האם ניתן להדליק נרות חנוכה לאחר חצות לילה?
מי שלא הדליק את נרות החנוכה עד צאת־הכוכבים, ידליקם בברכה בתוך חצי שעה מצאת־הכוכבים; ובזמן זה מברך אף כשאין עוברים ושבים ברחוב והוא נמצא לבדו בביתו (הגר"מ פיינשטיין, הגרש"ז אויערבך, הגרב"צ אבא־שאול, הגרי"ש אלישיב והגר"נ קרליץ).
לאחר חצי שעה מצאת־הכוכבים: המדליק בחוץ או בחלון, באופן שה'פרסומי ניסא' הוא לעומדים בחוץ – לדעת הגרי"ש אלישיב, כל עוד ישנם עוברים ושבים ברחוב ידליק בברכה, ולאחר מכן ידליק ללא ברכה, ולדעת הגר"נ קרליץ, אף כשעדיין ישנם עוברים ושבים ידליק ללא ברכה.
והמדליק בפנים, באופן שהפרסומי־ניסא הוא לבני הבית, ידליק בברכה עד עלות־השחר, ובתנאי שכמה מבני הבית – ויש שכתב: אפילו אחד מבני הבית – עֵרִים בשעת ההדלקה, אך אם כולם ישנים, ידליק ללא ברכה; ויש אומרים שניתן לברך אף כשכל בני הבית ישנים או שנמצא לבדו, וכתב במשנה־ברורה שאין מוחים ביד הנוהג כן, והגר"מ פיינשטיין ביאר את שיטתם, שלדעתם הפרסומי־ניסא אינו אלא צורת עשיית המצוה לכתחילה, ובדיעבד ניתן לקיימה אף ללא פירסומי ניסא, ולברך, ודעתו שכך יש לנהוג למעשה, וכן כתב הגר"ש ואזנר שהמנהג בימינו כדעה זו – לברך עד עלות־השחר אף כשהמדליק נמצא לבדו.
[שו"ע תרעב, ב, משנ"ב יא ושעה"צ יז; ביאורים ומוספים 'דרשו', 36-40]
מדוע אסור להשתמש באור נרות החנוכה?
אסור להשתמש בנרות החנוכה, ואף לצורך מצוה, כגון לימוד תורה או סעודת שבת. ושלשה טעמים לדבר: האחד – כדי שיהא ניכר שהם נרות של מצוה, ובכך מתרבה ה'פרסומי־ניסא'; והשני – כיון שמצות הדלקת נרות תוקנה לזכר הנס שנעשה במנורה שבבית־המקדש, אסרו את השימוש בהם בדומה לשימוש באור המנורה, האסור כדין כל חפצי הֶקְדֵשׁ; והשלישי – שלא לפגום בכבוד המצוה, וכתב הרא"ש שמטעם זה אסור אף שימוש ארעי בנרות.
אכן, מותר לשבת בבית כשהנרות דולקים בו ואין אור אחר בבית, ואין חובה לעצום את העינים, ויש שהתיר אף להלֵך בבית לאור הנרות, משום שאין זה נחשב ל'שימוש' בהם. וכן כתב הגר"ח קניבסקי לענין מי שאור הנרות מפיג הימנו את הפחד מהחושך, שאין זה נחשב לשימוש בהם.
ולהנות מחום הנרות (ולא מֵאוֹרָם) – דעת הגר"ש ואזנר והגר"נ קרליץ שאסור; אולם נרות שעם הדלקתם הם מפיצים ריח טוב סביבם – דעתם שמותר להנות מריחם, כיון שהחומר הריחני המעורב בנרות לא הוקצה למצוה; ולדעת הגר"ח קניבסקי אסור להנות מהריח אלא כשאין כוונה לכך. ומי שעבר והשתמש בנרות החנוכה בשימוש האסור – כתבו הגרש"ז אויערבך והגרי"ש אלישיב שיצא ידי חובת ההדלקה.
[שו"ע תרעג, א, משנ"ב ח-יא ושעה"צ יא; ביאורים ומוספים 'דרשו', 13-15 ו־17. עוד בנוגע לשימוש ארעי בנרות, ראה ביה"ל תרעג, א, ד"ה ויש; ועוד בנוגע לשימוש בנרות החנוכה לאחר חצי שעה, ראה שו"ע תרעב, ח, ומשנ"ב וביאורים ומוספים 'דרשו' שם]