בס"ד
ליידע את מי שלא יודע
בתחנה המרכזית בירושלים, צריך לעבור דרך הקניון, כידוע, כדי להגיע לרציפים של האוטובוסים. רציתי ליידע את מי שמוכרח לנסוע מהתחנה המרכזית בשעות או בקווים שעדיין אין מהדרין, נסיעות לבתי חולים וכדו', שיש שתי כניסות בחזית בנין התחנה המרכזית הנמצא ברח' יפו, אחת בצד ימין של הבנין ואחת בצד שמאל. בכניסה הימנית של הבנין, שקרוב יותר לרחוב שרי ישראל – הנכנסים שם בשער הבידוק, אחרי 5 מטר מהכניסה, במקום להמשיך ישר לכיוון הקניון, יש בצד שמאל מסדרון, נכנסים שמה ואחרי 10 מטר פונים שוב שמאלה, ואז מגיעים לחדר מדרגות פנימי, שמעלה אותך ומביא אותך הישר עד הרציפים והאוטובוסים, בלי צורך לעבור בקניון כלל וכלל.
וכמובן, שגם בלי הקניון צריכים רחמים מרובים.
חזקי א. ירושלים
לשכוח ילד?!
המקרים האחרונים פשוט מזעזעים ומבהילים על הרעיון, היתכן לשכוח ילד?! אני רוצה להזכיר להורים בעלי רכבים את דברי הנביא (ישעי' מט) "התשכח אשה עולה וגו' ואנכי לא אשכחך". והצעה: אולי איזה ארגון ידפיס סטיקר לרכב עם הפסוק הנ"ל להדבקה במקום בולט, כדי שהדברים יכנסו טוב לראש.
ס.ד. בני ברק
חוויה מרתקת
כמלמד זה רבות בשנים אני רוצה לשתף את הקוראים הנכבדים ובפרט את מנהלי התתי"ם בארצנו הקדושה בחוויה מרתקת ומלמדת שזכיתי לחוות יחד עם משפחתי בבין הזמנים בב"ב.
ביקרתי בתערוכה שנקראת "מיניאטורה יהודית" שהתקיימה בבנין ת"ת "מכנובקא-בעלזא, שבו הוצגו מוצגים יהודיים ב"קעסטלעך" (כמו נוי סוכה) של המון דברים שלימדתי בחיידר ועכשיו אני כמלמד לאחר שהתבוננתי הבנתי מה שלימדתי… ביניהם כל מסכת סוכה, והניסים והגזירות במצרים עם כל ה-10 מכות. בית המקדש והר הבית בתפארתו, כל חומש בראשית… ועוד.
המון ערכים יהודיים והכל ע"פ המדרשים. שם הבנתי את המושג הידוע "תמונה אחת שווה יותר מאלף מילים". והנני ממליץ למנהלים על הדבר.
משה וויס
מלמד תשב"ר מזה י"ד שנים
שמירת מקומות באירועים
בימים אלה, ובזמנים בהם מתקיימות תוכניות שונות, (בפיקוח ובאישור מוסמך, כמובן) בכל מיני מקומות בארץ, קיימת תופעה מרגיזה, שבאות נשים, ובעיקר ילדות, ונערות צעירות "תופסות" 6-7 מקומות ו"שומרות" לחברות שלהן, לשכנות וכו'. ובאותו זמן ממש, מגיעות נשים, ונערות, שעשו מאמץ גדול להגיע בזמן סביר, כדי שעדיין יהיו להן מקומות טובים, והללו מכריזות: "זה תפוס לאמא שלי" "לשכנה" "לחברות" שעדיין לא הספיקו להתארגן. מילא, את תופסת מקום נוסף אחד לידך! לאמא או לחברה אחת ניחא, אבל לשמור משני הצדדים 5-6 מקומות, האם כל העשר חברות שלך חייבות לשבת יחד?! ואח"כ באות קבוצות קבוצות של נשים, ולא מוכנות בשום אופן, לפנות להן מקום, או שתיים, בעיני ראיתי לא פעם, שמישהי שמרה 2-3 מקומות ואף אחת לא באה לשבת שם, עד סוף האירוע. האם אין זה עוול, לאותה האחת שתצטרך ללכת ולחפש מקום אחר? והגדילה לעשות מישהי ששמרה מקום ואחרת לא ויתרה והתיישבה במקום ששמרה, וההיא אמרה לה שזה גזל… המקום שלך! האם קנית אותו בכסף? נא לקחת לתשומת לבכן.
זילבר, ב"ב
פשוט לא יאומן
בשבוע שעבר, פרשת עקב, פורסם בעתונכם מכתב על האפשרות לשכנע כל מיני אנשים שלא מהמגזר החרדי ומתעסקים איתם לצורך עבודה, ספקים ומשלוחנים וכו' וסתם עמך. אכן הננו לחזק את דברי הכותב שזה באמת כך, אני מעיד מנסיון כי זה עובד. יש אנשים שבכלל אין להם כיוון למי להצביע אלא רק לפי הרוח ובזה שאתה מדבר איתם ומסביר להם את חשיבות הדבר ליהדות (ברמה שלו) זה משכנע, ועדיף גם לשמור קשר ביום הבחירות לראות שבאמת הולך להצביע.
הדבר בדוק ומנוסה. הרי ראינו בבחירות הקודמות שכל קול קובע ואפילו שצריך להתמקד בציבור החרדי, אבל אסור לוותר על הקולות הללו.
וה' יהיה בעזרנו
אברהם ישראל פולצ'ק, אלעד
ההגרלה הגדולה
לקראת ימי הרחמים והסליחות וחודש תשרי הבאים עלינו לטובה ולברכה, אנו יוצאים במבצע מיוחד של קידוש שם שמים ברבים כדלהלן, כל אחד ואחד שיקיים את הדברים האלו: א. לא להפסיד ח"ו זמן קריאת שמע בזמנה. ב. להתפלל לפני סוף זמן תפילה. ג. להקפיד להתפלל שלוש תפילות ביום במנין, להשאר עד סוף התפילה, ולהשתדל מאוד להגיע בזמן לתפילות. ד. לא לדבר כלל מתחילת התפילה ועד סופה וכנ"ל בקריאת התורה ובהפטרה וברכותיה – יתקשר למס' טלפון 073-383-41-07 מספר הטלפון הוא פעימת מונה רגילה של בזק וכן הקו מופעל ע"י חברת קול כשר המאושר מטעם ועד הרבנים לעניני תקשורת) וישאיר את פרטיו, יכנס להגרלה מיוחדת שתתקיים ביום ד' ר"ח חשון תש"פ על 1,000 ₪ במזומן.
לידיעתכם: בכל יום שקיימתם את ארבעת הסעיפים הנ"ל הנכם זכאים להתקשר למס' הנ"ל ובכך להכנס להגרלה פעם נוספת ולכן כמה שיותר ימים שתשתתפו במבצע – הסיכוי לזכות בהגרלה גדול יותר. שלא לדבר על עיקר העיקרים, לעשות רצון הבורא ב"ה ולהוושע בדבר ישועה ורחמים בכל הברכות והרפואות ההצלחות והישועות כפי המובטח בספרים הק', ובוודאי שנאמן הוא בעל מלאכתך לשלם לך שכר פעולתך. המבצע מיועד למבוגרים, אברכים, בעלי בתים, בחורים וילדים.
המבצע התחיל ביום ראשון פרשת ראה כ"ד אב תשע"ט ויסתיים ביום שלישי ל' חשון תש"פ, וניתן להצטרף למבצע בכל רגע נתון. וגם אם ח"ו לא קיימתם ביום מסוים את הסעיפים הנ"ל ניתן להמשיך במבצע בימים שלאחריו.
נ.ב בכל פעם שהנכם מתקשרים למערכת בשביל להצטרף להגרלה, המערכת הטלפונית הממוחשבת מזהה ומכניסה להגרלה רק שם אחד, ולכן נא לא להשאיר במערכת כמה שמות של משתתפים אלא כל אחד ואחד מהמשתתפים שיתקשר לחוד וישאיר את פרטיו המלאים.
המתפללים עם רבותיהם שליט"א נחשב להם אותו היום שהתפללו עם רבותיהם כמי שהתפללו לפני סוף זמן תפילה ובלבד שיקיימו את יתר הסעיפים של תקנון ההגרלה.
חברת קר"ש ותפילה בזמנה
'ודבר בעתו מה טוב'
לימוד מסכתות ראש השנה יומא סוכה מיום כ"ח באב – עד לסיומן בחגן ובמועדן
הנני להעלות הצעה נפלאה לאחב"י, סדר לימוד מיוחד למסכתות ראש השנה יומא וסוכה, בתקופה זו של ירחא דאלול ועד למועדי ה' אשר יקראו אותם במועדם בחודש תשרי הבעל"ט.
מסלול הלימוד המדובר מתחיל בס"ד החל מיום כ"ח באב, על פי הרעיון והתוכנית דלהלן:
מסכת ראש השנה מונה 34 דף, מסכת יומא 87 דף, ומסכת סוכה 55 דף. כך שאם נתחיל ללמוד החל מיום כ"ח באב, דף אחד ממסכת ראש השנה, שני דפים ממסכת יומא, ודף אחד ממסכת סוכה – בכל יום ויום, יצא שביום ב' דראש השנה – נסיים את מסכת ראש השנה. בעיצומו של יום הכיפורים – נסיים את מסכת יומא, ובהושענא רבא – נסיים את מסכת סוכה.
כמות הדפים הנלמדת בכל יום לא תרד כמובן בהדרגה. היינו, שבימי חודש אלול – ילמדו ארבעה דפים ליום (אחד מר"ה, שניים מיומא, ואחד מסוכה) מר"ה עד יוהכ"פ – שלושה דפים בלבד ליום (ממסכתות יומא וסוכה). ומיוהכ"פ ואילך – הימים שטרודים בהם במצוות – דף אחד בלבד (ממסכת סוכה)
תוכנית לימוד זו מיועדת כמובן לאלו אשר עתם בידם, המסוגלים להוסיף על סדרי לימודיהם גם סדר לימוד זה. ולמותר לציין שזהו מדרכי התשובה, כדאי' במדרש (ויק"ר פכ"ה) 'אם נכשל אדם בעבירה חייב וכו', מה יעשה ויחיה, אם היה למוד לקרות דף אחד קורא שני דפים, ואם היה למוד לשנות פרק אחד ישנה שניים'.
יצוין, שאלה שהתמידו בתוכנית זו בשנה שעברה, לא סיימו להתלהב, וציינו אילו חגים מרוממים ונפלאים היו מנת חלקם, לאחר הכנה רוחנית נאותה כזו של לימוד כל המסכתות של עניני החגים, כשאף בני המשפחה היו שותפים להתלהבותו של ראש המשפחה, הן במשך ימי הלימוד והן במסיבת הסיומים שנערכו במחיצתם, וזכו אף הם בגין כך להתעלות נפלאה וטעם רוחני מיוחד בחגים.
וכבר שנינו (מגילה לב.) "משה תיקן להם לישראל שיהו שואלין ודורשין בענינו של יום, הלכות פסח בפסח, הלכות עצרת בעצרת, בהלכות חג בחג'. ובסנהדרין (קא.) 'ואם בעלי תלמוד הן – יעסקו בהלכות פסח בפסח, בהלכות עצרת בעצרת, בהלכות חג בחג. העיד רבי שמעון בן אלעזר משום רבי שמעון בן חנניא: כל הקורא פסוק בזמנו – מביא טובה לעולם, שנאמר (משלי טו, כג) 'ודבר בעתו מה טוב'. ובעירובין (נד.) דרשו עה"פ "שמחה לאיש במענה פיו ודבר בעתו מה טוב', 'אימתי שמחה לאיש – בזמן שמענה בפיו. לשון אחר: 'אימתי שמחה לאיש במענה פיו – בזמן שדבר בעתו מה טוב'. ופירש"י, "שיודע לדרוש הלכות חג בחג'.
בברכת מועדים לשמחה, י"ג
(המודיע)