יעקב לוסטיג
למעלה מעשרים אלף איש כבר נרשמו לקבלת הניוזלטר היומי של 'הדף היומי בהלכה', מבית 'דרשו'. עשרים אלף אנשים שפותחים מדי יום את תיבת הדואר האלקטרוני שלהם, ומגלים בה אוצר גלום של תקצירי הלכה הכתובים בשפה ברורה ונעימה, לצד סיפורים קצרים ומרתקים, תקצירים מחדשות 'דרשו' ועוד.
על המלאכה מופקד הרב רפאל וינטר, ברוך העט והכישרון, אשר בטוב טעם ודעת עורך את הניוזלטר ודואג לכך שבכל בוקר יוכלו רבבות המנויים לפתוח את היום עם לימוד הלכה קצר ותמציתי.
"הניוזלטר מבוסס למעשה על ההלכות הנלמדות באותו היום במסגרת לימוד הדף היומי בהלכה", אומר הרב וינטר בשיחה עם אתר 'דרשו'. "אנחנו בוחרים את שלושת הנושאים המרכזיים הנלמדים באותו היום, וסביבם נסוב עיקר התוכן הנשלח בעיצוב נאה ומושך לתיבות המייל של המנויים.
"את התקצירים ההלכתיים, שזה החלק המרכזי של הניוזלטר, כותב הרה"ג בנימין ולדמן. הוא מלקט את החומרים מתוך המשנה ברורה במהדורת 'דרשו', יצירת פאר שכבשה בסערה את עולם התורה וההלכה.
"בנוסף לתקצירים ההלכתיים, אנחנו מוסיפים פתיחה יומית העוסקת בנושאים הקשורים ללימוד של אותו היום, אם זה סיפור או עובדה על גדולי ישראל, אם זה מאמר קצר שמעורר נושאים לדיון, או סקירה תמציתית של חדשות ממלכת התורה 'דרשו', שהפעילות האדירה שלה יכולה לספק חומרים למהדורת חדשות מורחבת מדי יום".
לדבריו, הניוזלטר נשלח למנויים חמש פעמים בשבוע: "כל הרעיון של 'הדף היומי בהלכה' הוא לימוד של חומר חדש חמישה ימים בשבוע, ולאחר מכן חזרה על הנלמד בערב שבת ובשבת קודש. לכן המיילים נשלחים רק בימים ראשון עד חמישי. עם זאת, בחגים ובמועדי ישראל, הלימוד נמשך כסדרו ואנחנו שולחים בערב החג תקציר כפול, גם על ההלכות הנלמדות בערב החג, וגם על ההלכות הנלמדות בחג עצמו".
- עד כמה ידוע לכם אם המנויים אכן פותחים את המייל וקוראים את התקצירים ההלכתיים?
"מדובר במערכת מסודרת מאוד. אנחנו יכולים לפתוח בכל עת את בסיס הנתונים שלה, ולראות כמה אנשים פתחו את המייל, ובאיזה שעות הם עשו זאת. לשמחתנו הרבה אחוזי הפתיחה של המיילים גבוהים בהרבה מהמקובל במקומות אחרים ששולחים ניוזלטרים עם מידע עסקי או חדשותי. אני מדבר אפילו על השעות המוקדמות של היום. אנחנו יכולים לראות שמדי בוקר פותחים את המייל מאות בני אדם עוד לפני השעה שבע בבוקר, ובשעות מאוחרות יותר זה רק הולך ומתרבה בקצב מהיר הרבה יותר".
- מה סוד ההצלחה של הניוזלטרים של 'דרשו' שמצליחים מעבר למקובל?
"הניוזלטרים האלו עוסקים בחיי נפש ממש. אנחנו לא מתעסקים עם נושאים תיאורטיים אלא עם הלכות מעשיות הנוגעות לחיי היום יום. אי אפשר לחיות כיהודי בלי ללמוד הלכה באופן יומיומי. אנשי עסקים יראי שמים, שמתחילים את יום העבודה בשעות הבוקר, מרגישים שהניוזלטר הזה הוא הלחם שלהם לארוחת הבוקר הרוחנית. איך אפשר לפתוח את היום לפני שהתקדמת לפחות עוד צעד אחד בידיעת ההלכה?"
- אתם מקבלים גם תגובות מהציבור?
"בוודאי. מאות תגובות מגיעות מדי חודש. אנשים מעורים מאוד בנושאים הנלמדים, מעירים ומאירים, מודים ומברכים. אבל התגובה החזקה ביותר היא ההצטרפות ההמונית שהולכת ומתגברת. מדי חודש אנחנו מקבלים פניות רבות של אנשים ששמעו על הניוזלטר היומי ורוצים להצטרף למנויים הרבים שלנו".
- בוודאי יש בעבודה הזאת הרבה מתחושת השליחות?
"אכן, מדובר בשליחות חשובה מאוד. זה זיכוי הרבים בהיקפים עצומים. אני וכל העוסקים במלאכה מרגישים שיש לנו אחריות כבדה על הכתפיים, וזכות עצומה התגלגלה בחלקנו שזכינו לקחת חלק במפעל העצום הזה. וכי קלה היא בעיניו של מאן דהו העובדה שעוד לפני שהתעוררתי בבוקר כבר זכיתי לזכות מאות יהודים שכבר קראו את התקציר היומי והעשירו את הידע ההלכתי שלהם במושגים ובהלכות חשובות מאוד?
"אי אפשר להגזים בחשיבות של הדבר הזה. זו הפצת תורה בתפוצה עולמית. יש לנו מנויים בארה"ב, בקנדה, בארגנטינה, מקסיקו, בכל רחבי אירופה, בדרום אפריקה ובאוסטרליה, לצד תפוצה נרחבת מאוד בארץ הקודש כמובן. לא פעם אנחנו מקבלים פידבקים גם מאנשי עסקים שנמצאים בכל מיני מקומות נידחים, כמו בסין או בטייוון וכשהם מתעוררים בבוקר ומתפללים שחרית בחדר במלון או בבית הכנסת הקטנטן שנמצא באזור בו הם שוהים לצורך עסקיהם, הם גם מקפידים לפתוח את המייל היומי שלנו, ללמוד את ההלכות ולטפח את הנשמה ואת הרוחניות שלהם לפני שהם יוצאים לסדרה של פגישות עם אנשי עסקים מקומיים. אפשר לומר שזה הרעיון הגדול של הדף היומי בהלכה, שהוא נלמד בכל זמן ובכל מקום, על ידי כל אחד שרוצה לקחת בו חלק, בדיוק כמו שאמר גאון ישראל רבי מאיר שפירא מלובלין זצ"ל, בעת שייסד את רעיון הדף היומי על הש"ס".