הרב צבי וינברג
"וַיִּשְׁלַח מַלְאָכִים אֶל בִּלְעָם בֶּן בְּעֹר" (במדבר כ"ב, ה')
בבמדבר רבה (פרשה יד פיסקה יט, ועי' רש"י כאן) מובא עה"פ (לד,י) "ולא קם נביא עוד בישראל כמשה", שבישראל לא קם אבל באומות העולם קם, כדי שלא יהא פתחון פה לאומות העולם לומר אלו היה לנו נביא כמשה היינו עובדים להקב"ה, ואיזה נביא היה להם כמשה זה בלעם בן בעור.
והנה במדרש תנחומא (פר' ויצא פי"ג) מובא שבלעם הוא לבן הארמי, וכן מובא בתרגום יונתן (להלן כב,ה), אמנם בסנהדרין (קה.) מובא שבלעם היה בנו של לבן.
ובספר גימטריאות (לרבי יהודה החסיד פר' בלק אות י) כתב דבר מופלא, וז"ל: "ולמה זכה [בלעם] לנבואה לפי שהיה יעקב כ' שנים עמו ולמד ניהוג קדושתו", ע"כ.
כוונת דבריו לפי המדרשים הנ"ל שבלעם הוא לבן הארמי, א"כ הכ' שנים שהיה יעקב אבינו בביתו, השפיעו עליו ללמוד את הנהגות קדושת יעקב אבינו, ולכן זכה לנבואה.
(קב ונקי)