איזו הרכבה של חלקי כלי אסורה בשבת מן התורה?

הדף היומי בהלכה כ"א סיון- סימן שי"ג סעיף ה' - סעיף ז'

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



קורה שנשברה באיזה אופן מותר לתמוך בה שלא תיפול?

צירים של שידה שהתפרקו האם מותר להחזירם למקומם? ומדוע אסור בשבת לחבר מיטה המתפרקת? שיעור הלכה מעניין במשנה ברורה חלק ג' סימן שי"ג סעיף ה' – סעיף ז' במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה'

'צירים' של שידה תיבה ומגדל שהתפרקו ממקומם, אסור להחזיר אותם חזרה אל הנקב שלהם, ואם התפרק רק חלק מהציר, יש הבדל בין הציר העליון בין הציר התחתון, כאשר מדובר על הציר התחתון, מותר להחזיר אותו חזרה אל הנקב שלו כיוון שהוא נשאר במקומו ואינו נופל, אבל אם מדובר על הציר העליון, אפילו שיצא רק במקצת, אסור להחזיר אותו חזרה, כיוון שכשהוא יוצא אין לו קיום.

מיטה של פרקים, דהיינו, מיטה המתפרקת שמשתמשים בה בדרך כלל עוברי דרכים שצריכים לקחת איתם מיטה, הם מפרקים אותה בדרך, וכשמגיעים לעיר, מחברים אותה וישנים עליה, מבואר בשו"ע, שאסור להחזיר אותה חזרה ולחבר אותה בשבת, משום 'מכה בפטיש' (ומביא המ"ב, שיש צד שזה משום 'בונה') ואפילו שמחזיר באופן רפוי יש בזה איסור, גזירה שמא יחזיר בחוזק, אא"כ דרכה תמיד להיות רפויה שאז לא חוששים שיחזיר בחוזק כיוון שדרכה להיות רפויה, וכן לעניין כוס המתפרקת, נחלקו בזה השיטות, י"א שמותר להחזיר את הכוס בצורה רפויה, כי אין דרכה של הכוס להדק אותה בחוזקה, וי"א שאסור, כי דרכה של הכוס להדק אותה.

המ"ב מביא, שכיסוי הכלים, דהיינו, דברים שתמיד מחברים אותם ומפרקים אותם, אע"פ שמהדק אותם היטב, מותר, כיוון שכך היא הדרך בזה.

קורה מקורת הבית שנשברה ורוצה לתמוך בקורה ע"י עץ שלא תיפול, הדבר תלוי, אם מניח תחתיה עץ כדי לתמוך בה שלא תוסיף ליפול, מותר, אבל אם מניח תחתיה עץ כדי לתקנה, אסור, ובכ"א אסור להכניס תחתיה את 'ארוכות המיטה' כיוון שאז א"א להוציא אותם, וממילא יש בזה משום ביטול כלי מהיכנו, שהוא כסותר את ארוכות המיטה בכך שמכניס אותם תחת הקורה.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים