מתי צריך לחזור ולקרוא שוב קריאת שמע?

ב' חשון- סימן ס' סעיף ב'- אמצע סעיף ד' "וכן הלכה"
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

האם מותר לברך 'אמת ויציב' לפני קריאת שמע ?

כיצד ינהג אדם שקרא קריאת שמע ללא ברכותיה?ומה מכריע השולחן ערוך במחלוקת האם מצוות צריכות כוונה?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות קריאת שמע במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק א', סימן ס' סעיפים ב' – ד']  

קריאת שמע ללא ברכותיה

אומר השולחן ערוך, אדם שקרא קריאת שמע בלי ברכות קריאת שמע, יצא ידי חובה, ולאחר מכן יחזור ויאמר את הברכות בלי קריאת שמע, ואף על פי שברכות אלו נקראות ברכות קריאת שמע', ולכאורה היה צריך להיות, שהברכות והקריאת שמע יהיו צמודים אחד לשני, וכשם שאי אפשר לברך ברכות הנהנין בלי שאוכלים, או לברך את ברכת המצוות בלי שעושים את המצוה, כך היה צריך להיות שאי אפשר לברך ברכות קריאת שמע ללא קריאת שמע, ומבאר המשנה ברורה, שאמנם ברכות אלו נקראות 'ברכות קריאת שמע', אבל זה לא בדיוק כך, שהרי לא מברכים 'אשר קדשנו במצוותיו וציוונו לקרוא את שמע', אלא יש 'יוצר אור' וכן 'אהבה רבה' שהם ברכות בפני עצמם, וחז"ל תיקנו והסמיכו אותם לקריאת שמע, אבל באופן כזה שאדם קרא קריאת שמע ללא ברכותיה, יצא ידי חובת קריאת שמע, ואחר כך יברך ברכות קריאת שמע ללא קריאת שמע, ומוסיף השולחן ערוך, שכאשר אדם קרא קריאת שמע בלי הברכות, ואחר כך הוא מברך בלי קריאת שמע, בכל זאת, עדיף יותר שיקרא שוב את קריאת שמע לאחר שמברך, כדי לעמוד בתפילת שמונה עשרה מתוך דברי תורה, ומוסיף הביאור הלכה, שאף על פי שזמן קריאת שמע כבר עבר ואינו מקיים בזה מצות קריאת שמע, בכל זאת, יש עניין לעמוד בשמונה עשרה מתוך דברי תורה.

סדר ברכות קריאת שמע

סדר ברכות קריאת שמע אינו מעכב, ולכן, אפשר לברך ברכת 'אהבה רבה' לפני 'יוצר אור', וכן אפשר לומר 'אמת ויציב' לפני קריאת שמע, וכן אפשר לברך ברכה אחת מתוך שתי הברכות של קריאת שמע.

כוונה בעשיית המצוות

יש אומרים, שמצוות צריכות כוונה לקיים את המצוה שציוונו הבורא יתברך שמו, ויש אומרים, שמצוות אינם צריכות כוונה, ומכריע השולחן ערוך, שההלכה היא שמצוות צריכות כוונה, והביאור הלכה אומר, שזה דין דאורייתא, ומדאורייתא מצוות צריכות כוונה, ונפקא מינה, שכאשר יש לאדם ספק, האם הוא כיוון או לא כיוון, צריך לחזור ולקיים את המצוה פעם נוספת, אם כי אומר המשנה ברורה, שבאופן כזה שהוא חוזר ומקיים את המצוה פעם נוספת, אינו מברך, משום שיש שיטה הסוברת, שמצוות אינם צריכות כוונה, ואולי ההלכה כשיטה זו, ומביא הביאור הלכה צד, שייתכן שמצוות צריכות כוונה לא הולך על מצוות כאלה שיש הנאה בעשייתם, כגון, כזית מצה של ליל פסח או כזית של ליל סוכות, עוד דן הביאור הלכה, באדם שקראו לו לעלות לתורה ולא היה לו טלית, ולקח מחבירו טלית, ולא כיוון לצאת ידי חובת המצוה, שהרי באופן כזה הוא לכאורה לובש בגד ד' כנפות בלי ציצית, ואומר הביאור הלכה, שייתכן שמכיוון שלובש את הטלית רק לשם כבוד ולזמן מועט, אולי לבוש כזה ללא מחייב בציצית.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן