נולד לו ילד ולאחר זמן ראהו פעם ראשונה, האם מברך שהחיינו?

כ"ד ניסן- רכ"ה א' - ב'

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



סימן רכ"ה סעיף א'

- דיני ברכת שהחיינו -

מדוע מברך על ראיית חברו "מחיה המתים"? | מה הדין כאשר קיבל ד"ש מחברו אבל לא ראה אותו? | אדם המכיר את חברו רק ע"י מכתבים, האם מברך כאשר רואה אותו לראשונה? | נולד לו ילד ורואהו פעם ראשונה, האם מברך? | טעם ברכת "שפטרני מעונשו של זה" | באיזה אופן סעודת בר מצווה נקראת סעודת מצווה אפי' שאינה באותו יום שנעשה בן י"ג?

אדם שרואה את חברו ושמח בראייתו, מברך שהחיינו בשם ומלכות, ואחר י"ב חדש מברך מחיה המתים, ומבאר המ"ב, שהטעם בי"ב חדש הוא כיוון שעבר עליו ר"ה ויום הכיפורים שאדם נידון על חייו, ולכן כאשר רואה אותו לאחר שעבר את הדין, מברך מחיה המתים שהקב"ה החייה אותו, וי"א שכל הברכות האלו מברכים רק אם לא קיבל ממנו דרישת שלום, ואינו יודע כלל מה איתו.

סעיף ב'

מי שלא ראה את חברו מעולם כגון שהוא חברו רק ע"י מכתבים, כאשר רואה אותו בפעם הראשונה, אינו מברך, כיוון שעדיין האהבה אינה גדולה כ"כ, ומאידך כאשר אשתו ילדה בעוד שהוא שוהה בחו"ל, כאשר הוא רואה את הילד פעם ראשונה, מברך עליו.

י"א מי שנעשה בנו בר מצוה יברך בא"ה אמ"ה שפטרני מענשו של זה, שעד עכשיו העונש של הילד היה מוטל על אביו, ומהיום נעשה הילד עצמאי, והוא נושא באחריות של מעשיו, ואומר המ"ב, שבשעה שהילד עולה לתורה אז יברך אביו, שאז מתפרסם העניין שהוא גדול.

הרמ"א מביא בשם האחרונים, שלא הוזכרה ברכה זו בגמ' וטוב לברך בלא שם ומלכות, אבל המ"ב מביא מהגר"א שיברך בשם ומלכות.

המ"ב מביא, שביום שנעשה בר מצווה יעשה לו סעודה כמו ביום חופתו, כיוון שעכשיו נעשה איש ישראל שמחוייב במצוות התורה, ואם הנער דורש, נקראת הסעודה סעודת מצווה אפילו כשאינה באותו יום שנעשה בר מצווה.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים