* יש אומרים שתבשיל המבושל במקצת, במידה כזו שראוי להֵיאכל בשעת הדחק, אין בו איסור שהייה. השולחן ערוך מביא דעה זו בשם 'יש אומרים', והרמ"א כתב שהמנהג להקל כדעתם.
* 'מבושל במקצת' הנ"ל – נחלקו ראשונים בהגדרתו, אם מדובר בשליש מהבישול המלא של התבשיל, או במחציתו. ולמעשה, לכתחילה נדרשת מחצית הבישול, ובשעת הדחק, יתכן שניתן להקל.
* כפי שלמדנו, אסור להשהות מערב שבת תבשיל על גבי הכירה, אלא אם כן הכירה 'גרופה וקטומה'. וכיסוי הכיריים בטס מתכת, העשוי פח או נחושת, ומכונֶה 'בלעך' – נחלקו הפוסקים אם הוא מועיל להתיר את איסור השהייה.
* התנור שבימי חז"ל, החמירו בו חז"ל בנוגע לאיסור 'שהייה', אולם התנור החשמלי שבזמננו – לכל הדעות, דינו ככיריים.
* מי שעבר בשוגג על איסור 'שהייה' – אם התבשיל היה מבושל לגמרי, מותר לאוכלו בשבת. ואם עבר במזיד – אף אם התבשיל היה מבושל לגמרי, אם תוספת הבישול רצויה – אסור לאוכלו.
איסור 'חזרה'
* הנחת תבשיל בשבת על גבי האש אסורה אף כשהוא מבושל לגמרי, ואיסור זה מכונֶה איסור 'חזרה', או 'נתינה בתחילה'. והוא חמור יותר מאיסור 'שהייה' – שהשוגג דינו כמזיד (ראה לעיל).
* המֵסיר סיר ובו תבשיל מעל הפח ('בלעך') או הפלטה החשמלית, בשבת – כל עוד הסיר בידו, ודעתו להחזירו למקומו, רשאי להחזירו; ובלבד שמדובר בפח ובפלטה שאין בהם איסור 'שהייה'. ואם כבתה להבת הכיריים שמתחת לפח, או הפלטה החשמלית – נחלקו הפוסקים אם הסיר נחשב כמונח על הקרקע.
* סיר המונח בשבת על הפח שעל גבי הכיריים במקום שאינו כנגד הלהבה – נחלקו הפוסקים אם מותר להעבירו בשבת למקום שכנגד הלהבה.
* יש אומרים שאיסור 'חזרה' קיים גם בערב שבת, בסמוך לשקיעת החמה, וניתן להחזיר סיר רק לאש שאין בה איסור 'שהייה'. אולם, תנאֵי ההחזרה בשבת – שהסיר לא יונח על הקרקע, ושיהיה בדעתו להחזירו – אינם נדרשים בערב שבת אף לדעה זו. וכמו כן, יש אומרים שאיסור החזרה בערב שבת אינו אמור אלא בתבשיל המבושל לגמרי, אשר בו יש לחשוש שיכשלו בהחזרתו גם בשבת.
* יש אומרים שתנאֵי ההחזרה בשבת הנ"ל נדרשים רק כשמֵסיר את הסיר מבעוד יום ומחזירו בשבת, אבל אם הֵסיר את הסיר בשבת עצמה – מותר להחזירו בכל מקרה. ורוב הפוסקים חולקים.
* תבשיל שאין בו איסור 'בישול' מותר להניחו בשבת על גבי סיר מלא העומד על גבי האש, ואף אם האש אינה מכוסה. אולם, אסור להניח את הסיר על גבי סיר אחר כאשר חלק מהסיר העליון שוקע בחלל הסיר התחתון, כיון שאין בזה שינוי מהותי מדרך הבישול הרגילה.
איסור 'הטמנה'
* חכמינו ז"ל אסרו להטמין סיר ובו תבשיל בדבר המוסיף חום לתבשיל, אפילו מערב שבת; ובשבת עצמה – אף בדבר שאינו מוסיף חום. ונחלקו הפוסקים אם 'הטמנה במקצת' אף היא אסורה.