איך עושים מחיצה?

כ"ב באדר א' תשע"ט - סימן ש"ס- סעיף א'- סעיף ב'

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

 

 


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



אדם ששבת במקום שאין לו את האמצעים לבנות מחיצה כדין, האם מותר בטלטול ע"י מחיצה גרועה?כיצד בונים מחיצת קנים כדין? מה הדין במחיצה שהעומד מרובה על הפרוץ?ואיך יתכן שמחיצה גרועה מתירה גם ביותר מבית סאתיים? שיעור הלכה מעניין במשנה ברורה חלק ד' סימן ש"ס סעיף א' – סעיף ב' במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה'

מחיצה צריכה להיות עשויה משתי וערב, ואם המחיצה עשויה משתי בלבד, כגון שנעץ קנים בקרקע, או מערב בלבד, וכגון שהקיף את עצמו בחבלים, מדרבנן היא נחשבת כמחיצה גרועה, ודינה, שהיא אינה מתירה שטח גדול יותר מבית סאתיים.

מה שנקט השו"ע, 'יחיד ששבת בבקעה', מבאר המ"ב שזה לאו דווקא, אלא אפילו שבת במקום יישוב, אם הקיף את עצמו במחיצות גרועות מקנים ממחיצת שתי, או מערב ממחיצת חבלים, ולא ממחיצת שתי וערב, מחיצה זו לא מתירה אלא עד שטח של בית סאתיים בלבד, ומה שנקט השו"ע ששבת בבקעה, זה בכדי להשמיע לנו, שאפילו שהוא בבקעה שהיא מקום שומם, ואין בידו הרבה אמצעים לעשות מחיצה טובה, בכ"ז חז"ל גזרו, ואסרו מחיצות גרועות בשטח יותר מסאתיים.

המ"ב מוסיף, שכאשר הוא עושה מחיצת קנים, צריך להיות שהמרחק בין קנה לקנה לא יהיה ג' טפחים, כי אם יש ג' טפחים, הקנים לא מתחברים להיות מחיצה אחת, אלא הם נפרדים, וכן במחיצת חבלים, שצריך שהמרחק לגובה בין חבל חבל, יהיה עד ג' טפחים, כיוון שבג' טפחים לא נאמר הדין של לבוד.

המ"ב מביא בס"ק ג' בשם הראשונים שסוברים, שגם במחיצת עומד מרובה על הפרוץ, דהיינו, אדם שהקיף את עצמו, אבל המחיצה תוחמת רק את רובו של ההיקף, יש כאן דין של עומד מרובה על הפרוץ, וזה נחשב ג"כ מחיצה גרועה שאינה מתירה ביותר מבית סאתיים, אבל המ"ב מביא, ששאר הפוסקים לא הזכירו את ההלכה הזאת.

המ"ב בס"ק ה' מסביר, שדין זה הוא רק מדרבנן, ונ"מ, שהמקום הזה לא נהפך להיות כרמלית, כי מדאורייתא אותו מקום הוא רה"י גמור, והוא מוקף במחיצות, ואין הבדל אם המחיצות עשויות שתי וערב, או שתי לבד, או ערב לבד, אלא כל היכא שהמקום מוקף במחיצות, הוא נחשב כרה"י גמור, והמוציא ממנו לרה"ר, חייב חטאת, וכן אסור להוציא מאותו מקום לכרמלית אחרת, אע"פ שאותו מקום מוגדר ככרמלית מדרבנן, אבל רק לחומרא, כי המקום מוקף במחיצות, והוא רה"י דאורייתא, ואין מוציאים ממנו לכרמלית אחרת.

כל הדין שלמדנו שמחיצה גרועה אינה מתירה אלא עד בית סאתיים בלבד, זה הכל כאשר מדובר באדם יחיד או בשני אנשים, אבל שלשה אנשים, מחיצות גרועות מתירות להם עד כדי שש סאין, דהיינו, סאתיים לכל אדם, וכאשר הם הקיפו מקום גדול יותר משש סאין, ויש בתוך אותו מקום בית סאתיים שלא נצרכים להם, אותם בית סאתיים אסורים בטלטול, וממילא הם אוסרים את כל ההיקף בטלטול, דהיינו, שלשה אנשים שבתו יחד במקום מסוים, והקיפו את עצמם בער"ש במחיצות גרועות, עד שש סאין הם מותרים בטלטול בכל מקרה, כי מחיצות גרועות לשלשה אנשים, מתירים אפילו עד שש סאין, סאתיים לכל אדם ואדם, וגם אם השלשה האנשים לא זקוקים להשתמש בכל ששת הסאין, אפילו שיש שם סאתיים פנויות שהם לא משתמשים בהם, בכ"ז כל השש סאין מותרים, אבל כאשר הם הקיפו את עצמם בשטח של שבעה סאין, ומתוכם הם זקוקים רק לחמשה סאין, שתי הסאין המיותרים אסורים בטלטול, וממילא כל המקום נאסר בטלטול, כיוון שכל המקום פרוץ לתוך אותם שתי סאין מיותרים שהם אסורים בטלטול.

המ"ב מביא שיש חולקים לחומרא, וסוברים, שגם בהיקף של שש סאין, אם יש סאתיים שהם לא זקוקים אליו, הכל נאסר בטלטול, ומביא המ"ב שכל הראשונים סוברים כך.

שלשה אנשים שמדובר כאן הוא ביהודים, אבל לא בשני יהודים וגוי אחד, אלא גוי לא מצטרף, ואפילו שיש גם תשמישים של הגוי, וי"א שגם קטן לא מצטרף.

שלשה אנשים שהקיפו את עצמם במחיצות גרועות בשטח של יותר משתי סאין, ובאמצע השבת נפטר אחד מהם, וכעת הם שניים, ושניים דינם כאחד שמחיצות גרועות מתירות רק שני סאין ולא יותר, אומר השו"ע, שהם לא ייאסרו באמצע השבת, אלא כיוון שהשבת הותרה, הותרה לכל השבת, וכן במקרה הפוך, וכגון ששני אנשים הקיפו את עצמם במחיצות גרועות בשטח של יותר משני סאין, אסורים בטלטול, כיוון שמחיצה גרועה לא מתירה לשני אנשים ביותר מבית סאתיים, ואם במשך השבת התווסף יהודי נוסף, עדיין יהיה אסור לטלטל שם, כיוון שתחילת השבת היא הקובעת לחומרא ולקולא, וכל הדין הזה הוא רק לאותה שבת.

''אני לא ממהר לחתום... הראשון שיהיה פה עם כל הכסף במזומן - זוכה בדירה!''
התגלה סליק ירדני מימי מלחמת ששת הימים
החליט 'משום מה' לתת לאברך פלוני 400 ש"ח...
'ודיברת בם’. בם? ראשי תיבות 'בלי מסיכה'...
גל של מכחישי סכנה: ריקודים עם הנגיף
אין להיבדק ביום שישי, ואסור לענות לטלפון בשבת
"לבישת מסיכה בזמנים האלו חובה גמורה... ועוון הוא להימנע מלבישתה!"
מבודד יקר, למה אתה לא יוצא מהבית? כי ביבי לא מרשה?
צפו: הגאון רבי משה פיינשטיין זצוק"ל, בתפילת שחרית
כששמע הרבי שבחו"ל יש פשקווילים נגדו, אמר: "אזוי?! תביאו לי את הפתק, גם אני רוצה לחתום"...
התרגשתי עד דמעות. "תראו" - אמרתי לילדים והצבעתי על החלונות - "אתם רואים את הבתים המוארים?''
"אסור להכנס לפחדים, אבל חובה להיערך ולהשמר!"
מתפלל לבנים תלמידי חכמים?
לזה לא שמנו לב...
''יתכן והייתי מנהיג בכל הישיבות את 'שיטת קלם' שבה הבחורים הם שמנקים את בית המדרש''
''לא משנה היכן שהה באותו רגע, ההעברה הייתה מתבצעת מיד''
מדוע בנו של הגר''ש וואזנר זצ"ל בירך על אביו 'שהחיינו' בבית החולים?
הגר''ש ואזנר ורעייתו קפצו מהאוניה והחלו לשחות לכיוון החוף
בזכות המסכה: ישיבה שלימה ניצלה מהדבקה
מה ענה החפץ חיים לאברך שהתלונן שאינו מצליח ללמוד מספיק?
כשרבי משה בלוי נפגש עם מלך הולנד
לא רק שלא קיבל פיצויים על השריפה, אלא עוד הוגשה נגדו תביעה...
(לא) מדברים על הכול!
תגלית היסטורית מרגשת את העולם היהודי
אהרלה סמט ואידיש נחת - דרשו "לא לנו ודאווענען"
דרשו במבצע ייחודי: סיפורי חיזוק מתקופת הקורונה
אלעד: העיר הראשונה בישראל שתספק חשמל כשר בשבתות וימים טובים
''לאחר ההלוויה נגלה הרב קהלני אל בנו בחלום, ואמר לו דברים מבהילים''
ביטחון עצמי - גאווה?

כתבו לנו תגובה, מבטיחים לקרוא ולהגיב לכם חזרה

פוסטים נוספים