שאלה: כתוב בספה"ק שיש כוונה מסויימת לכוון ב'בין המצרים' בברכת 'רצה' בתפילת שמונה עשרה, שע"י השפעת רחמים וחסדים תיהפך 'צרה' ל'רצה'. מה הדין כשהתחיל ברכת 'רצה' ונזכר שלא כיוון כוונה זאת, ועדיין לא סיים את הברכה – האם מותר לו לחזור לתחילת הברכה ולכוון במילת 'רצה', או שמא, כיון שיש בברכה שמות הקדושים אסור לו לחזור על אותם שמות לצורך כוונה שאינה מעכבת.
תשובה: מותר לו לחזור לתחילת הברכה כל זמן שלא אמר ברוך אתה ה'. והטעם כמבואר במשנ"ב (ס"י ק"א סק"ד) שמי שלא כיוון באבות, אם לא סיים ברוך אתה ה', כתב ה'חיי אדם' שיחזור לומר מ'אלקי אברהם', וכן מבואר (בס"י תקפ"ב ס"ק ט"ז) לגבי אמירת 'וכתוב' בעשי"ת, שאם לא סיים ברוך אתה ה' מותר לחזור, אף שהזכיר שמות באמצע הברכה, אף שהזכרת וכתוב אינה מעכבת. הרי שהשמות שבאמצע הברכה אין בהם איסור ברכה לבטלה.
והשי"ת ברחמיו וברוב חסדיו יהפוך לנו מ'צרה' ל'רצה' ומתוך צרה ימציאנו פדות ורווחה.