לצורך ומסייעים לבחורים בסיעתא דשמיא.
"כמו שאמרתי, ברוב המקרים השאלות הן בנושאים די פשוטים, ובשיחה אחת או שתיים פתרנו את הבעיה והבחור ממשיך הלאה. ישנם מקרים נדירים יותר בהם בחור מרגיש שהוא צריך יעוץ קבוע ממוקדן מסוים, במקרים כאלו יכול הבחור להתקשר בכל עת ולבקש את המוקדן הספציפי שאתו הוא מרגיש בנוח לדבר על הכל, שיחות כאלו מתנהלות בתדירות של אחת לשבועיים או שלוש, לפעמים במרחקים גדולים יותר, וגם כאן אנחנו מרגישים שאנחנו עוזרים רבות לבחורים בס"ד.
"במקרים חריגים מאוד, אנחנו מפנים את הבחור לקבל עזרה מהצוות החינוכי בישיבה, אם אנחנו מבינים שמדובר בבעיה שאי אפשר לפתור בשיחות טלפון ממושכות ככל שיהיו. האנונימיות היא כלי נהדר שמאפשר לבחורים לדבר בלי חשש של מה יאמרו עליהם, ובלי בושה מפני המשגיח שפוגש אותם יום יום. אבל לפעמים האנונימיות היא מחסום שלא מאפשר לטפל בבעיה מהשורש, ובכזה מקרה אנחנו נמליץ לבחור לפנות לאיש צוות מתוך הישיבה, וגם ניתן לו את ההדרכה המתאימה איך לפנות, עם מי לדבר, ונאפשר לו להבין שזאת הדרך הנכונה והקלה לסייע לו להתקדם הלאה".
• כיצד אתה מגדיר את המהפך שחולל 'מוקד הישיבה' בעולם הישיבות?
"מהפך זאת מילה גדולה מאוד. אנחנו לא מחפשים להפוך שום דבר, לא באנו לקרוא תיגר חלילה על הישיבות או על אנשי הצוות. ההפך הוא הנכון. אני חושב שמוקד הישיבה למעשה הצליח להנחיל לבחורים רבים שתי תובנות חשובות מאוד.
"התובנה הראשונה שבחורים רבים הפנימו היא שפניה לעזרה אינה מעידה על חולשה. ההפך הוא הנכון, דווקא בחור שיש לו בגרות ואחריות, הוא בחור שיודע לבקש ולקבל עזרה כשהוא זקוק לה. התמודדות מול קשיים היא חלק בלתי נפרד מאישיותו של כל אדם. רק אנשים חלשים אינם מתמודדים עם הקשיים ומאפשרים לעצמם להרים ידיים בלי לצאת לקרב.
"הדבר השני שלימדנו את הבחורים הפונים אלינו, זה שההתמודדות עם הקושי היא אומנם לא קלה בהרבה מקרים, אבל היא תמיד משתלמת. הסיפוק שמגיע אחרי שפתרת את הבעיה, היכולת להסתכל לבעיה בעיניים, להתמודד איתה ולהגיע לפיתרון שלה – זה נותן לבחור סיפוק עצום. בחור שלומד ליהנות מהסיפוק הזה, הוא בחור ש"גם כי יזקין לא יסור ממנה", הוא תמיד ידע להתמודד טוב יותר עם הקשיים הגשמיים והרוחניים שיתייצבו לפניו בהמשך החיים".
• יש לכם סטטיסטיקות שמראות מי הם הבחורים הפונים ל'מוקד הישיבה'?
"התשובה היא לא. אנחנו לא עסוקים בסטטיסטיקות ולא עושים חשבון מי הוא הפונה אם הוא מישיבה קטנה או גדולה, אם הוא אשכנזי או ספרדי וכדו'. כל עוד הנתונים הללו אינם נוגעים לגופה של השאלה, אנחנו לא מבקשים לדעת אותם ולא צריכים לדעת אותם. להפך, אנחנו מאוד משתדלים לדעת כמה שפחות על הבחור הפונה אלינו, כדי שהאנונימיות של הפונים לא תיפגע חלילה.
"עם זאת, בחלק מהמקרים השאלות הללו או חלקן כן רלוונטיות לצורך הבעיה. מהמקרים הללו שבהם אנחנו כן שואלים בחור לגבי הגיל שלו או סגנון הישיבה בה הוא לומד, אנחנו למדים שהפונים הם באמת בחורים מכל גווני הקשת של המגזר החרדי, מישיבות קטנות ומישיבות גדולות, ליטאים, חסידים, ספרדים, כולם!".
• שעות הפעילות שלכם הן בשעות הלילה. למה באמת אתם פועלים בשעות מאוחרות כל כך, והאם הזמן שאתם מאפשרים לבחורים להתקשר למוקד אכן מספיק כדי לענות לכל הפניות?
"האמת שבחורים רבים שואלים אותנו את השאלה הזאת כשהם מתקשרים, והתשובה שלנו מאוד פשוטה: אנחנו מאמינים שהצעד הראשון להצלחת הבחור הוא לשמור על סדרי הישיבה. גם אם בחור מתמודד עם בעיה שנראית לו מאוד גדולה ומאיימת, עדיף שיחכה עד לשעות שאחרי הסדרים כדי לפנות לעזרה. שיבוש סדרי הישיבה זה צעד ראשון בדרך לכישלון חלילה.
"עם זאת, במקרים דחופים מאוד, אפשר לפנות אלינו בכל שעות היום. זאת לא אופציה שאנחנו מעודדים אותה, אנחנו מאוד מבקשים מהבחורים שלא להשתמש בה, אבל כשבחור מרגיש שהוא במצוקה נוראית, ושמבחינתו זה עניין של פיקוח נפש, אנחנו כאן כדי לסייע לו בעז"ה".
• ומה לגבי ימי בין הזמנים? גם בבין הזמנים יכולים בחורים לפנות כדי לקבל עזרה?
"בעיקרון הפעילות שלנו נמשכת גם בבין הזמנים במתכונת מצומצמת, אבל בשבוע שלפני חג הפסח, וכך גם בימי חול המועד, אנחנו משיבים רק לשיחות דחופות במיוחד, שאינן סובלות שום דיחוי".