"לֹא תְבַעֲרוּ אֵשׁ בְּכֹל מֹשְׁבֹתֵיכֶם" (שמות ל"ה, ג')
היות שעדיין לא זכינו שייצור החשמל בארץ הקודש נעשה באופן שאין בו חשש חילול שבת, יש לסדר חשמל ומים לכבוד שבת באופן שאין בהם שום חשש חילול שבת ר"ל, וגם בזמנינו שישנן מכונות לייצור חשמל, שמופעלות ע"י מחשבים וכיוצ"ב, אעפ"כ יש בזה חילול שבת, וכידוע, איסור השימוש בחשמל בשבת ויו"ט במקומו עומד.
ומטו משמיה דהחזו"א זצ"ל שאמר עוד בענין זה, שהמשתמש בחשמל המיוצר ע"י יהודים בשבת – דומה למי שיושב בליל שבת קודש ולומד גמרא לאור הגפרורים שיהודי מחלל שבת מצית לפניו ללא הרף, גפרור אחר גפרור, עכת"ד.
עוד אמר, אדם המסוגל בשוויון נפש ליהנות מחילול שבת כגון זה, דומה למי שרואה ס"ת בוער ונדרש להצית ממנו את הסיגריה שבפיו (חוט שני, שבת ח"א).
אמר מרן החזו"א זצ"ל, שישנם מקומות שאוסרים להשתמש בחשמל המיוצר בשבת, מפני מעשה שבת, אבל אני לא כתבתי שאסור משום כך, אלא האיסור הוא משום חילול ה', עכת"ד.
א"ה: והוסיף רבינו שליט"א, דמסתמא שחילול ה' הוא יותר חמור ממעשה שבת (חוט שני, פסח).
ההנהגה בבית רבינו
בבית רבינו לא משתמשים בחשמל גנרטור בשבת, אף שמותקן בשכונתו גנרטור, אלא משתמשים רק בנרות ובלוקסים. ושאלתי על זה, והשיב רבינו: "הנה מצד הדין אין כל חשש להשתמש בגנרטור בשבת. אך מכיון שרבו בשבת השואלים מהמשתמשים בגנרטור, להתיר להם להדליק בשבת את הגנרטור ע"י גוי עקב הקילקולים שאירעו בו, ויש שמבקשים בערב שבת מחמת זה היתרים להשתמש בחשמל הרגיל המיוצר ע"י חילול שבת, באומרם שקשה להם להסתדר כראוי באור מועט וקלוש של נרות ולוקסים בלי האור של הגנרטור, ויש שאומרים שקשה להם בימות קיץ הלוהטים בלי מיזוג אוויר בשבת, על כן מן הראוי להראות דוגמא שאפשר להסתדר כראוי גם בלי האור של הגנרטור, וגם אפשר להסתדר כראוי בלי מיזוג האוויר בלא שיחסר מחמת כן בעונג שבת ובכבוד שבת [אא"כ במקום חולי], ואין לחפש היתרים דחוקים של איסור אמירה לעכו"ם, או היתרים של שימוש בחשמל שמיוצר ע"י חילול שבת, אא"כ באופנים המותרים ע"פ הדין" (חוט שני, שבת ח"ד).
כשרק חלק מהבית על גנרטור
ר' משה ברונר, מהנדס דיזל חשמל במקצועו, היה החלוץ שייבא את הגנרטורים החדשניים, ובנסיונו התאים אותם לשימוש קהילתי, שכיום רבים נהנים מאורם.
סיפר ר' משה: "זכורני, שכאשר הותקן הגנרטור בשכונת רמת אהרן, אחד התושבים, איש אמיד בעל בית רחב ידים, היסס אם להתחבר לגנרטור, היות והוא מפעיל מזגנים, אותם לא ניתן היה אז להפעיל באמצעות הגנרטור, ולהתחבר לתאורה בלבד, היה נראה לו כ'תרתי דסתרי', להשתמש בו זמנית בשני מקורות החשמל, משום כך תהה כיצד לנהוג.
"עלינו לשאול את המרא דאתרא, הגאון הגדול רבי נסים קרליץ שליט"א, להפתעתנו הוא התפלא 'למה זה תרתי דסתרי? מה שהנך יכול להפחית בשימוש בחשמל – עדיף, כמובן שהרצוי הוא המקסימום, אבל אין זה פוטר מהמינימום!" (מוסף ש"ק יתד נאמן).
כששכנים מתלוננים
כששכנים מתלוננים, שהגנרטור שמספק חשמל לבתי כנסיות ללא חשש חילול שבת, מפריע להם ע"י הרעש או העשן וכדו': דבר זה שיש בו חילול ה' אינו מתיר הנאה מחילול שבת, ועדיף שיסגרו את בתי הכנסיות בעיר ויתפללו כל אחד בביתו, מאשר ליהנות מחילול שבת (חוט שני, שבת ח"א).
הוצאות שבת
הוצאות לשימוש בחשמל ומים, שאין בהם חשש חילול שבת, פשיטא דהוי בכלל 'הוצאות שבת' (שם).
הוצאות גנרטור מכספי מעשר
נשאל רבינו האם אפשר לשלם על חיבור לגנרטור שכונתי מכספי מעשר?
והשיב: "לבשל טשולנט מכספי מעשר מותר?" והמובן הוא שזה כלל הוצאות שבת, שאין לשלמם מכספי מעשר (מוסף ש"ק י"ג).
הטוב והמטיב כשהתקין גנרטור
אמר רבינו, שיש לברך 'הטוב והמטיב' על חיבור החשמל של שבת לגנרטור (עטרת שלמה, קובץ זכרון).
(מתוך עלון 'נשיח בחוקיך' ויקהל-פקודי, תשע"ז)