הרב צבי וינברג
"אָדָם כִּי יַקְרִיב מִכֶּם קָרְבָּן לַה'" (ויקרא א', ב')
בויקרא רבה (ז, ג): "אמר רבי אסי מפני מה מתחילין לתינוקות בתורת כהנים ואין מתחילין בבראשית, אלא שהתינוקות טהורין והקרבנות טהורין יבואו טהורין ויתעסקו בטהורין". וב"כלי יקר" כתב, שבעבור זה ה"א" של "ויקרא" קטנה, שבאה לרמז שהקטנים יתחילו כאן, ולימוד זה הוא בראש כמו ש"א" היא ראש לאותיות.
בספר חסידים (אות תתש"מ): "זה ספר תולדות אדם", מכאן רמז כשמשימין הנער בערס וקורין לו שֵם – משימין ספר של תורת כהנים מראשותיו, וכשמגיע ללמוד שהוא בן חמש, מתחילין לו בספר ויקרא, "אדם כי יקריב מכם" – בכם חלקתי ולא באומות, שבהבל פיהם של תינוקות של בית רבן העולם מתקיים, כמו בזכות הקרבנות, "אל תגעו במשיחי" (דברי הימים א' טז, כב) – בשיחת התינוקות.
בעל ה"שם משמואל" (פרשת מקץ – להתחלת חומש של בני אהרן ישראל יחי'), מספר: "זכור לי כשהייתי ילד, כ"ק אבי זצללה"ה "ספי לי כי תורא" (הלעיט אותי כמו שור) דינים והלכות פסוקות בתורת כהנים, יותר מבשאר חלקי הש"ס, אף בעודני רך שלא יכולתי להבין יותר מהלכות פסוקות.
ואולי היה זה מטעם מה ששמעתי מכ"ק אבי אדמו"ר זצללה"ה שאמר בשם זקני זצללה"ה מקוצק, שהלימוד בסדר קדשים מטהר את המחשבות, ובשם אדמו"ר הרי"ם מגור זצללה"ה אמר שללימוד סדר קדשים צריכין מחשבות טהורות". והוא הכריע ביניהם שלעומת שאדם לומד במחשבות טהורות, בה במדה הלימוד מטהר את המחשבות, ונקל לו טהרת המחשבה בכל פעם יותר.
ולפי"ז מובן שלהתחיל בלימוד תורת כהנים בעוד המחשבות לא טהורות, צריכין לעבודה יתירה להרחיק מעליו בכח כל מחשבת חוץ, ע"י צמצום כל חושיו בעיון ההלכה, וממילא מובן שהתינוקות שלא ידעו ממחשבות לא טהורות, הלימוד בתורת כהנים יאות לפניהם ביותר, ומשמר אותם שלא תיפגם מחשבתם.
(קב ונקי)