עגלת ילדים שגלגל התפרק ממנה ברחוב – האם מותר לטלטלהּ הביתה?

הדף היומי בהלכה י"ז אייר- סימן ש"ח סעיף ט"ו - סעיף י"ז

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



בלוקים שנשארו מבניין האם מותר לטלטל אותם?

אדם שתלה על עמוד בגד רטוב, האם מותר לו להוריד את הבגד מהעמוד? ובאיזה אופן מותר לטלטל ספסל שהתפרקה לו רגל?  שיעור הלכה מעניין במשנה ברורה חלק ג' סימן ש"ח סעיף ט"ז  - סעיף י"ח במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה'

אדם שלקח 'קנה' מהרחוב שהוא מוקצה, ותלה עליו בגד לייבוש, אסור לו להוציא את הקנה מהבגד, אלא צריך להוציא את הבגד מהקנה באופן שהוא לא יטלטל את הקנה, ומבואר במשנה ברורה שהחידוש הוא, שאע"פ שהוא משתמש בקנה כדי לתלות עליו את הבגד לייבוש, זה עדיין לא מספיק בכדי שהקנה לא יחשב למוקצה, אבל במקומות שהדרך היא להשתמש בקנים לצורך ייבוש בגדים, הקנה לא נחשב למוקצה, ומוסיף המשנה ברורה, שהבגד שתלה אותו לייבוש על הקנה, צריך לומר שבבין השמשות של שבת הוא לא היה רטוב בשיעור של טופח ע"מ להטפיח, כי אם זה היה טופח ע"מ להטפיח, כיוון שבבין השמשות הוא לא היה ראוי ללבישה, 'מיגו דאתקצאי לבהשמ"ש אתקצאי לכולי יומא', ונאסר לכל השבת גם הקנה וגם הבגד.

כירה או ספסל שנשמטו אחד מרגליהם, ורוצה לטלטל אותם כדי לסמוך אותם ע"ג ספסל אחר ולשבת עליו, הדבר מוקצה ואסור בטלטול, גזירה שמא יחבר את הרגל ויתקע אותה חזק באופן שיתחייב על כך משום 'מכה בפטיש' או משום 'בונה', ואם ישב על הספסל מבעו"י, לא חוששים שמא יחבר את הרגל בחוזקה, שהרי ישב עליו מבעו"י כמות שהוא, ומותר בטלטול, ויש אופן נוסף שמותר לטלטל את הספסל, והוא, כאשר הרגל לא נשמטה ממנו אלא נשברה, שאז אין חשש שיתקן אותה, וכן באופן שהרגל נאבדה.

מבואר עוד במשנה ברורה, שכל הנושא כאן הוא לגבי טלטול הספסל, אבל לשבת על הספסל כמות שהוא בלי לטלטל אותו, מותר, עוד מבואר, שאסור לחבר את הרגל לספסל אפילו באופן רפוי, גזירה שמא יתקע, אא"כ מדובר בספסל כזה שתמיד הרגל רפויה בו, שאז מותר לחבר את הרגל לספסל בצורה רפויה.

לבנים שעומדים לבניין, הם מוקצה ואסורים בטלטול, אבל לבנים שנשארו מהבניין, והבניין כבר בנוי ואין בהם צורך, מותר לטלטל אותם כיוון שהם לא עומדים לבניין, והם ראויים להישען עליהם או לשבת עליהם, ואם סידר אותם אחד על השני, גילה דעתו שהקצה אותם לבניין ואסורים בטלטול, ומוסיף המשנה ברורה, שהמוקצה המדובר כאן הוא 'מוקצה מחמת גופו', ואין עליהם תורת כלי, ואסורים בטלטול גם לא לצורך גופו ומקומו.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים