הרב בנימין בירנצוייג
אנוכי אערבנו מידי תבקשנו אם לא הבאתיו אליך וחטאתי לך כל הימים (מג, ט).
כל הימים – מבאר רש"י שיהודה ערב לאביו גם את העולם הבא שלו!
וזה פלא! וכי עד כדי כך היה צריך יהודה לערוב ליעקב, וכי לא היה די בערבות של העולם הזה, בכדי שיעשה כל ההשתדלות להחזיר את בנימין?!
והביא לבאר בספר יחי ראובן, כי אכן די היה לו ליהודה לעשות ערבות על חייו בעולם הזה, ובשביל כך היה עושה את כל מה שיכל בעבור החזרת בנימין, אבל ידוע ידע יהודה, כי יש השתדלות של מה שנראה לאדם שהוא יכול לעשות, ויש השתדלות שמוציאה מהאדם כוחות טמונים ועוצמתיים שלא נראה לו שהוא יכול לעשות.
יהודה ערב עצמו ליעקב גם בעולם הבא, וזה כדי שהוא יעשה גם מה שנראה לו שבלתי אפשרי לעשות, ורק כך הוא מוציאים מהכח אל הפועל את כל הכוחות העוצמתיים הטמונים בו.
היסוד החשוב הזה מוכנס בגאונות בתוך אימרה קצרה אך רבת משמעות של הסבא מנוברדוק זצ"ל שאמר; 'אף פעם איני חושב על דבר האם אני יכול לעשותו, אלא האם אני חייב לעשותו, שאם אני חייב לעשותו אזי גם יכול אוכל לעשותו'!! כשיש רצון ועושים השתדלות אין דבר העומד בפני זה וגם לא מפריעים מצד הטבע. וכידוע זה היה סוד הצלחתו בבניית ישיבות רבות בזמנים הקשים שהיו בתקופתו בעולם.
><><><><><
שנה אחת בערב יום כיפור קרא הרב מבריסק זצ"ל לרב טננבאום מזכיר ועד הישיבות, ואמר לו שיש אברך שעקב הזנחה לא הגיש דחיית גיוס, ולכן נחשב עריק והושם בכלא, ויש לטפל בשחרורו.
ענה לו הרב טננבאום: אין בעיה! מיד בצאת יום הכיפורים אטפל בעניין. נענה הרב מבריסק אומר: לא מחר! היום! היום עליך לשחררו.
אמר הרב טננבאום לרב מבריסק: אינני יוכל לעשות כעת מאומה, משרדי הצבא סגורים ואין עם מי לדבר, אולם הרב מבריסק הגיב ואמר: אל תגיד איני יכול, תגיד איני רוצה!
הרב טננבאום יצא מבית הרב תפוס הרהורים מה לעשות? ומחוסר ברירה החליט ללכת למחנה שנלר, ובהגיעו לשם ביקש לדבר עם הקצין הבכיר ביותר, וכעבור דקות ספורות יצא אליו הקצין הבכיר והתעניין ברצונו.
פתח הרב טננבאום ואמר: ראה היום ערב יום כיפור וכל יהודי זקוק לברכה, אולי הנך מעוניין לזכות היום בברכה מרב גדול?! ולמשמע הדברים התעוררה בלב הקצין הנקודה היהודית והנהן בראשו להסכמה, ואז אמר לו רהב טננבאום, תשחרר את האברך ותזכה בברכה.
אין בעיה הגיב הקצין, מיד במוצאי יום כיפור אטפל בענין!
לא מחר! היום! חזר בנחרצות הרב טננבאום על מילותיו של הרב מבריסק, אבל איני יכול אמר הקצין, אין מצב עכשיו לשחרר אין עם מי לדבר! ומיד אמר לקצין את המשך מילותיו של הרב מבריסק, 'אל תגיד איני יכול תגיד איני רוצה'!
התרגז הקצין ואמר: אם אני אומר שאיני יכול יודע אני מה אני אומר! הכל סגור עכשיו אין עם מי לדבר! ואז אמר לו הרב טננבאום, אלו מילים שאמר לי הרב הגדול שממנו תקבל את הברכה, הקצין הרהר נשף בשפתיו ואמר 'טוב ננסה…'
בסופו שלד בר זמן קצר לפני התקדש היום הקדוש השתחרר אותו אברך, חזר הרב טננבאום לרב מבריסק לבשר לו הבשורה, וכמובן לא שכח להדגיש לו כי השחרור היה תמורת ברכה מהרב….
><><><><><><><
מעשה מרטיט [הובא באוצר המעשים למחנכים] ביהודי חסיד פולני ר' לייבל קוטנר שמו, שהיה במחנה עבודה של הגרמנים ימ"ש, בו עבדו על יצור של תחמושת וכלי נשק, שתים עשרה שעות ביממה.
והנה יום אחד באמצע העבודה שבתה לפתע המכונה, ודממה השתררה במקום, הנאצי הממונה ימ"ש שת ליבו לתקלה, והתכעס מאד, התבונן בכל העובדים, ותר בעיניו אחר הקרבן להפיל עליו את הכישלון, והנה מצא את… ר' לייבל קוטנר, ומיד בקול נחרץ דרש ממנו לתקן את המכונה! ר' לייבל שלא ידע מאומה בענייני מכונות, הביא מיד תמיהתו 'וכי איך אדע לתקן מכונה כזו עדינה שאין לי בה שמץ של מושג'?!
ואותו נאצי רשע ואכזר אמר: 'די ביסט א יודע! קאנסט דו'! [אתה יהודי. אתה יודע ויכול!]
כל אותו הלילה עמל ר' לייבל חיבר תיקן פירק הלחים וניסה בכל כוחו לתקן את המכונה, כשכל שוכני הצריף מביטים במלאכתו בחרדה… מה יהיה אם לא יצליח?!
והנה לפתע נשמע קול שקשוק גלגלי המכונה היא חזרה לפעול!
כשנכנס הקלגס ימ"ש וראה כי המכונה פועלת, הוא לא האמין! איך ההודי הצליח לעשות דבר שהוא באמת לא יכל לעשות. ר' לייבל זיהה את תדהמתו של הנאצי, ומיד ניגש אליו ודרש תשלום, כולם חרדו לתגובתו של הנאצי, שהיה עצמו מופתע מהתעוזה של היהודי, ושאל מיד 'מה רצונך'? ור' לייבל מיד ענה 'סיגריות'! הכניס הנאצי ידו לכיסו הוציא סגירות לתדהמת כולם ונתן לר' לייבל.
הסתובב ר' לייבל לחביריו המופתעים, ואמר להם: 'די ביסט א יודע! קאנסט דו'! אנחנו יהודים ואנחנו יכולים! כן גם מי שנראה בלתי אפשרי כשרוצים מצליחים, ואז סיים זה נראה שאיננו יוכלים לשרוד את התופת, נדע כי חייבים לשרוד ויכלים ואז נצליח לשמור על שלהבת היהדות בתוך הכבשן הבוער!
לעולם אל תאמר איני יכול! תאמר איני רוצה!