לנוכח ההצטרפות ההמונית לתוכנית 'דף הכולל', ולאחר שאלפי אברכים כבר הצטרפו, פנינו להרה"ג ר' טוביה בן פזי, ראש חבורה בכולל 'ש"ס ברציפות' בראשותו של הג"ר משה פרנס, המלווה את התוכנית לאורך שלבי הקמתה, וביקשנו לשמוע מפיו אודות התוכנית, האופן בו יתבצע הלימוד בפועל, והתועלת המיוחדת שיכולים אברכי הכוללים מהלימוד במסגרתה.
- אולי תסבירו לנו קודם כל מה היא התוכנית ומה הרעיון העומד מאחוריה?
"דף הכולל זו בעצם תכנית ללימוד הש"ס באופן המתאים ללימוד בהיכלי הכוללים", אומר הרב בן פזי, "במסגרת התכנית לומדים דף ליום רק בימים בהם מתקיימת מסגרת הלימודים בכולל, שהם חמשת ימי החול, לא כולל שישי שבת, מועדים ובין הזמנים.
"מחזור הלימוד מתפרס על פני תקופה מקבילה של שני מחזורי לימוד הדף היומי בדרך של דילוגי מסכתות. המסכתות עליהן דלגו במחזור האחד יילמדו במחזור שאחריו, וחוזר חלילה. חוץ מהדילוגים, הש"ס נלמד כסדר באופן שעוסקים בכל מחזור בכל סדרי הש"ס, ואת המסכתות ברכות, נדה, בבא מציעא וביצה, לומדים פעם נוספת גם במחזור השני.
"שאר הימים בהם אין את מסגרות הכוללים, הינם ה"ריווח שבין פרשה לפרשה" לעיון וחזרה לאוקמי גירסא. עם זאת, ישנה תכנית משנית – 'תכנית ההשלמה' המחלוקת עם סדר לימוד מיוחד לימים אלו כפי שנסביר בהמשך".
- למה בעצם נדרשת תוכנית כזאת? היא מביאה בשורה מיוחדת לאברכי הכוללים?
"בשנים האחרונות הולכת וגוברת בהיכלי הכוללים הדרישה ללימוד הש"ס בהספק מתוך רצון להגיע לידיעת הש"ס, ועל דרך זו נפתחו כוללים רבים.
"לצורך יצירת הספק לקנין הש"ס, יש תועלת מוכחת בתכנית ציבורית רחבה הקובעת את הקצב מראש. ומכיון שהמטרה המרכזית בכולל הוא הלימוד בחבורה, ובדרך כלל כל אברך לומד גם עם חברותא, הרי תכנית לימוד שתכלול גם ימים שאין בהם את מסגרת הכולל, לא תתאים בדרך כלל למטרת הכולל.
"לשם כך פותח 'דרשו' בשליחות מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי שליט"א, ובהכוונת גדולי מרביצי התורה בעלי נסיון רב בהכוונת הכוללים – תכנית עולמית עבור הכוללים המתאימים לכך.
"כאמור התכנית הוקמה עבור הכוללים, אולם בהחלט מיועדת ומשתלבת גם ליחידים ולשיעורי תורה המותאמים לתכנית זו. גם הרישום ב'דרשו' נעשה הן לכוללים וקבוצות, והן ליחידים".
- אתם סבורים שהתכנית תביא תועלת של ממש לאברכים ולמסגרות הכוללים, דווקא בגלל שזו תכנית לימוד המאחדת את כולם?
"הניסיון מלמד אותנו שיש תועלת מרובה הן להנהלות הכוללים והן לאברכים ע"י תכנית לימוד קבועה מראש, כאשר עצם מחזור הלימוד והתקדמות של הציבור הרחב יחד – מחייב את כולם להתקדמות מתמדת.
"בנוסף מי שבא לקבוע לעצמו סדר של לימוד ש"ס במסגרת של כולל, צריך שתהיינה לו אפשרויות מעבר מכולל ללמוד באותה מסגרת בכולל אחר או באופן פרטי עם חברותא וכדו', רק כך יוכל לעבור כברת דרך ארוכה של לימוד בחבורה לאורך זמן כסדר.
"ובלי כל קשר לחלקים הטכניים, עצם העובדה שיש חבורה ענקית של אלפים הלומדים באותה המתכונת, הדבר נותן חיזוק לכולם, ומאפשר להם להמשיך ולהתחזק לאורך זמן במסגרת אותה החבורה".
"ומעל לכל האמור לעיל, מדובר הרי בתוכנית של 'דרשו' שדואג לעניין של המבחנים, מה שכולל כתיבת מבחנים, הפצתם, הפעלת מוקדי בחינה, איסוף המבחנים, בדיקתם ומתן ציון לכל מבחן, וכמובן גם המלגות, כל אלו מבוצעים לקהל של אלפי לומדים בבת אחת, מה שכמובן נוח יותר לנו בארגון וגם ללומדים עצמם, והמרוויחים הגדולים הם ראשי הכוללים שאינם צריכים להשקיע מאמץ בכתיבת מבחנים ובבדיקתם, והעבודה הזאת נעשית באופן מלא על ידי 'דרשו' שיש לו ניסיון של שנים רבות בכתיבת ועריכת מבחנים במקצועות התורה השונים".
- הזכרתם מקודם את 'תכנית ההשלמה', נשמח אם תרחיבו בעניין זה…
"אם נחשב את הזמנים שבהם אין כולל, נגלה שמדובר בכ-45 אחוז מימי השנה. זה כולל ימי שישי ושבת, ימי מועדים וימים טובים, וכמובן חודשי בין הזמנים.
"הימים הללו נועדו במסגרת התוכנית לימים של חזרה ושינון הנלמד, כדי שיעמדו דפי הכולל לזיכרון ימים רבים בעז"ה.
"אולם יש המעוניינים לנצל ימים אלו גם להשלמת הש"ס בבקיאות, לשם כך נועדה תכנית ההשלמה, כאשר אף היא תכנית לימוד בקצב של דף ליום, בה נלמדות המסכתות עליהם דילגו במחזור זה. כך שהמעוניינים לסיים הש"ס תוך זמן של מחזור אחד (כמו בדף היומי), יסיימו באופן זה את הש"ס.
"חשוב לציין כי גם תכנית זו מהווה חזרה, שכן המסכתות הנלמדות בתכנית ההשלמה במחזור האחד, הם המסכתות שנלמדו במחזור הקודם בהיכלי הכוללים.
"בנוסף ישנה בתכנית זו בשורה מיוחדת לכלל בחורי הישיבות ואברכי הכוללים, העסוקים בימות השבוע והזמן בעומק הסוגיות, ורוצים לקנות בקיאות בש"ס ב"יומי דפגרא". ונמצא כי רק מלימוד ימים אלו של שישי שבת ובין הזמנים, מסיימים הם את הש"ס, חוץ מארבעת המסכתות שעליהן חוזרים במחזור השני שחסרות בתכנית ההשלמה".
- לפי מה החלטתם לסדר את המסכתות, מה לומדים ומה מדלגים?
"כאמור הסדרים, והמסכתות רובן ככולן, לפי סדר הש"ס. אבל הם מחולקים על ידי דילוגי מסכתות כדלעיל.
"הסיבה העיקרית לדילוגי המסכתות, היא בגלל הצורך במעבר בין נושאי הש"ס השונים משך השנים, כדי שבמחזור לימוד אחד כבר יוכלו הלומדים לקנות ידיעה של ממש בכל חלקי הש"ס. כמו כן אילו היה נלמד הש"ס כסדר, ללא דילוגים, היו עוסקים באותו הסדר שנים רבות. דבר זה אצל רבים מהלומדים הוא חסרון גדול מכמה טעמים ידועים.
"רבות הושקע בחלוקת המסכתות לשני המחזורים באופן שיסתדרו כמה עניינים: קודם כל הושם דגש על העיתוי הנכון לתחילת מסכתות במסגרת של הכולל. כמו כן את רוב המסכתות הארוכות מתחילים בתחילת הזמן. בשני המחזורים ישנם מסכתות ארוכות וקצרות. ובנוסף תחילת לימוד סדרי הש"ס סודרו בקירוב לתחילת לימודם בדף היומי הרגיל. ובאופן כללי ישנה חפיפה בין שתי התכניות, כך שיש קשר בין הנושאים הנלמדים.
"כאמור לימוד הש"ס בלימוד שבהיכלי הכוללים אורך כחמש עשרה שנה, שהם שני מחזורים של דף היומי. אולם יש אברך שילמד בהיכלי הכוללים 'דף הכולל' כמחצית מהזמן הנ"ל ויסיים הש"ס. וכגון מי שבלימוד נשים נזיקין מסתפק במה שלמד בישיבה, הרי נצרך לו הלימוד במסגרת זו רק כשמונה שנים. כך גם מי שלומד גם את 'תכנית ההשלמה', מסיים את הש"ס תוך מחזור אחד".
- למה באמת חשובה כל כך החפיפה בין 'דף הכולל' ל'דף היומי'?
"המטרה היא לאפשר לכל לומד באחד המסלולים הללו, לעבור למסלול האחר בלי קושי מיוחד. כך אברך יכול לבחור איזה סדרים בש"ס הוא לומד במסגרת הכוללים של 'דף הכולל'. ובאיזה סדרים שבש"ס ילמד במסגרות אחרות. בנוסף, ישנה תועלת בעיסוק באותם נושאים שעוסק כלל הציבור לומדי דף היומי, ושמירה על קשר עם סדר הלימוד של כלל ישראל".
***
לרישום כוללים ל'דף הכולל' הרב אהרן אתרוג: 053-313-1919
לייעוץ לראשי הכוללים והסבר על התוכנית הרה"ג ר' חיים קריזר: 0527179048
להצטרפטות לתוכנית ללומדים פרטיים ניתן לפנות למשרדי 'דרשו': 02-560-9000