יעקב א. לוסטיגמן
"לימוד ההלכה עבור בחור צעיר, צריך להיות אתגר לחיים", פותח הרב חיים אלעזר גוטמן את השיחה אתנו. "אצלנו בישיבה כל הבחורים לומדים 'דף היומי בהלכה' במסגרת הישיבתית, והתוצאות ברוך ה' מפתיעות גם את ותיקי המחנכים. בחור שלומד הלכה ברצינות ובעקביות הוא בחור אחר, אדם חדש לחלוטין".
"בעבר היה מקובל שבשיבות למדו רק גמרא, בעיון ובבקיאות. לימדו את הבחורים להיות למדנים, לימדו אותם לחלק חילוקים, לשנן דפים ולגרוס מסכתות שלמות. אבל לימוד ההלכה תפס פחות מקום, כי הגישה היתה שבחורים צריכים ללמוד הלכה בזמנם הפנוי, וראשי הישיבות סמכו על הבחורים שאכן ינהגו כך. כנראה שבשנים קדמוניות זה באמת היה כך, אבל בדור האחרון לא כך היו פני הדברים, ועל כן המהפכה שחולל 'דרשו' עם החדרת לימוד 'הדף היומי בהלכה' לישיבות, היא עצומה. גם קודם לכן היה סדר לימוד הלכה של רבע שעה ביום בהרבה מאוד ישיבות, אבל הלימוד היה בעיקר על ענייני דיומא בלי לעסוק בהלכות השכיחות יום יום, כמו הלכות ברכת הנהנין, ברכת כהנים, ברכות, תפילה וכו'. גם בהלכות שבת למדו רק כמה סימנים עיקריים כמו הלכות מוקצה, מבשל וכדו', אבל סימנים רבים אחרים פשוט נשמטו מסדר הלימוד ברוב הישיבות".
"גם אצלנו בישיבת 'נחלת דן' היה מקובל כך עד לאחרונה, אך כ"ק מרן אדמו"ר ממודזיץ שליט"א הורה לנו להיצמד לתוכנית הלימוד של 'דף היומי בהלכה', וכמי שמעביר את שיעור ההלכה בישיבה בפועל, אני רואה בבירור את המהפך שזה עושה אצל הבחורים. התוספת של 'דרשו' עם ה'ביאורים ומוספים', היא תרומה עצומה ללימוד ההלכה. אתה רואה בחור שלומד על גרופה וקטומה, כירה וכופח, קש וגבבא עומת גפת ועצים, זה קצת רחוק מאתנו בדור הזה. לעומת זאת, עיון קל בתוספות של 'דרשו', מקרב את הלימוד ברגע אחד אל מה שהוא מכיר מהזמן הזה. הפסקים של גדולי האחרונים אשר חלקם עדיין חיים עמנו היום לאורך ימים ושנים, הופכת את הלימוד למשהו הרבה יותר קרוב אלינו. עכשיו אנחנו כבר לומדים על הפלטה החשמלית לעומת הבלעך שמניחים על הגז. זה כבר הרבה יותר קרוב לשכל ולהבנה של בחורים וגם של מבוגרים.
"התרומה הזאת היא לא רק בזמן הלימוד עצמו, אלא גם במהלך יישום ההלכה. בחור שלומד הלכות שבת, ובפרט אם הוא לומד את זה עם כל ההערות הנוגעות לזמן הזה, אצלו השבת היא משהו אחר. זה כבר לא רק רעיון רוחני רחוק שאנחנו מבינים ברמה כזאת או אחרת, שגם זה דבר חשוב ובסיסי מאוד בשבת קודש, אלא יש כאן גם חיבור טכני עם השבת. הוא מכיר את ההלכה, הוא יודע מה מותר ומה אסור, כשעולה שאלה בבית בשבת הבחור יודע לענות, הוא יודע באיזה סימן להסתכל כדי לבדוק את מה שהוא לא זוכר בבירור, הוא מכיר את השאלות ויודע מה דעת הגרש"ז אויערבך ומה דעת הגר"ש ואזנר, השבת הופכת לחוויה אחרת עבורו, הרבה יותר מעשית וקרובה ללבו".