יום ראשון כ"ד באדר ב' תשע"ט
רחוב ששני ראשיו פתוחים לרשות הרבים – כיצד מתירים את הטלטול בתוכו?
כפי שלמדנו, 'מבוי', דהיינו רחוב שחצרות רשות היחיד פתוחות לתוכו, המוקף במחיצות משלושה צדדים ובצד הרביעי פתוח לרשות הרבים או ל'כרמלית' – מותר לטלטל חפצים בתוכו על ידי הצבת 'לֶחי' או 'קוֹרה' בצידו הרביעי.
ו'מבוי מפולש', דהיינו שמוקף במחיצות רק משני צדדיו לאורכו, ושני ראשיו פתוחים לרשות הרבים, או לכרמלית – יש לעשות 'צורת הפתח' באחד מראשיו, אשר על ידהּ נעשה המבוי כמוקף מחיצות משלושה צדדים, ואז ניתן להתירו על ידי הצבת לחי או קורה בראשו האחֵר, ככל מבוי.
ואם אין למבוי זה תנאֵי מבוי (ראה שו"ע שסג, כו) – יש אומרים שניתן להתירו על ידי 'תיקון חצר', דהיינו 'פַּס' ברוחב ארבעה טפחים, או שני פסים ברוחב כלשהו. ויש אומרים שגם במבוי כזה נדרשת צורת הפתח באחד מראשיו; וכן דעת רוב הראשונים.
[שו"ע שסד, א, ומשנ"ב ב ו־ד; ביאורים ומוספים דרשו, 1]
מבוי שאחת מהחצרות לא השתתפה בשיתוף המבואות שבו – האם מותר לטלטל במבוי?
חצר רשות היחיד, הפתוחה למספר בתים – אסור מדרבנן לטלטל חפצים מהבתים לחצר, או להיפך, עד שיעשו 'עירוב חצרות'. ומבוי שפתוחות אליו מספר חצרות רשות היחיד – אסור לטלטל מהחצרות למבוי, ולהיפך, עד שיעשו 'שיתוף מבואות'. ואם עשו בני החצרות שיתוף מבואות, אינם צריכים להוסיף ולעשות עירוב בין החצרות, כיון ששיתוף המבואות מתיר גם את הטלטול מחצר לחצר.
וחצר שאחד מדייריה לא השתתף בעירוב החצרות – פוסל הדבר את עירוב החצרות. וכן מבוי שבני אחת מהחצרות הפתוחות לתוכו לא השתתפו בשיתוף המבואות – פוסל הדבר את שיתוף המבואות; ואף אם יעמידו 'צורת הפתח' ודלתות בפתח שבין החצר למבוי, אין זה מועיל להפרדת החצר מהמבוי, ואסור לכל בני החצרות לטלטל אל המבוי, ולהיפך.
[שו"ע שסד, א, ומשנ"ב ג]
חצר שיש לה פתח נוסף מלבד הפתח למבוי – האם צריכה להשתתף בשיתוף המבואות?
כאמוּר, 'מבוי' שבני אחת מהחצרות הפתוחות לתוכו לא השתתפו ב'שיתוף המבואות' – פוסל הדבר את שיתוף המבואות. במה דברים אמורים? כשבני חצר זו משתמשים במבוי, אולם, אם יש לחצר זו פתח אחר ובני החצר אינם רגילים להשתמש במבוי, הדין כך:
אם בני החצר לא עירבו עירוב חצרות לעצמם, דַי ב'לֶחי' או ב'קוֹרה' כדי להפריד בין המבוי לחצר, והחצר אינה אוסרת את המבוי. ויש אומרים שדווקא לחי מועיל; ויש מהראשונים שסובר שנדרשת דווקא 'צורת הפתח'. ואף להמקֵלים – במבוי שאינו עונה לתנאֵי מבוי (ראה לעיל) ודינו כחצר, נדרש 'תיקון חצר' (ראה לעיל) כדי להפריד בינו לחצר.
ואם בני החצר עירבו עירוב חצרות – יש אומרים שאינם אוסרים את הטלטול במבוי; ויש אומרים כי אדרבה, באופן זה לא ניתן להפריד בין המבוי לחצר אף על ידי לחי, כי אם על ידי תיקון חצר, או צורת הפתח.
[שו"ע שסד, א, משנ"ב ג, וביה"ל ד"ה שאינה, וד"ה אין; ביאורים ומוספים דרשו, 1]