ריבית אצל ילדים
שאלה: האם דיני ריבית מצויים אצל ילדים?
תשובה: בודאי, מצוי גם אצל ילדים דיני ריבית בכמה אופנים :
- במוצרי מזון:
א. כשם שיש איסור ריבית בהלוואת כסף גם בהלוואת מוצרי מזון אסור ללווה להוסיף, לדוגמה, ילד שלווה מחברו חצי חבילת צ׳יפס, אסור לו להחזיר חבילה שלימה, או שאומר לחברו: ״תן לי היום את הממתק שלך למתנה, ובשבת אתן לך שני ממתקים״, אסור, שגם הלוואה בלשון מתנה אסורה. ואפילו אם הם חברים טובים, שדינם כמו שכנים שלא מקפידים זה על זה, שמותר להוסיף אחד לשני, אבל אסור לומר ולהתנות זאת מראש שיחזיר לו יותר.
ב. אם הלווה מתחייב להחזיר דבר אחר כגון שלקח תפוחים ומתחייב להחזיר שקלים, אין זו הלוואה אלא מכירה, ואם מוסיף משום המתנה, הר״ז אסור מדרבנן. ולכן ילד שנותן לחברו סוכריה על מנת לקבל ממנו מחר שני וופלים, אין זו הלוואה אלא מכירה, ואם מוסיף על התשלום בגלל המתנה, אסור מדרבנן.
- שאר חפצים:
ג. גם בכל שאר חפצים יש איסור ריבית, כגון שילד אומר לחברו: תן לי היום חמישה ׳גוגואים׳, ולמחר אתן לך עשרה ׳גוגואים׳, אסור לעשות כן משום ריבית.
- ריבית במונופול
שאלה: בעת שמשחקים 'מונופול', מלווים אחד לשני בריבית, האם מותר לשחק בזה?
תשובה: איתא בשו״ע (יו״ד ס׳ ק״ס סעיף ח׳) שלא יתנו לבניו ובנותיו מתנות בצורת ריבית, כדי שלא יביא להם טעם ריבית (עי׳ בט"ז שם ס״ק ב׳), ולפ״ז אע״פ שמעיקר הדין אין כאן ריבית כלל כיון שזה משחק בעלמא, בכל זאת יש ענין לא לשחק בו כדי להרחיקם מטעם ריבית. אולם יכול ללמד את הילדים לשחק ע״י ״היתר עיסקא״ (ואפילו שעושים זאת רק בצורת שטר במשחק בלי כל הפרטים) ומותר, שאדרבה, זה מלמד אותם את ענין ״היתר עיסקא״.
נהג של מלווה בריבית
שאלה: הציעו לאחד להיות נהג של אנשים שיש להם עסקים של מלווה בריבית שתפקידו רק להביא אותם למקום עבודתם, האם יש איסור בזה?
תשובה: כל מי שהוא סרסור ביניהם, או שסייע את אחד מהם, או הראהו מקום ללוות או להלוות, במקרה שבלעדיו לא היה נעשה האיסור, עוברים משום ״לפני עוור״, ואם היה האיסור נעשה בלעדיהם זה אסור מדרבנן (״ברית יהודה״ פרק א׳ סעיף ו׳). ולפ״ז בנד״ד שהוא מסיע אותם למקום כדי להלוות בריבית, יש בזה איסור (ואם זה רק ריבית דרבנן, והאיסור היה נעשה בלעדיו יש סוברים שאין למסייע אפילו איסור דרבנן, שם ס״ק ל״א).
(מים חייים)