באיזה אופן מותר לקנות בהמה מהקצב ביום טוב ?

ט' אב תש"פ - סימן תצ"ט- סעיף ה'- סימן ת"ק- סעיף א'
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

האם מותר לטלטל כלי המיועד לכתישה כדי לקצוב עליו בשר?ומה מותר לקנות מן הגוי ביום טוב? שיעור הלכה מעניין במשנה ברורה חלק ה' סימן תצ"ט סעיף ה' – סימן ת"ק סעיף א' במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה'

'עלי', שהוא כלי המיועד לכתוש עליו את הריפות, מותר לטלטל אותו ביום טוב כדי לקצוב עליו בשר, וטעם ההיתר מבאר המ"ב, שאותו עלי מוגדר ככלי שמלאכתו לאיסור, ומותר לטלטל אותו לצורך גופו ומקומו, אבל לאחר שקצב עליו בשר, אסור לטלטל אותו מחמה לצל או כדי שלא ייגנב, ואסור לכתוש ריפות בעלי ביום טוב, משום איסור טוחן, וסדן עבה שקוצבים עליו בשר, מותר לטלטל אותו לאחר שקצב עליו בשר ואפילו מחמה לצל, מכיוון שהוא כלי שמלאכתו להיתר.

אפילו אם העלי הוא מוקצה מחמת חסרון כיס, כגון שמקפיד עליו שלא להשתמש בו לדבר אחר כדי שלא יתקלקל, ובאופן כזה אסור לטלטל אותו אפילו לצורך גופו ומקומו, בכל זאת כאן מותר, משום שמחת יום טוב.

כשקונים בשר מהטבח ביום טוב, אסור לומר לטבח, תן לי בשר בסכום מסוים, וכן אסור לומר לו, הריני שותף אתך בבשר בכמות של סכום כך וכך, כיוון שמזכיר סכום דמים, ואסור אפילו בהקפה, וכל זה גזירה משום מקח וממכר, וגזירה זו היא משום שמא יכתוב, והאופן המותר לקנות בשר ביום טוב, הוא ע"י שמחלק להם שלישית או רבע מהבהמה כפי החלקים שהדרך לחלק באותה העיר, ובלי לקבוע סכום כסף על כך, וכדי לדעת האם הבהמה הייתה שמינה או כחושה, מביא שתי בהמות ומשווה ביניהם, ולמחרת שמים את הבהמה שנשארה, ויודעים שכמו הבהמה הזאת, כך הוא לקח אתמול, וכל זה כשלא מקפידים אם יקח האחד יותר מהשני, אבל אם מקפידים, וצריכים לעשות גורל כדי לברר את החלקים, אסור, וכן אסור לעשות גורל עם הסכין, דהיינו שמניחים סכין בין שני החלקים, ושואלים אותו, איזה צד רוצה מהחלקים, ואם הלקוחות סומכים על הטבח שיאמר להם למחרת כמה שווה החלק שהם לקחו, באופן כזה לא צריך להשוות את החלק הזה עם בהמה אחרת, אלא אפשר לקחת את החלק מבהמה כמות שהוא, ולסמוך על הטבח.

יש אומרים, שמותר לעשות כך דווקא יהודי עם יהודי, אבל יהודי עם גוי אסור, משום שאין דרכו של היהודי להשתתף עם הגוי, וממילא נראה הדבר כמקח וממכר, ואסור לעשות זאת אפילו בלי לפסוק דמים, ויש חולקים בזה וסוברים, שכל שלא מזכיר סכום, מותר, אבל יש להחמיר כסברא הראשונה, וכל זה בדבר ששיעור המחיר שלו אינו ידוע וכמו בשר, אבל דבר ששיעור המחיר שלו ידוע, וכגון ביצים ואגוזים, מותר לקחת מגוי ביום טוב אם לא מזכיר לו סכום.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן