הספסל שנחלקו האחרונים אם אפשר לקרוא עליו קריאת שמע?

ד' טבת- סימן פ"ג סעיף ד'- סוף הסימן
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

מתי מותר לקרוא קריאת שמע כנגד בית הכסא ?

באלו אופנים מותר לקרוא קריאת שמע ליד בית הכסא שבגומא?ומה דעת השולחן ערוך לגבי ספסל המנוקב כשאין תחתיו גרף?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות קריאת שמע במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק א' סימן פ"ג סעיפים ד' – ה']  

הזכרת דבר שבקדושה ליד בית כסא נקי

בית הכסא, נידון כמו צואה, ואפילו שהוא ישן, ואפילו שלא משתמשים בו ופינו ממנו את כל הצואה וניקו אותו, בכל זאת הוא נידון כמו צואה ממש, שצריך להרחיק מלפניו כמלוא עיניו, ומלאחריו ומהצדדים ד' אמות ממקום שכלה הריח, וכל זה רק אם השתמשו בו פעם, אבל אם רק ייחדו אותו לבית הכסא ועדיין לא השתמשו בו, בתוכו אסור לקרוא משום שזה גנאי, אבל לידו מותר לקרוא ואין צורך להתרחק ממנו, ומחיצה המפסיקה בין האדם לבית הכסא, מועילה אם יש בגובהה עשרה טפחים.

קריאת שמע ליד בית הכסא שבחפירה

בית הכסא הוא רק כאשר הצואה נמצאת על גבי הקרקע, אבל כאשר הצואה נמצאת בחפירה, דהיינו, יש גומא באדמה, והצואה מתגלגלת ונופלת לתוכה, הדין הוא, שאף על פי שהגומא אינה מכוסה, בכל זאת, אדם שנמצא על גבי הקרקע, מותר לו לקרוא קריאת שמע ולהזכיר דבר שבקדושה, וזה הכל אם לא משתינים מחוץ לגומא, אבל אם משתינים מחוץ לגומא, אותו מקום נידון כבית הכסא, ומוסיף המשנה ברורה, שאפילו בשעה שאין שם מי רגליים וגם אין בהם ריח רע, בכל זאת, כיוון שמשתינים מסביב לגומא, אותו מקום נידון כבית הכסא, ומביא בשם הט"ז, שאם הקיפו את אותו מקום במחיצות, המחיצות אינם נידונות כמחיצות של בית הכסא.

ספסל מנוקב ותחתיו גרף

ספסל שהיה מנוקב, ותחתיו גרף כדי לקלוט את הצואה, דעת השולחן ערוך, שכאשר אין תחתיו גרף, והוא נקי, והנקב מכוסה, מותר לקרוא לידו קריאת שמע, ויש חולקים וסוברים, שכיוון שהספסל הזה מיוחד לבית הכסא, יש לו דין של בית הכסא ישן, שגם כאשר הוא נקי, אסור לקרוא לידו קריאת שמע.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן