רבי שמשון מאוסטרופולי זיע"א סיפר שפעם אחת, בעיצומו של חודש אלול פגש את היצר הרע השטן המשטין מתהלך בפנים נפולות. שאל אותו רבי שמשון "למה נפלו פניך"? השיב לו: "שנה שלמה אני עמל ללכוד ברשתי את בני ישראל ועכשיו כשמתקרבים ימי התשובה וכולם עסוקים בסור מרע ומגבירים את העשה טוב, כל עמלי שעמלתי שנה שלמה יורד לטמיון".
בעשרת ימי תשובה פגשתי בו והנה הוא צוהל משמחה. שאלתי אותו, מספר רבי שמשון, לשמחה מה זו עושה? וענה לו שלא נח ולא שקט, ועלה וקבל לפני בית דין של מעלה שאין זה הוגן שכל יגיעו לריק, וקיבל רשות לנקב חור בספינה שמביאה את האתרוגים כדי להכשילם שלא יוכלו לקיים את מצוות החג הקרב.
בימי חג הסוכות פגע בו בשלישית ועתה חשך משחור תוארו. אמר לו רבי שמשון "מפני מה אתה עצב והרי עלתה מזימתך יפה"? אמר לו "חפרתי בור לעצמי. כי כל האתרוגים נפסלו על ידי המים בספינה ולא נשארו אלא בודדים בלבד וכל הקהילות שלחו משלחות לקנות את האתרוגים והרבו במחיר וערכו מגביות ואפילו נשים נתנו מתכשיטיהן, והקהילות שזכו לרכוש את האתרוג שמחו מאוד וכל הקהל עמד מבוקר עד ערב בתור כדי לזכות במצוות ארבעה מינים וכל זה עשה רעש גדול בשמים עד שכל נענוע שנענעו בו הרגשתי כאילו משברים את עצמותיי".
שאל רבי ישראל מטשורטקוב: כתוב "חג הסוכות תעשה לך… כי יברכך ה' אלוקיך בכל תבואתך ובכל מעשי ידיך", כיצד מושפע שפע רב כל כך על עם ישראל והרי חלוקה הייתה בין יעקב אבינו לעשיו שהעולם הבא שייך לעם ישראל ועולם הזה שייך לאומות? ומסביר שכאשר אין חמודי העולם הזה נחשבים בעיני ישראל למאומה ועוד להיפך, הם משתמשים בקנייני העולם הזה לקיום המצוות, כגון שמבזבזים ממונם למצוות, הרי מאבדים קנייני העולם הזה מחשיבותם ואין זה נחשב שעם ישראל קיבל עולם הזה.
וזה גם אחד מהטעמים, ממשיך ואומר הטשורטקוב'ר, של חג הסוכות. שכאשר הושפעו בימי הרחמים שפע לישראל ובא השטן לקטרג ולומר שעולם הזה שייך לאומות ולא לישראל, אומרים לו ראה שישראל בזים לקנייני העולם הזה והנה אפילו יצאו מדירת קבע לדירת ארעי.