האסור והמותר בהעסקת גוי בקבלנות בשבת
* נכס מניב רווחים, מותר להפעילו בשבת באמצעות גוי 'אָרִיס' או שׂוֹכֵר, אך במקום שרוב האנשים אינם מפעילים אותו באמצעות אריס או שוכר, אסור להפעילו באמצעותם מפני 'מראית העין'. אך אם התפרסם במקום בו נמצא הנכס כי הוא מופעל בידי הגוי באריסות או בשכירות, ולא בקבלנות יומית האסורה – אין איסור בדבר.
* העסקת גוי בעבודה מסוימת, בקבלנות, דהיינו שקובעים ביניהם סכום מסוים עבור כל העבודה, ללא יחס למשך העבודה – מותרת אף כשהגוי עובד בשבת.
* בעבודה שבדרך כלל מתפרסמת זהות בעליה, אסור להעסיק גוי אף בקבלנות, כיון שהרואים את הגוי עובד בשבת עבור ישראל, יחשדוהו ששָׂכְרוֹ כשכיר יום לעבוד בשבת.
האופנים בהם לא חוששים ל'מראית העין' בעבודה בקבלנות בשבת
* החשש של 'מראית העין' הנ"ל, הוא רק כאשר העבודה מתבצעת בתוך 'תחום שבת' למקום שדרים בו ישראל.
* עבודה האסורה בשבת באמצעות קבלן גוי משום 'מראית העין', שיחשדו את הבעלים כי הגוי הוא שכיר יום – יש מתירים כשהיא נעשית עבור רבים, משום שלא יחשדו את הרבים בעבירה. אך רבים חולקים על כך; ואם מדובר בצורך מצוה, כגון בניית בית הכנסת, כל שכן שהרואים עלולים לחשוד כי הציבור עבר על האיסור, בשוגג, מתוך 'הוראת היתר' לצורך המצוה.
* עבודה האסורה בשבת באמצעות קבלן גוי משום 'מראית העין', שיחשדו את הבעלים כי הגוי הוא שכיר יום – נחלקו הפוסקים, בנוגע לאדם שידוע כי מנהגו לשכור רק קבלן, או שכך מנהג המקום.
עבודות קרקע ובניָן בשבת באמצעות גוי
* אסור להעסיק גוי בשבת בעבודה ב'מחובר לקרקע' אף בקבלנות. ובכלל איסור זה – עבודה ב'תלוש' הנעשית למטרת חיבור לקרקע. אך אם ידוע בבירור שלא התפרסמה זהות הבעלים – מותר להניח לגוי לעבוד עבודה זו בשבת, ובלבד שלא יאמר לו לעבוד בשבת, שזה אסור בכל עבודה שהיא; וכן לא יניח לגוי לעבוד בסמוך לקרקעו.
* האיסור האמור לעיל בנוגע לעבודה ב'תלוש' למטרת חיבורו לקרקע, הוא רק כאשר החפצים שבהם נעשית העבודה הם של ישראל.
* בית שנבנה בשבת על ידי גוי, בקבלנות האסורה משום 'מראית העין' – לדעת השולחן ערוך ראוי להחמיר שלא להיכנס אליו לעולם. ולדעת פוסקים אחרים ניתן לכתחילה לגור בו.
* בית שנבנה על ידי פועלים גויים שכירי יום בשבת – לזה שנבנה הבית עבורו, אסור לגור בו לעולם; ויש אומרים שמותר לו לגור בו לאחר שיחלוף זמן בימי החול, כמידת הזמן שעבדו הפועלים בשבת.
* ישראל ששכר גוי קבלן, והתנה עמו מראש שלא יעבוד בשבת באופן האסור משום 'מראית העין', והגוי עובר על התנאי ועובד בשבת – יש אומרים שאין צורך למחות בידו. ורבים חולקים על כך.
* חכמינו ז"ל גזרו שלא לקבל שָׂכר עבור פעולה הנעשית בשבת, מחשש שיבואו לידי מקח וממכר. ואף אם הגוי מביא מעצמו את דמי 'שכר שבת' ליהודי, אסור לקבלו.