מאת: הרב שלום הרשלר
סקירה קצרה על שיעור שרובו ככולו נבחן במבחן החודשי על כל הלימוד החודשי…
רוב חברי שיעור 'דף היומי' נבחנים במסגרת 'דרשו'. איך זה קרה ואיך זה עובד? את השאלות הפנינו להמג"ש הרה"ג סיני רוט שליט"א המוסר את השיעור מדי יום ביומו בבית המדרש דחסידי בעלזא בחיפה.
- איך זה התחיל?
בשנה האחרונה מתחוללת בקהילתנו הק' מהפכה תורנית תחת השם 'מתקדמים בתורה', בו מדרבנים ומזרזים כל אחד ממקומו להתקדם בתורה. כה הציעו כמה מחברי השיעור את הרעיון שהיה נראה אז כרחוק מהמציאות, שנתחיל להשקיע כח ומוח, למען נוכל להיבחן על החומר החודשי.
בכלל, מבקש הוא להדגיש, אנו לומדים יותר ב'חבורה', רק אני מכין עצמי מראש, למען נוכל ללמוד ולהתקדם. החברים כולם ביחד משקיעים למען הצלחת הלימוד. לאחרונה, מציין הוא לדוגמא; קלטנו, שכל כמה דקות, אחד תופס את עצמו שהוא קצת לא בעניינים, ואז הבנו שבהכל אשם החבר הקרוב שלנו- ה'פלאפון' -שכל כמה דקות רטט למישהו אחר והוציא אותו מהלימוד. מאז, הפלאפונים מוכנסים ל'סל' מיוחד, וחסל ההפרעות.
- כעת זה כבר קרוב למציאות? מבקשים אנו לשמוע.
בעצם, זה מה ששאלנו בחוסר אימון. להבחן כל חודש על 30 דף?! זה היה נראה לא מעשי ובר-ביצוע. איך נחזור את הדפים מספיק פעמים, שאכן נדע ונזכור באמת את החומר?! אך ברוך השם המציאות גוברת על הכל. נשמע הוא, מחויך.
- איך עושים את זה?
כל אחד במקומו, צריך לדעת מה מתאים ומעשי עבורו. מטעים הוא. אצלנו ניסינו כמה דרכים, עד שאחר תקופה הגענו לדרך האידאלית והתועלתית ביותר עבורנו. כך כיום, כל דף נלמד כארבע פעמים כדלהלן;
- בכל יום, אנו לומדים את הדף כרגיל במשך כשעה, כשכאמור, זה נלמד בחבורה ובחיות.
- כל שיעור מסתיים בסיכום קצר-מאוד, של שתיים-שלש דקות על הלימוד היומי.
- למחרת לפני כל שיעור הוספנו רבע שעה, בה אנו חוזרים ביחד על הדף של אתמול.
- ביום שישי וכן בשבת, אנו מוסיפים זמן מיוחד, בו אנו חוזרים קצת במהירות על כל החומר השבועי.
- זה באמת 'מעשי' לכל אחד?
כמה זמן אנו מוסיפים ביום? שואל הוא רטורית. הסיכום כולו, שעוזר במאוד לחדד את הלימוד ובעיקר מסכם ומתמצת את זה שייכנס לראש בקצרה, אורך 2-3 דקות כך שביחד עם החזרה היומית, זה רק כרבע שעה!
החזרה השבועית, ממשיך הוא בלהט, לא אורך יותר מ 12-15 דקות לדף, כך שבסך הכל, זה פחות משעתיים. נו, לא שווה להשקיע את הזמן הזה ולזכור את הלימוד?!
- וזה מספיק כדי להצליח במבחן החודשי?
זה לב העניין, מדגיש הוא את דבריו; אנשים מרגישים, הנה הם עשו את שלהם, הם ישבו ולמדו את ה'דף'. אך לא קולטים, שיחסית ב'קצת' השקעה אפשר לשמר את הלימוד שיעמוד לזיכרון לאורך זמן.
אגב, מטעים הוא, ראיתי לאחרונה בשם הרה"ג שמואל יעקב לנדאו שליט"א-דומ"צ דחסידי בעלזא בבית שמש, הסבר נפלא לעניין, ואעביר את זה בקצרה לתועלת הרבים.
במח של האדם, יש את חלק ההבנה, ויש את חלק הזיכרון. כפי שהמציאות מראה, הם שני תאים נפרדים, לא כל מי שחזק בהבנה מצוין גם בזיכרון וכך גם להיפך.
כשאנו יושבים ולומדים. החלק הפעיל, הוא, חלק ההבנה. חלק הזיכרון עדיין לא נכנס לפעולה. וזה ההסבר למה יכול אדם לשבת וללמוד, שעה, שעתיים וכדומה, והנה, רגע לפני עמדו ממקומו, ניגש אליו מישהו בשאלה פשוטה; במה נחלקו רבי מאיר ורבי יהודה… פיו נאלם לרגע כשהוא עצמו נדהם לגמרי. מה קרה לי. הרי רק כעת עמלתי שעות להבין הסוגיא.
אכן, הסיבה היא פשוטה ביותר. שהרי למעשה, הוא לא השקיע עדיין בחלק הזיכרון. ולכן בסיום כל לימוד, או סיום עניין בסוגיא, מומלץ לסכם בדקה; מה היה לנו כאן? איזה דין, מה ההלכה, מה הקשתה הגמרא, מה תירצה… כשאז אנו מעוררים את חלק הזיכרון לפעול ולהכניס הנתונים למוח. כשכמובן, מעכשיו והלאה, החזרה מהווה גם כסגולה לזיכרון, כך שכמה שיותר חוזרים זוכים והדבר עומד לימים רבים.
רעיון נפלא זה עוזר לנו מאוד. חוזר הוא לעניינינו. עם סיכום כל שיעור, אנו מסכמים יחד את הלימוד היומי, כשלמחר בתחילת השיעור אנו חוזרים שוב על הלימוד וכנ"ל. כך שבהחלט הדבר נכנס לזיכרון.
- שלוש חזרות וסיכום מספיקים להצליח במבחן החודשי? מתעקשים אנו להבין…
ברור שכל אחד צריך להכיר את יכולותיו וכישרונותיו. אישית, משתף הוא, מאז שזכיתי והצטרפנו למסגרת המבחנים, אני מנצל הרבה יותר את הזמנים שבין לבין שבהם אני חוזר בחזרה מיוחדת על הלימוד מתחילת החודש, או שלפעמים אני מוצא את עצמי חוזר במשך היום, עוד פעם על ה'דף היומי'.
כן גם, עוד הרבה מהחברים מציינים שהם מוסיפים עוד זמנים שבין-לבין לחזרות נוספות. כשהאמת, ממהר הוא להשלים; אחר לימוד נכון עם סיכום משולב בחזרה יומית ושבועית, החזרות הנוספות מגיעים כבר 'כמעט' ממילא, כיוון שכבר זוכים להרגיש את הטעם המתוק בדף הגמרא ורוצים להרגיש את זה שוב…
- מה היית עונה למהסס, האם להצטרף למסגרת המבחנים?
קודם כל, להצטרף. עונה הוא בחיוך. בנוסף, אולי אחראי המוקדים, לא יאהבו את הרעיון, ממשיך הוא להציע; כדאי לכל אחד, פשוט להיכנס לאחד ממוקדי מבחני 'דרשו' הפזורים בכל רחבי העולם היהודי, לעמוד בצד ולראות את המעמד נורא הוד. שום תיאור לא יצליח להעביר את המעמד, שבו זקנים ונערים, אברכי כוללים לצד בע"ב העוסקים לפרנסתם, יושבים יחד, ומסכמים בכתב את עמלם החודשי…
בכלל, מציין הוא, העצה המועילה ביותר, שרבים ואני בתוכם עשו כן, וברוך השם הצליחו,היא, פשוט, להצטרף ולעשות מבחן אחד. לא משנה, האם אתם שולטים הייטב בחומר או לא. עצם עשיית המבחן נותנת לכם מבט אמיתי על המבחן, כשאתם יודעים כבר מראש, איך עובד המבחן ואיזה סוגי שאלות יש. כך שהרבה יותר קל, להיכנס ולהצליח בעניין.
הרבה הצלחה.
לשליחת תגובות ושיתוף בסיפור האישי שלכם, כתבו ל: [email protected]