שאלה: בבית הכנסת בקהילתנו עשו גדר מעץ סביב הבימה, ועל דופני הבימה עשו באומנות יפה תמונות של סדר השבטים, כל שבט עם תמונה המתאימה לו, הכל בגילופים אומנותיים לרומם בית אלקינו. ובשבט לוי עשו תבנית דמות כהן גדול לבוש בשמונה בגדים.
האם יש בזה איסור להשהות צורת אדם בולטת, וכן האם אסור להתפלל בצד שכנגד הצורה מחשד שנראה כמשתחווה לצורה? ולהצד שאין איסור, יתכן שאסור לקלקל את הצורה כשם שאסור לנתץ אבן מבית הכנסת?
תשובה: תחילה יש לבאר שיש שני איסורים בענין הצורות, איסור עשיה של צורת אדם, וגם כשהצורה בולטת אסור להשהותה מפני החשד. וא"כ בעניננו בוודאי עברו על איסור עשיה. אכן מצד החשד, לאחר שכבר עברו על איסור עשיה נחלקו המחבר והרמ"א ביו"ד סי' קמ"א ס"ד אם במקום רבים יש חשד, כשהרמ"א מקל בזה והשו"ע מחמיר. והמבי"ט ח"א סי' ל' דן בצורת אריה בולטת שהיתה בבית הכנסת וכתב שחייבים לסלקה, וסיים שראוי למי שעשה צורה זו לסלקה, ויטול שכר על הפרישה ולא תהיה מצוותו באה בעבירה ואם יסרב יהיה בנידוי והוא וכל הנלווים אליו ועצתינו תנחה אותו למען ילך בדרך טובים. וכתב שמה שמצינו בגמ' ר"ה כד: שהיתה אנדרטא של המלך בבית הכנסת ונכנסו שם גדולי האמוראים, היה זה באונס מטעם המלכות.
והחת"ס ח"ו סי' ו' דן בקישוט לספר תורה שעשו בו תבליט דמות משה ואהרן, וכתב שלהלכה פסק הרמ"א שברבים אין חשד, והוכיח מההיא אנדרטא. וכתב סברא נוספת להקל, שצורות אלו אין דרכן להיעבד, כי אף שעובדים לצורת אדם אבל אין דרכן לעבוד לצורות הניכרות לשם משה ואהרן. לפי"ז גם בנידון שלנו יש סברא שאין עובדים לדמות כהן גדול. ובהמשך התשובה כתב שכשמשחית הצורה יותר ממה שחייב, עובר באיסור נתיצת אבן מבית הכנסת. לכן נראה שאסור להשחית הצורה לאחר שכבר נעשתה, אך לענין להתפלל כנגדן יש לחוש למש"כ הט"ז סי' קמא סקי"ד שאין לעשות בבית הכנסת צורות שלא יהיה נראה כמשתחווה להן. לכן טוב יעשו שיפרשו וילון לכסות הצורות בשעת התפילה.