מתי ראוי שהעולה לתורה יאמר פסוקים בדרך לבימה?

י"ז סיוון- סימן קל"ט סעיף ו'- סוף הסימן
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

על איזו צורת ברכה יש שיטות שהעולה לתורה צריך לחזור ולברך שוב?
מה נקרא קול רם?
מתי ראוי שהעולה לתורה יאמר פסוקים בדרך לבימה?
כל זה ועוד בשיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א


סימן קל"ט סעיף ו'

-סדר קריאת התורה וברכותיה-

אמירת הברכות בקול רם | מה הדין כשברך בלחש? | שמעו הציבור עניית אמן מהחזן ולא שמעו הברכות מהעולה | מדוע חוזר המברך לומר ברוך ה' המבורך? | ברך ברכת התורה שחרית וקראוהו לעלות לתורה | ברך ברכות התורה ולא אמר פסוקים וקראוהו לעלות לתורה | מהי העצה שכתב המ"ב שלא תהיה ברכתו לבטלה? | לא ברך ברכות התורה שחרית וקראוהו לעלות האם יוצא יד"ח בזה? | ביאור ברכת "אשר נתן" | מנהג אחיזת הס"ת בשעת ברכה | מהיכן המנהג לומר לעולה לתורה "חזק"?

לפני שעולים לתורה אומרים "ברכו", והעולה לתורה צריך לומר אותו ואת הברכות בקול רם, והאומרם בלחש, טועה, כי צריך לומר אותם בקול רם כדי שיענו אחריו, ויש מי שאומר שאם העולה לתורה ברך את ברכות התורה בלחש ולא בקול רם, צריך שוב לחזור ולברך, "קול רם", מבאר המ"ב שהכונה שיהיו עשרה ששומעים אותו, ואם הציבור לא שמעו את המברך, אע"פ שהם שומעים שהבעל קורא עונה, לא יענו עימו, אלא עונים אמן על דברי הבעל קורא,

סעיף ז'
אחר שענו העם "ברוך ה' המבורך לעולם ועד", חוזר המברך ואומר "ברוך ה' המבורך לעולם ועד", כדי לכלול את עצמו בכלל המברכים.

סעיף ח'
אדם שמברך ברכת התורה וקראו לו לעלות לתורה, צריך שוב לברך "אשר בחר בנו", ואפי' שברך בפעם הקודמת, בכל אופן, משום כבוד התורה נתקנה ברכה נוספת כאשר הוא קורא בציבור, ומבאר המ"ב, שמדובר אפילו באופן שהוא אמר ברכת התורה של שחרית, ועדיין לא הספיק לומר שום פסוק, וקראו לו לעלות לתורה, מברך מיד ברכה נוספת, ובכל אופן אומר המ"ב, שכדי שהברכה הראשונה לא תהיה ברכה שאינה צריכה, כשהולך בדרך לס"ת, יאמר את הפסוקים "יברכך ה' וישמרך".

סעיף ט'
באופן שלא ברך בבוקר ברכת התורה, וקראו לו לעלות לתורה, וברך ברכת התורה, אינו צריך שוב לברך ברכות התורה, כיון שהוא נפטר מזה במה שהוא ברך על קריאת התורה, ברכת התורה לא פוטרת את העליה לתורה, אבל הברכה שמברכים לפני שעולים לתורה פוטרת את ברכות התורה, ומדייק המ"ב מדברי השו"ע, שנפטר רק מברכת "אשר בחר בנו" אבל ברכת "אשר קדשנו וכו' לעסוק בדברי תורה" את זה הוא לא פוטר, ורק ברכת אהבה רבה פוטרת את כל ברכות התורה כי בה כלול הכל, משא"כ כשמברך כשעולה לתורה שיצטרך להשלים את הברכה השניה.

סעיף י'
ברכה אחרונה "אשר נתן לנו תורת אמת" – זו תורה שבכתב, "וחיי עולם" – הוא תורה שבע"פ, והמ"ב אומר, שזה ע"ש הכתוב "דברי חכמים כדרבנות וכמסמרות נטועים" .

סעיף י"א
הקורא בתורה צריך לאחוז בס"ת בשעת ברכה וסמכו מנהג זה על מה שנאמר ביהושע "לא ימוש ספר התורה הזה מפיך חזק ואמץ", ומבאר המ"ב, שלומדים מזה שכתוב "הזה" משמע שהוא מחזיק אותו ביד, ומזה נהגו לומר למסיים לקרוא את התורה בכל פעם "חזק".

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן