יום ראשון ט"ו בטבת תש"פ
תוספת שנוספה לכלי – האם יש צורך להסירהּ לפני ההגעלה?
כלי הטעון הגעלה, אשר הוסיפו עליו (מצידו הפנימי) תוספת כלשהי באמצעות דבק, ברגים וכדומה – אם התוספת נוספה לכלי לפני ששימש לחמץ, או שהגעילוהו בשעתו לפני הוספת התוספת, אין צורך להסירהּ לפני ההגעלה. אולם, אם התוספת נוספה לכלי לאחר ששימש לחמץ, ללא הגעלה תחילה – יש להסירה לפני ההגעלה, או לחילופין להכשיר את מקום התוספת ב'ליבון קל'; אלא אם כן ידוע שניקו את מקום התוספת מחמץ לפני הוספתה לכלי, שאז די בהגעלה כרגיל. ותוספת שחוברה לכלי על ידי ריתוך, במידת חוֹם כזו שיש בכוחה לשרוף את כל ממשות החמץ העלולה להימצא שם – דינה כחלק מהכלי, וניתן להגעילו כרגיל.
[שו"ע תנא, יג, ומשנ"ב עב-עו; ביאורים ומוספים דרשו, 71]
כיצד מכשירים כיסוי של סיר חמץ?
כיסוי מתכת של סיר חמץ – טעון הגעלה, כיון שהאדים עולים אליו תדיר בשעת הבישול, ולעיתים גם התבשיל עצמו נוגע במכסה, והוא בולע טעם חמץ. ומכסה של סיר הטעון 'ליבון קל', או 'ליבון חמוּר', יש להכשירו באותה דרגה שמכשירים בה את הסיר עצמו.
ומכסה של סיר שלא הכשירוהו לפסח, וכיסו בו בפסח סיר שבו תבשיל רותח – לדעת השולחן ערוך, אם המכסה הוא 'בן יומו' מבליעת חמץ, או שאינו נקי ויתכן שיש על גביו ממשות חמץ, התבשיל אסור באכילה בפסח, וגם הסיר אסור בשימוש בפסח. ולדעת הרמ"א, בכל מקרה התבשיל והסיר אסורים בפסח. אולם, אם הסירו את הכיסוי לאלתר, בעודו יבש – לכל הדעות הסיר התבשיל מותרים.
[שו"ע תנא, יד, משנ"ב פב-פד, ושעה"צ צו ו־צח; ביאורים ומוספים דרשו, 73]
האם ניתן להכשיר מיקרוגל באמצעות אידוי מים?
מיקרוגל המצופה מתכת (ולא אמאייל) – נחלקו הפוסקים אם ניתן להכשירו לפסח על ידי אֵדים, דהיינו באמצעות הנחת כלי עם מים בתוכו, אשר יתאדו בעת הפעלתו:
יש אומרים שפעולה זו אינה נחשבת להגעלה, כיון ש'בליעות' שבכלי אינן נפלטות על ידי אֵדים אלא כאשר האדים 'מחברים' אותם ומפליטים אותם לתוך מֵי ההגעלה, ואילו במיקרוגל, אף שהדפנות מלֵאות באֵדים, אין האדים מפליטות את הבליעות לתוך המים, שהרי המים אינן נמצאין על גביהן.
ויש אומרים שפעולה זו נחשבת להגעלה, כי די בכך שהאדים מפליטים את הבליעה החוצה מדפנות המיקרוגל; ובתנאי שינקו את המיקרוגל לפני הגעלתו, ולא ישתמשו בו בעשרים וארבע השעות שלפני ההגעלה.
[ביאורים ומוספים דרשו תנא, 73]