היום נלמד: צירוף ל'זימון'
יום ראשון ט' בשבט תשע"ז
שני אנשים אוכלים בבית ואחד בגינה - האם הם מצטרפים ל'זימון'?
כפי שלמדנו, שלושה אנשים האוכלים יחד, מצטרפים ל'זימון'. הדרך העיקרית המצרפת ל'זימון' היא אכילה סביב שולחן אחד. אולם, יש אומרים שאנשים הנועדים לאכול יחד, אם הם רואים אלו את אלו בשעת אכילתם, או אם מלצר אחד משמש לכולם, הרי הם מצטרפים גם כשהם אוכלים בחדרים נפרדים, או שחלקם אוכלים בבית וחלקם בגינה הצמודה לבית. ויש חולקים; ולדעתם אף צירוף עשרה אנשים לזימון בַּשֵּׁם אינו אפשרי בדרך זו. [שו"ע א-ב, משנ"ב א, ה, ז ו־ט, וביה"ל ד"ה שתי; ביאורים ומוספים דרשו, 4]
שתי קבוצות החייבות בזימון אוכלות במקום אחד - האם רשות בידן 'לזַמן' יחד?
המחלוקת האמורה לעיל, היא דווקא בנוגע ליצירת חיוב 'זימון' לשלושה אנשים, או צירוף עשרה אנשים לזימון בַּשֵּׁם, אבל קבוצות של שלושה אנשים ויותר, אשר נועדו לאכול יחד, בתנאים הסביבתיים הנ"ל - לכל הדעות הרשות בידן לזמן יחד, דהיינו שאחד מבני הקבוצות יזַמן לכל הקבוצות יחד. ויש אומרים שאף אם לא התאספו לאכול יחד, אם אוכלים בחדר אחד, ורואים אלו את אלו, או שמלצר אחד משמש לכולם - הרשות בידם לזמן יחד. [שו"ע א-ב, משנ"ב ו, וביה"ל ד"ה שתי; ביאורים ומוספים דרשו, 4]
האם ניתן להצטרף ל'זימון' משני עבריה של מחיצת זכוכית?
התנאי האמור לצירוף ל'זימון', שהאוכלים רואים אלו את אלו, משמעותו שקיימת אפשרות לראות, ואף אם בפועל אינם רואים, אם מחמת שעיניהם פונות לכיוון אחר, ואם מחמת קושי בראייה חלילה, ואם מפרידה ביניהם מחיצת זכוכית שקופה - יש אומרים שמצטרפים, ויש שמסתפק בדבר. והתנאי החלופי הנ"ל, שמלצר אחד משמש לכולם - יש מפרשים שבכלל זה אף מי שאינו מגיש את המאכלים, אלא מסדר את השולחן ומגיש את כלים חסרים, וכדומה. [ביאורים ומוספים דרשו, 1-2]