יום חמישי כ"ט בניסן תש"פ
איזו מלאכה מותר לעשות בערב פסח לפני חצות?
כפי שלמדנו, בערב פסח לאחר חצות אסור לעשות מלאכה האסורה בחול המועד, וישנם מקומות שנהגו שלא לעשות מלאכה גם לפני חצות.
לדעת השולחן ערוך, אף במקומות שעושים מלאכה לפני חצות, אין ההיתר אלא במלאכה הנעשית לצורך החג, ואף במלאכה כזו, אין היתר להתחיל במלאכה, כי אם להמשיך במלאכה שהוחל בעשייתה לפני הנץ החמה; למעֵט תפירה, תספורת וכביסה, אשר מחמת הצורך הרב שיש בהן לכל אדם, התירו חכמים אף להתחיל בעשייתן, כשנעשות לצורך החג.
אולם, לדעת הרמ"א, הדינים הללו אמורים ביחס למקומות שנהגו שלא לעשות מלאכה לפני חצות, שאף בהם מותר להמשיך בכל מלאכה הנעשית לצורך החג, וכן להתחיל בעשיית המלאכות האמורות; ואילו במקומות שנהגו היתר בעשיית מלאכה, מותר להתחיל בכל מלאכה שהיא, ואף שלא לצורך החג.
[שו"ע תסח, ה, ומשנ"ב כה, כו, כז ו־כט]
איזה שֵׁד יצא לעולם ביום שלפני מתן תורה?
בעבר, היה נהוג להקיז דם כדי לשפר את בריאות הגוף, ואמרו חכמינו ז"ל שבערב חג השבועות סכנה היא לעשות כן, משום שכאשר עמדו ישראל לקבל את התורה, יצא ביום זה לעולם שֵׁד ששמו 'טבוח', שתפקידו היה לכלות את בשרם ודמם חלילה במידה ולא יאבו לקבל את התורה; ומשום כך, בכל הדורות נותר חשש לעורר סכנה זו ביום זה, על ידי הקזת הדם. ואסרו חכמים להקיז דם בכל ערבי ימים טובים, כהרחקה מן הסכנה, שלא יבואו להקיז בערב חג השבועות.
וערב שביעי של פסח, אינו נחשב כערב יום טוב לענין זה, כיון שאינו חג בפני עצמו. ובלילות ערבי ימים טובים, מותר להקיז דם, אך בליל שמיני עצרת אסור, משום שזהו ליל 'הושענא רבה', שהוא יום דין. וכשחל יום טוב ראשון של פסח ביום ראשון, מותר להקיז בערב שבת שלפניו, אך אם חג השבועות חל ביום ראשון – יש שאסרו להקיז בערב שבת שלפניו.
[שו"ע תסח, י, ומשנ"ב לח; ביאורים ומוספים דרשו, 31]
האם מותר לבצע בדיקת דם בערב יום טוב?
כאמוּר, חכמינו ז"ל אסרו להקיז דם בערבי ימים טובים לצורך שיפור בריאות הגוף; אולם, הקזה הנעשית לצורך רפואה, למניעת סכנה – כבר נהגו רבים להקל ולעשותה אף בערבי ימים טובים, ואמרו חכמים, שדבר שיש בו חשש סכנה והורגלו לעשותו, עליו נאמר בתהילים: "שֹׁמֵר פְּתָאיִם ה'". ואף בערב חג השבועות – יש להתיר זאת במקרה של חולה שיש בו סכנה, אשר הרופא הורה להקיז מדמו לצורך רפואתו.
ובדיקת דם המצויה בזמננו, שמוציאים בה רק מעט דם – מותרת לכתחילה אף בערב שבועות. וניתוח נחוץ, או תרומת דם נחוצה – מותר לעשותם בערב יום טוב, אך רצוי להימנע מכך. וכמו כן, ישנם סוגים שונים של הוצאת דם מהגוף שאינם מוציאים דם מפנים הגוף כמו בהקזת דם, ויש מתירים לעשותם בערבי ימים טובים, אך אין להקל בכך בערב שבועות ובהושענא רבה.
[משנ"ב תסח, לח; ביאורים ומוספים דרשו, 32-33]