ואיך אעשה הרעה הגדולה הזאת וחטאתי לאלקים (בראשית לט ט)
האלשיך הק' עומד על כפל הלשון בדבריו של יוסף – "ואיך אעשה הרעה הגדולה הזאת", ו"חטאתי לאלוקים", שלכאורה יש בהן את אותה המשמעות.
סיפור מיוחד שמעתי השבוע מהגה"ח רבי משה שיינערט, מזקני תלמידיו של הגאון האדיר רבי אהרן קוטלר זצ"ל בלייקווד:
פחד מצמית ומשתק מפני כלבים היה לו לרבי אהרן קוטלר. בשל כך, היה מסתובב ראש הישיבה כשמטריה בידו, גם בימות הקיץ. אם יהין כלב עז-פנים וחצוף לתקוף את ראש הישיבה, יקבל מנה אפיים מן המטריה הגדולה…
באחד הימים יצא רבי אהרן מבניין הישיבה, ומולו מגיח כלב. רבי אהרן עשה חשבון בלבו: אפקט התקיפה בהפתעה חזק הוא ביותר, טרם יקדים הכלב לנשוך אותי, אתן לו מכה בראשו ואברח. אך תקוותו של הרב נכזבה. הכלב ספג את המכה ולא הסכים לעבור על כך בשתיקה. סדרת נביחות רועמות הדהדה בחלל, והכלב ניסה בכל דרך אפשרית לקפוץ על הרב.
מי שהציל את המצב היה "בּוֹנִי". בוני זה, היה עובד גוי של הישיבה, והוא בדיוק עבר במקום. מיד קפץ על הכלב, סילקו לאלתר בבושת פנים, והציל את רבי אהרן מגורל קשה.
"כל ימיו", סיים רבי משה שיינערט בהתפעלות, "הכיר רבי אהרן טובה לגוי זה, בכל בוקר הקדים לו שלום". החיוך שעל פני רבי משה מתרחב: "כל זה בגלל שהוא הציל אותו מנביחותיו הקלושות של כלב פינצ'ר שבקושי הגיע לגובה נעלו של ראש הישיבה"…
זהו ביאורו של האלשיך הק' לכפל הלשון של יוסף, והנה הדברים בלשון קדשו: "איך אעשה הרעה הגדולה הזאת – להיות כפוי טובה. ומה שקראתיה 'גדולה' הוא, שמהיותי כפוי טובה לבשר ודם, אבוא להיות כפוי טובה לה'. כמו שאמרו חז"ל: הפה שאמר לא ידעתי את יוסף, אמר לא ידעתי את ה'… 'ואיך אעשה הרעה הגדולה הזאת' – להיות כפוי טובה לבשר ודם, שאם כה אעשה – אהיה גם כפוי טובה לה', וזהו 'וחטאתי לאלוקים'".
כך גם כתבו חז"ל במילים מפורשות (מדרש הגדול שמות ח): "כל הכופר בטובתו של חברו, לבסוף כופר בטובתו של מקום". אם אינו מרגיש חובת השבה והכרה – ולו ברגש פנימי בליבו ובהבעת תודה – לחברו, מדוע שיחוש את חסד ה' עימו? הוא בטוח שחייבים לו הכל.
צמד המילים "אסיר תודה", אינו רק מליצה שנטבעה בעולם כביטוי נאה. הוא מושג מחייב לכל דבר ועניין – לפי ערך הטובה שנעשתה לנו על ידי הזולת. כשם שברור לנו שטיל אחד שיתפוצץ יגרום לפיצוצו של הטיל השני, כך גם הכרת הטובה שלנו לזולת שגמל עימנו חסד, כרוכה בחיבור בל יינתק להכרת תודתנו לאבינו שבשמים. ככל שנעריך ונוקיר את החסדים והטובות שנעשו עבורנו על ידי הסובב, נייקר ונודה לאין שיעור על חסדיו הבלתי נגמרים של הבורא.
(ע"פ גיליון 'סוף מעשה במחשבה תחילה' וישב תשע"ה)