בשבת זו של תשעה באב, בה הצום נדחה ליום ראשון, מותר לאכול ללא הגבלה, לא בכמות ולא בסוג המאכלים, ואסור להראות סימני אבילות בפרהסיה, אולם 'דברים שבצינעה' אסורים.
רחיצת הפנים והידים במים חמים (שחוממו בערב שבת), נחשבת כ'דבר שבצינעה' ואסורה, וכן רחיצת כל הגוף במים קרים. ולענין טבילה במים קרים, יש שאסר ויש שהתיר.
[שו"ע תקנד, יט, ומשנ"ב לט; ביאורים ומוספים דרשו, 61]
מה אוכלים בסעודה המפסקת?
בערב תשעה באב שחל בשבת, או בתשעה באב שחל בשבת (והצום נדחה ליום ראשון), יש לסיים את הסעודה השלישית שהיא הסעודה המפסקת, לפני שקיעת החמה, ואין כל הגבלה בנוגע למאכלי סעודה זו, ואף בשר ויין מותרים בה.
ויש שכתבו שאין לערוך סעודה זו בשמחה ככל סעודת שבת, אלא בדאבון נפש על חורבן הבית, ולפיכך אין לעשותה ברוב עם כמסיבת חברים, אך יש שכתבו שהרגיל לעשותה ברוב עם לא ימנע מכך אף בשבת זו, כדי שלא להראות אבילות בשבת בצורה גלויה.
[שו"ע תקנב, י, משנ"ב כג-כד, ושעה"צ כב; ביאורים ומוספים דרשו, 23]
מתי חולצים את הנעליים במוצאי שבת?
כשליל תשעה באב חל במוצאי שבת, יש אומרים שחליצת הנעליים תֵּעשה בצאת השבת, לאחר 'ברכו' שבתחילת תפילת ערבית, ויש מהם שכתב שהמנהג לומר 'המבדיל' בצאת השבת ולחולצן בבית; ויש אומרים שחובה לחולצן מיד לאחר שקיעת החמה, ויש מהם שכתב שיחלצן באופן שאינו נראה כאבילות, כגון שיחלוץ על מנת לנוח מעט. את בגדי השבת יש להחליף לבגדי חול בצאת השבת, ויש שהקלו להחליפם לאחר תפילת ערבית.
[שו"ע תקנג, א; ביאורים ומוספים דרשו, 8]