כיצד יתכן ששתיית מים תחייב להתפלל ערבית פעם נוספת?

הדף היומי בהלכה א' בשבט- סימן רצ"ד

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



טעם אמירת הבדלה בתפילה דווקא בברכת 'אתה חונן'

כיצד ינהג אדם ששכח לומר 'אתה חוננתנו'? אדם שלא הבדיל בתפילה וטעם לפני הבדלה כל הכוס, האם חוזר להתפלל? ומה יעשה אדם ששכח לומר 'אתה חוננתנו' בתשעה באב שחל במוצ"ש?  שיעור הלכה מעניין במשנה ברורה חלק ג' סימן רצ"ד סעיף א' –סעיף ה' במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה'

סימן זה עוסק בעניין של הבדלה בתפילה, המשנה ברורה לקמן בתחילת סימן רצ"ו מביא מח' בין הרמב"ם לשאר ראשונים, האם הבדלה היא מדאורייתא או מדרבנן, הרמב"ם סובר שעיקרה של הבדלה היא מדאורייתא, יש דין של 'זכור את יום השבת' בכניסתו וביציאתו, בכניסתו ע"י קידוש היום, וביציאתו בהבדלה, לכן סובר הרמב"ם שעיקרה של הבדלה היא דין דאורייתא, ויש שחולקים ואומרים שעיקרה מדרבנן, והמשנה ברורה אומר שלכ"ע אם הוא הבדיל בתפילה, הבדלה העל הכוס היא מדרבנן בלבד.

בתפילה אומרים 'אתה חוננתנו', והטעם שמבדילים בתפילה בברכת 'אתה חונן' היא כיוון שאסור לאדם לבקש צרכיו לפני שיצאה השבת, ולכן לפני שאומר 'חננו מאתך דעה בינה והשכל' הוא עושה הבדלה כדי שיוכל לשאול את צרכיו, ואה"נ אם אמר הבדלה לפני שהתחיל ברכת 'אתה חונן' גם יצא יד"ח.

אדם ששכח ולא הבדיל, ממשיך את סדר התפילה וההבדלה לא מעכבת משום שאח"כ בכל מקרה הוא יבדיל על הכוס, ואה"נ אם משער בדעתו שלא יבדיל על הכוס כגון באופן שאין לו יין והוא גם לא מצפה שיביאו לו יין למחרת, א"כ כשלא הבדיל בתפילה חוזר ומתפלל, ואם אוחז באמצע תפילת שמונה עשרה, יחזור ל'אתה חונן', ויש צד במשנה ברורה שיכול לומר אותה ב'שומע תפילה' אבל לא ראוי לומר אותה שם כיוון שזה לא שאלת צרכים אלא הבדלה, ולכן זה לא מתאים ל'שומע תפילה', ויש אופן נוסף שצריך לחזור ולהתפלל אם לא הבדיל, והוא, כאשר טעם לפני הבדלה על הכוס, שכיוון שעשה שני דברים לא ראויים, גם לא הבדיל בשמו"ע וגם טעם לפני הבדלה על הכוס, חוזר ומתפלל עם הבדלה.

אדם שלא התפלל תפילת ערבית במוצ"ש, שהדין הוא שצריך להתפלל ביום ראשון שתי שחרית, ראשונה לשם שחרית ושניה לשם ערבית, לא יבדיל לא בראשונה ולא בשניה שהרי הוא מבדיל על הכוס, אא"כ לא מבדיל על הכוס שאז יבדיל בתפילת שחרית השניה שהיא השלמה לערבית של מוצ"ש.

תשעה באב שחל להיות ביום ראשון וטעה ולא הבדיל בתפילה, א"צ לחזור ולהתפלל שהרי מבדיל במוצאי תשעה באב.

אדם ששכח לומר 'אתה חוננתנו', אם סיים ואמר 'ברוך אתה ה', גם אם לא אמר 'חונן הדעת', לא חוזר אלא ממשיך, ובכל מיני הזכרות שלא צריך לחזור אם לא הזכיר אותם, רשאי לחזור להתפלל, אבל לא בתורת נדבה ולא באמצע התפילה, אלא יסיים התפילה ויחזור להתפלל נדבה.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים