אני משתדלת להתפלל כל יום אך אין לי שום הרגש בתפילה, מה לעשות?

שאלה

אני משתדלת להתפלל כל יום אך אין לי שום הרגש מבחינת התפילה אני מתפללת אבל אני עושה כי אני חייבת ולא כי אני רוצה מה אפשר לעשות?

תשובה

שלום רב!

ישנן כמה עצות בכדי להגביר את ההתלהבות והחשק לתפילה.

א. ללמוד על מהות התפילה, חשיבותה, מעלתה והשכר שמגיע בעבורה. כשלומדים ומפנימים את הדברים האלו, מרגישים יותר חשק להתפלל וגם השמחה בתפילה גוברת.

ב. לחשוב על פירוש המילים שאומרים, ולהבין את המשמעות שלהן. בזמן שמתפללים אפשר לחשוב על פירוש המילים, וכך נכון לעשות, אך אי אפשר בזמן זה להעמיק הרבה בפירוש המילים. אך בזמנים אחרים, לא בזמן התפילה, טוב להתבונן יותר במשמעות של המילים, וללמוד יותר לעומק את פירוש התפילה. ואז, בזמן התפילה נזכרים במה שלמדו והדבר מוסיף נופך לתפילה, הרגשה יותר מרוממת, וחיבור יותר עמוק לתפילה.

ג. להאמין שכל מילה שאומרים בתפילה עולה לשמים, ולבורא עולם יש המון שמחה מכל מילה של תפילה שלנו.

ד. לדעת שההשפעה שיש למילות התפילה על כל מה שקורה בעולם ועלינו בפרט היא עצומה. התפילה היא כמו איזה כפתור שמפעיל מכונה ענקית בעלת השפעה ותועלת מרובה. אדם עושה רק פעולה קטנה, לוחץ על הכפתור, וכל המכונה הענקית מתחילה לפעול את פעולתה. כך גם בתפילה, אדם רק אומר את מילות התפילה, ובאופן זה הוא מפעיל בשמים מערכות של עולמות שלמים. זו זכות עצומה להתפלל ולהשפיע בכך ברכה מרובה על חיינו ועל כל העולם כולו!

ה. להתפלל בקול וביותר התלהבות, גם אם פעולות אלו נעשות בצורה חיצונית ולא מרגישים שזה בא מבפנים. הפעולות החיצוניות משפיעות על הלב ודרכן ניתן לעורר גם את ההרגשות היותר פנימיות.

עוד צריך להוסיף ולומר, שעל כל אחד ואחת עוברות תקופות בהן ההרגשים הרוחניים יותר חלשים, ופחות מרגישים חשק למצוות ולתפילות, אך אין זה אומר שכך ישאר המצב כל החיים. בתקופות אלו צריכים לשמור על הקיים, למרות שזה קצת קשה בגלל חולשת ההרגשה, ולהתפלל ולקוות שההרגשים הנעלים יחזרו בקרוב.

בנוסף צריכים להתחזק בימים כאלו באמונה שכל מעשה טוב, מצוה, תפילה, ברכה שאנו זוכים אליהם, עושה המון נחת רוח לקב"ה, והרבה שכר יגיע אלינו בזכות כך. הדבר הוא כך למרות שאנחנו לא מרגישים את החשק ועושים את אותם מעשים רק בגלל שאנו חייבים לעשות אותם. באופן זה ניתן להגיע לשמחה במצוות ובתפילה, גם בתקופות שההרגשים הרוחניים יותר חלשים.

בברכה
יעקב