הרב אברהם פוקס
היום הוא יום ההילולא של מרן ה'בן איש חי' זכר צדיק לברכה, שנפטר לפני למעלה ממאה שנה בעירק. בגיל שש נפל לבאר בחצר ביתו, ולאחר שניצל בנס נדר להקדיש את חייו ללימוד התורה. בגיל 12 התפרסם כגאון, לאחר שחכמי ירושלים התפעלו מתשובתו לשאלה הלכתית ששלחו לאביו, וממקומות שונים החלו להפנות אליו שאלות הלכתיות, וברבות הימים התפרסם בכל רחבי תבל.
לדרשותיו בערבי חגים כגון שבת הגדול, שבת שובה וכדו' היו מגיעים אלפי יהודים מכל רחבי עירק וכה אמר בדרשת שבת שובה:
משל למשרת ששירת בחריצות רבה שלושה אדונים שונים, ותפקידו היה לקנות עבורם יום יום סחורה טריה מן השוק ולהביאה לבתיהם. המשרת היה מפרט בפני כל אחד את העלויות והיה מקבל את ההוצאות עד לפרוטה האחרונה. אדוניו סמכו עליו בעיניים עצומות ולא ידעו איך הלה מוליכם שולל, והיה נוקב בפניהם עלויות גבוהות יותר ממה ששילם, וכך שלשל לכיסו ברמייה דמים מרובים.
יום אחד נפגשו שלושת אדוניו יחדיו, ובתוך דבריהם העלו את חשיבות ענין ההליכה הרגלית וכמה נחוצה היא לבריאות, נמנו וגמרו שטוב יהיה לכל אחד שיערוך מדי פעם סיור בשוק. כמובן שכל אחד פנה בנפרד למשרת שילווה אותו בסיורו – כל אחד בשעות אחרות, כמובן.
המשרת נחרד, הן כעת ישמעו את צעקותיהם של הסוחרים בשוק וידעו מה הם המחירים האמתיים. רקם לו המשרת תכנית מזהירה, הוא התייצב הכן בביתו של העשיר הראשון בבוקרו של יום ללכת עמו לשוק כמוסכם, ושח לו באדישות: "אני מתפלא עליך שאתה רוצה ללכת לשוק בשעה זו, שהכל מביאים את סחורותיהם והמקום צפוף ובלתי נעים להליכה בו". העשיר השתכנע ופנה ללכת למקום שקט יותר שהציע משרתו.
אבן נגולה מלבו של המשרת – אך לא לאורך זמן: לאחר כמה שעות הגיע תורו של הגביר השני ללכת אל השוק, שמשום מה לא הפריעה לו המולת השוק ורצה דווקא ללכת לשם. כשהגיעו לשוק החל המשרת לשוחח עמו בענייני עסקיו ולהציע רעיונות נפלאים כיצד להגדילם. העשיר המוקסם מדברי משרתו לא שם לב כלל לסוחרי השוק ולמחירי הסחורות.
הגביר השלישי כבר היה יותר ערני בשוק ושמע בדיוק כמה עולה בו כל פרי, ואז פנה אליו משרתו ואמר לו: "ראה את הסחורה, כמה גרועה היא. הפירות קטנים הירקות בלתי טריים וכן הלאה, לכן איני קונה אף פעם בשוק זה סחורה עבורך, ותמיד מכתת רגלי לשוק אחר".
"והנמשל", המשיך הבן איש חי בדרשתו, "המשרת הוא לא אחר מהיצר הרע שגונב את דעתנו, יהודי רוצה ללכת לשיחת מוסר, להתעורר, אומר לו היצר הרע: 'צפוף שם, אין מקום ויהיה גם חם'. למי שלא משתכנע מדבריו, בא היצר הרע באמצע הדרשה, ומזכיר לו את עניני עסקיו ואת כל שאר הדברים ששכח מהם, או אפילו סתם שיתחיל לסקור את סביבתו, העיקר שלא ישמע את הדרשה. ומי שגם בזה לא נכנע ליצר, אומר לו היצר הרע: 'דברי המוסר שאתה שומע כעת אינם נאמרים עבורך, אתה יהודי פשוט וטוב, שאין דופי במעשיך', ולא היא, סיים הבן איש חי, 'קחו עמכם דברים ושובו אל ה"".