כשרות כלי שנסדק לנטילת ידים
* כלי שנסדק - יש אומרים שהוא פסול לנטילת ידים אף אם מדובר בסדק שֶׁמַיִם אינם יכולים לחדור דרכו אל הכלי; ויש אומרים שדין הסדק כדין הנקב (ראה תקציר לאתמול).
* כלי זכוכית המשמש למים חמים וקרים, שנסדק - אם כְּשֶׁיְעָרוּ לתוכו מים חמים יישבר מחמת הסדק, פסול לנטילת ידים אף אם הסדק דק מאד והמים אינם מחלחלים דרכו כלל.
* כלי שאינו עומד ללא תמיכה - פסול לנטילה, אך אם כשנשפכים הימנו המים ללא התמיכה נותרת בו רביעית - ניתן ליטול בו ידים בכמות המים שמכיל ללא התמיכה.
נטילת ידים בכלים שונים
* תיק, סל קניות, וכיוצא בהם, אשר אינם מיועדים למים, אף אם התקין להם מושב והם מכילים רביעית מים ללא תמיכה (כשהם פתוחים) - פסולים לנטילה.
* כלי ששפתו האחת גבוהה מחברתה, וכגון שיש לכלי 'פִּייה' הנמשכת כלפי מעלה או כלפי מטה - יש אומרים שאין ליטול ידים אלא דרך הצד הנמוך יותר, ויש חולקים.
* כלי שבתחתיתו קבוע ברז, ניתן ליטול בו ידים בין דרך הפתח העליון של הכלי ובין דרך הברז. ויש להקפיד גם על אפשרות סגירה הרמטית של הברז, וכן שהברז יהיה מחובר לכלי בצורה הרמטית.
שפיכת מים מתוך כלי וב'כח גברא'
* יכול אדם ליטול את ידי חבירו בכלי, אך ידיו אינן נחשבות כ'כלי' לגבי חבירו, ולכן אם כינס מים בחופניו ושפכם על ידי חבירו, אין זו נטילה.
* אם נטל ידו אחת ברביעית מים מתוך כלי, ונשארו מים בידו, ושפכם על ידו האחרת - לדעת רוב הפוסקים הנטילה פסולה, ולדעת רבנו תם הנטילה כשֵׁרה.
* בנטילת ידים צריך שהמים יישפכו על ידי הנוטל בכח אדם, ובלשון הפוסקים: 'כֹּחַ גַבְרָא', ולכן צריך לשפוך במקום ובאופן שהמים יגיעו עד כל שטח היד בכח השפיכה, ולא מתוך זרימה עצמונית.
ה'קוּלוֹת' המיוחדות בטבילת ידים לסעודה
* מקוה מים שיש בו יותר מעשרים סאה מים שאינם שאובים בכלי, ניתן להשלימו עד ארבעים סאה ממים שנשאבו בכלי, על ידי 'המשכת' המים בחריץ שבקרקע לתוך המקוה.
* בנוגע לרוב ההלכות, זרם של נוזלים המועברים מכלי אל כלי אינו נחשב כחיבור בין הנוזלים שבכלי האחד לנוזלים שבכלי השני, בין לקולא ובין לחומרא. זרם כזה מכונֶה 'נִיצוֹק'.
* אין ליטול ידים מתוך ברז הקבוע בקירות הבתים בימינו, ואף בשעת הדחק. ויש שהקלו בשעת הדחק, בתנאים מסוימים.
שכשוך הידים במים - האם נחשב כנטילה?
* ישנם שני תנאים בסיסיים לנטילת ידים: כלי ו'כח גברא'. ולכן, טבילת הידים או שכשוכן במים שבִּכלי אינם נחשבים לנטילה. אולם, לדעת בעל הלכות גדולות שכשוך הידים בכלי נחשב לנטילה. ואם חיברו את הכלי לקרקע - נחלקו הפוסקים אם אף לדעתו השכשוך בו נחשב כנטילה. ואם יָצרו כלי בדבר המחובר לקרקע - נדון הכלי כקרקע, ולכל הדעות אין השכשוך בו נחשב כנטילה.
* מיכל מים שבתחתיתו קבוע ברז - יש אומרים שאין ליטול ידים ישירות מן הברז; ולדעת פוסקים רבים ניתן ליטול מן הברז, אך יש להקפיד ליטול רק בקילוח הראשון היוצא מן הברז עם פתיחתו.