הרה"ח ר' אהרן כהן
לא הייתי אומר שאני המתאים לראיין בתור מישהו שיודע ש"ס. מקדים הרב משה שלמה זילבר מחשובי האברכים באשדוד, כשהוא מבאר; ישנם כאלו הזוכים והם יודעים בהחלט את הש"ס, אני עדיין לא זכיתי לכך. אבל, מטעים הוא בחן, זה שאני ברוך השם יודע לענות, איפוא מדובר מזה, והיכן מובא מימרא זה, זה רק בזכות תכנית 'קניין ש"ס' כך שאין לי את האפשרות לסרב…
בכלל, מציין הוא מולהב, נדמה לי, שמסגרת לימוד כמו 'קניין ש"ס', אין בנמצא. אני זוכר בעבר, שהיה מבחן למחרת יום הכיפורים, כן, אז בשיא הלחץ ביום יוה"כ לסוכות. או פעם אחרת, שזה היה למחרת שמחת תורה, כשעדיין לא הספקתי לטפל בכלל בפירוק הסוכה וכדומה. נכון, שאז זה היה קשה, אך בסך הכל, בזכות זה הפנמתי, שמדובר פה ב'עבודה' רצינית לכל דבר, זה לא משהו שמנסים האם נצליח או לא. מדובר על מסגרת תובענית ורצינית ואכן כך ברוך השם מצליחים. מפטיר הוא באושר.
ובעיקר העניין, כשמדובר על מסגרת שבו לא מסתכמים במבחן חודשי, רק אפילו בשנה השביעית! אתה עדיין נדרש לחזור ולעמוד בכור המבחן שוב ושוב על מסכת ברכות, שבת וכו', זה גורם ומביא שהלימוד מונח אכן בקופסא.
אישית, משתף הוא, זכיתי כבר במחזור הקודם להבחן כמעט על כל הש"ס במסגרת המבחנים החודשיים ב'דרשו', אך אודה על האמת, כיום, כשאני לומד את מסכת כריתות ותמורה, אני מרגיש לפעמים שאני לומד את זה בפעם הראשונה, מחדש. מה שאין כן, בכל המסכתות שזכיתי ללמוד במחזור הזה ולהבחן עליהם במסגרת 'קניין ש"ס'…
- איך הכל התחיל? חוזרים אנו מנקודת ההתחלה.
את ההכרת הטוב, אני חייב לאחי הרה"ג ר' אהרן הזוכה כבר להבחן בפעם השנייה על כל הש"ס, מקדים הוא בחום. היה זה בתחילת המחזור הקודם, כשהייתי אברך צעיר לאחר החתונה. אז הותחל במחזור חדש בלימוד ה'דף היומי', אני שנפשי חשקה לזכות לעבור על הש"ס התחלתי בלימוד לפי סדר ה'דף היומי', כשאז סיפר לי אחי שכבר היה חבר ב'דרשו' מאז תחילת המבחנים באמצע המחזור הקודם, שהוא מצטרף לתכנית 'קניין ש"ס'…
האמת. לא הבנתי אותו. מספר ר' משה שלמה. איך יש ביכולת להיבחן בפעם אחד על אלפי דפי גמרא, כך, שהצטרפתי לתכנית הרגילה של המבחנים החודשיים, דבר החשוב מאוד לכשעצמו, כשכל הלימוד קיבל, הסתכלות אחרת, רציית ומעשית. כל חודש הייתי לומד את החומר לפחות ארבע פעמים, ואחר הייתי ניגש למבחן החודשי. הודו להשם, בתחילת המחזור הנוכחי, זכיתי והצטרפתי בסייעתא דשמיא, למסגרת 'קניין ש"ס'…
- איך עושים את זה? מגיעים אנו לשאלה העיקרית.
בראש ובראשונה, פותח ר' משה שלמה, כל אחד צריך לבדוק ולראות מה מתאים וכדאי עבורו. אך אציין, איך אני לומד; הרבה מאוד תלוי בלימוד הראשוני, אין קיצורי דרך, לחשוב, לא הבנתי כעת בדיוק את הגמרא. בהמשך, בחזרות נבין יותר. זה פשוט ארבע עשרה פעמים לסבול על אותה עמוד גמרא… בפעם הראשונה חייבים להשקיע על מנת להבין, את הלימוד הייטב הדק, אחר מגיע שלב החזרות.
בכל חודש מתקיים מבחן על שלושים דפי גמרא, כך שהייתי מחלק אותם לשלשה חלקים. וכך הייתי מתמקד ומתקדם; בימי ראשון עד חמישי, הייתי לומד כל יום, שתי דפי גמרא חדשים יחד עם שינון וחזרות על חמשה דפים של אתמול, אחר בימי ששי ושבת ולפעמים מליל ששי, הייתי חוזר בפעם השלישית על כל החומר השבועי. כך עשיתי שלש שבועות, אחר, בשבוע הרביעי, הייתי חוזר על כל השלושים דף, ואז הייתי ניגש למבחן החודשי.
אני מדגיש הרבה לחברים ומכרים; אני רואה 'בחוש' שכל 'איחור' עולה לי ביוקר, באם פעם לא חזרתי על הלימוד של אתמול, למחרת כשרציתי לחזור על הלימוד של שלשום, הרגשתי בפירוש, שזה לא זה, הלימוד כבר לא כל כך ברור, כמו כן, באם לא חזרתי טוב בששי-שבת על החומר השבועי, הרגשתי בהמשך, שבדפים אלו, חסר לי קצת…
- אחר, יש גם מבחנים מסכמים על 120 דף?
התכניות של 'דרשו' עובדים באופן מאוד מתוכנן ומסודר. בדרך כלל, בכל ארבע שבועות יש מבחן חודשי על שלושים דף, כאשר פעם בשלשה חודשים מתקיים המבחן אחר חמש שבועות. בדרך כלל, המבחן המסכם על הה120 דף מסודר בשבוע ש'מרוויחים', כך שהשבוע שלפני המבחן המסכם היה מוקדש רובו ככולו לחזרה מהירה על כל המאה ועשרים דף. מסביר הוא בסיפוק.
- איך חוזרים על אלפי דף לפני המבחן המסכם החצי-שנתי? ממשיכים אנו בשיחה המרתקת.
זה כל המעלה שב'קניין ש"ס' מזכיר הוא ברגש. לא מאפשרים לשכוח את הלימוד. בכל חצי שנה, חוזרים שוב על כל הלימוד מתחילת הש"ס. למעשה. עונה הוא על שאלתנו. עד לפני כשנתיים, בכל חצי שנה הייתי יושב עם 'יומן אישי ומסדר לעצמי את התכנית;
התכנית בעיקרון היה מוסדר כך, בחצי שנה יש כעשרים וארבע שבועות שהם כמאה ועשרים ימים רגילים, לא ימי ששי ושבת. אחר הייתי מסמן את הכמה ימים, של 'שמחה' במשפחה, 'ימי בין הזמנים' שהילדים צריכים את שלהם וכדומה, שידעתי מראש שבאלו לא אצליח לעמדו בהספק, אחר פשוט, בדקתי על כמה דפים אידרש להיבחן. למשל באם יש אלף וארבע מאות דף, וראיתי שיש לי מאה 'ימי עבודה' אז רשמתי לעצמי, שכל יום אני צריך לחזור ארבע עשרה דף ליום לחזרה לקראת מבחן 'קניין ש"ס'…
- למדת ארבע עשרה דף ליום, חוץ מהלימוד היומי הרגיל?
חזרתי. מדייק הוא בלשונו, כשהוא מפרט. החזרה הייתה מחולקת לשעות הבוקר המוקדמות ולשעות הערב.בדרך כלל בשעות הבוקר הייתי לומד את המסכתות היותר קשות כמו יבמות וכתובות, כשהמסכתות הקלות יותר, הייתי משאיר לשעות הערב. בשנים האחרונות מציין הוא, אני זוכה ללמוד בכולל 'תורה ועבודת השם' בעירנו, בראשות הרה"ג אברהם קליין שליט"א שאף פתח מגמה מיוחדת לעודד לימוד וקניין הש"ס בו אני זוכה ללמוד עם עוד אברכים הנבחנים ב'קניין ש"ס' לצד אברכים המתעתדים להיבחן במחזור הבא ב'קניין ש"ס'. כך שחלק מהתכנית היומית אני לומד בשעות אלו.
המעלה הגדולה שבתכנית הזו, הוא, שבקלות-יחסית אתה יכול לעמוד בעקביות בתכנית. למשל, קרה וחזרתי מאוחר במוצאי פורים מירושלים, עדיין חסרו לי כשש דפים ללמוד. בדקתי ב'יומן' והבחנתי בפרק 'ערבי פסחים' עליהם עדיין לא חזרתי, לקחתי גמרא פסחים ובערך כחצי שעה למדתי את הדפים הראשונים בפרק 'ערבי פסחים', כך שעם כל העייפות והקושי, הצלחתי לשמור על העמידה ביעד.
בשנתיים האחרונות, מבקש הוא להדגיש. מדובר היה כבר על כאלפיים דף עליה הוצרכו לחזור. אף שישנם רבים שמצליחים לחזור על החומר כולו לקראת כל מבחן, אך לי היה נראה שזה קצת מדי הרבה בשבילי, על כן, השתדלתי לפחות כל שנה לחזור על כל הש"ס.
- מה התכניות שלך למחזור הבא?
האמת, מודה הוא בענוות חן, אני מאוד מתלבט בעניין. מצד אחד, אני חולם ושואף להגיע למצב, של ידיעת כל הש"ס עם פירוש תוס', כמו שראיינתם כבר כמה כאלו יהודים, שציינו את האושר הצרוף והתענוג הרוחני של ידיעת כל דפי הש"ס בשילוב פירוש התוספות. אך מצד שני, כפי שגם קראתי על כמה נבחנים אחרים, שהעדיפו להבחן שוב על כל הש"ס רק עם פירוש רש"י, ברצונם לזכות לשליטה מוחלטת בדפי הש"ס. נקווה שבתוך כמה חודשים השם יתברך יאיר עיני…
נקודה מיוחדת שהוא מבקש להאיר ולהבליט; החלק הגדול בהצלחה בלימוד במסגרת הוא אך ורק בזכות העמידה והעזרה מצד הנשים שבבית. בכל פעם בחודשי תשרי וניסן בהם מתקיימים המבחנים המסכמים הגדולים, ובעצם, בכל חודש, בשבוע שיש בו מבחן, מטבע הדברים, הרבה תפקידים ופעולות שבדרך כלל האברך עושה, נופל עליהם, וזה שהם לוקחים עליהם את התוספת עבודה בשמחה למען הלימוד של הבעל, בזכות זה יכולים להצליח.
- איזה עצה תוכל לייעץ מפרי ניסיונך?
מה שאני רואה בעיקר כ'אבן נגף' הגורם לרבים ליפול ולא להצליח, הוא עצת הייצר ברגעים הקשים; 'מחר נשלים ונלמד'… מי שרוצה להצליח במסגרת 'קניין ש"ס' ובעצם בכל לימוד במסגרת או בתכנית, הוא הידיעה, שאין מצב ללכת לישון בלי הלימוד או החזרה. באם בתחילה דוחים למחר כשיש תירוץ או סיבה אמיתית, בהמשך כבר דוחים בלי סיבה, עד שחס ושלום נפלטים…
בכלל, מוסיף הוא בלהט; במסגרת 'קניין ש"ס' הדבר קל במיוחד ללמוד לעמוד ביעדים, בחצי שנה הראשונה, מוטל עליך לחזור בסך הכל קרוב ל 200 דף בחצי שנה, כך שצריך להתרגל לשנן כל יום כשתי דפים, בהמשך זה ולה לארבע דפים ליום וכן הלאה. כשלא נשכח, ממהר הוא לציין; כל חזרה על הדפים מביאים וגורמים שהשינון והחזרה תהיה קלה יותר וממילא בדרך כלל אף לוקח פחות זמן…
- האם כדאי להצטרף כבר עכשיו בתחילת מסכת נדה וכדומה, או שעדיף לחכות להתחדשות הרבתית עם תחילת המחזור החדש?
צא הלחם בעמלק. מחר. מגיב הוא בחדות. ממש עצת עמלק של 'מחר', למה לא להצטרף כבר עכשיו? מנסה הוא להבין. בכלל, הניסיון מראה שאלו שהתחילו במסכתות הנקראים יותר קשים, הצליחו יותר מאלו שהתחילו במסכת ברכות. מהסיבה הפשוטה, אלו התרגלו שאפילו כשהלימוד קצת קשה, משקיעים עד להבנה המלאה. מה שאין כן, אלו שהתחילו במסכת ברכות, נכנס להם לראש שהלימוד הוא תמיד לימוד קל יותר, אזי בהגיעם למסכתות קשים, לפעמים נפלטים מהלימוד…
- לא נשאר לנו אלא לסיים ברוח הדברים; השבוע ביום ששי, כ"ו תשרי במסגרת המבחן החודשי, כבר נבחנים על הדף הראשון של מסכת נדה. כדאי לנצל את ההזדמנות ולהצטרף לקראת הסיום כך שבהתחלה כבר תהיו קצת מתורגלים, בדרך להצלחה…
לשליחת תגובות לכותב המאמר, כתבו ל: [email protected]
משוב חיוב
נהנתי מאד לקרוא את המאמר של אהרן כהן תודה חיילכם לאורייתא