'שהחיינו' על דברים חדשים
* הבונה או רוכש בית, או דירה בבנין מגורים – מברך 'שהחיינו'; ואם יש לו אשה וילדים – מברך 'הטוב והמטיב'. ואם אין הבעלות רשומה על שמו ב'טָאבּוּ' – יש שהורה שלא יברך.
* הרוכש דירה שדר בה בשכירות במשך תקופה ארוכה, צריך לברך עליה כנ"ל. וכן יש לברך על תוספת בנייה, כגון שמרחיב חדר בביתו, וכל שכן שמדובר בתוספת חדר חדש.
* הרוכש כלי או בגד חשוב – מברך 'שהחיינו'; ואם גם בני משפחתו נהנים מהכלי – יברך 'הטוב והמטיב'. וכלים או פריטי ביגוד קטנים שאין ברכישתם שמחה מיוחדת – אין לברך עליהם.
* ברכת 'שהחיינו', או 'הטוב והמטיב', על בית, בגדים וכלים חדשים – יש לברך בשעת הרכישה. ואם אינם ראויים לשימוש מיידי – יש לברך בשעת הכניסה לדור בבית, בשעת הלבישה הראשונה של הבגד, או בשעת השימוש הראשון בכלי. ויש אומרים שבכל מקרה יש לברך בשעת השימוש הראשון, ולא בשעת הרכישה.
* בשעת לבישת בגד בפעם הראשונה, מברכים "ברוך.. מלביש ערומים". וכשמברך 'שהחיינו' בשעת הלבישה הראשונה – יברך לאחר 'מלביש ערומים'; ויש אומרים שיקדים את ברכת שהחיינו.
* בגד שאינו חשוב – אין לברך עליו 'שהחיינו', כיון שברכה זו נתקנה מחמת השמחה שברכישת הבגד, ובגד זה אינו גורם לשמחה. ואף אם הוא עני ושמח בו – לא יברך.
* המנהג לומר למי שלובש בגד חדש: "תְּבַלֶה ותתחדש"; כלומר, תאריך ימים ותגרום לבגד להתבלות, ותזדקק לרכוש בגד חדש. ורבים נוהגים שלא לומר כן על בגד העשוי מעור.
ברכות ראייה שונות
* הרואה לראשונה, או לאחר חלוף שלושים יום מהפעם האחרונה, חכם מישראל, מברך: "ברוך… שחלק מחכמתו ליראיו". ויש אומרים שבזמננו אין לברך ברכה זו; ויש חולקים.
* הרואה לראשונה, או לאחר חלוף שלושים יום מהפעם האחרונה, גוי המפורסם בחכמתו באחת מחכמות העולם, כגון רפואה, מוזיקה ומתמטיקה – מברך: "ברוך… שנתן מחכמתו לבשר ודם".
* הפוגש בקרובו או בידידו לאחר חלוף יותר משלושים יום מהפעם האחרונה בה נפגשו, והוא חביב עליו מאד ושמח בראייתו – מברך 'שהחיינו'.
* הרואה לראשונה, או לאחר חלוף שלושים יום מהפעם האחרונה, קברי ישראל, מברך: "ברוך… אשר יצר אתכם בדין… ברוך… מחיה המתים". ואם רואה את הקברים מרחוק – אין לברך.
* הרואה עבודה זרה – מברך: "ברוך… שנתן ארך אפים לעוברי רצונו", ואסור להביט ולהתבונן בהּ. וכך יש לברך גם כשרואה בֵּית עבודה זרה; ויש חולקים.
ברכת 'ברוך שפטרני'
* בהגיע בנו של אדם לגיל שלוש עשרה, צריך לברך "ברוך שפטרני מעונשו של זה". ולדעת הרמ"א, אין לברך ב'שֵׁם ומלכות'; ויש חולקים.
* נהגו לברך 'ברוך שפטרני' בשעה שהנער עולה לתורה בפעם הראשונה, בשבת או בחול. ויש שכתב שאם לא ברך בפעם הראשונה, יכול לברך מתי שייזכר בכך.