מתי מעיקר הדין ברכת שהכל פוטרת לחם ומיני מזונות?

י' אדר ב'- רי"ב א'

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



סימן רי"ב סעיף א'

- שהעיקר פוטר הטפל -

ברכת העיקר פוטרת הטפל | מה היא הגדרת "טפל"? | עירב אגוזים באורז, האם מברך גם עליהם? | כאשר המיעוט הוא מה' מיני דגן האם הוא בטל? | בירך על העיקר ולא היה דעתו על הטפל או שנמלך לאוכלו אח"כ, האם נפטר הטפל בברכת העיקר? | באיזה אופן יברך על פת "שהכל"? | כאשר גם הטפל חביב, כיצד ינהג?

כאשר עומדים לפני האדם שני סוגי מאכלים, האחד עיקר והשני טפל, הברכה שמברך על המאכל העיקרי, פוטרת את המאכל הטפל.
מבואר ב' דוגמאות ל"טפל":

א. באופן שהמאכל השני בא להכשיר ולתקן את המאכל הראשון, דהיינו, אדם אוכל "דג מלוח" וכדי להפיג חריפותו, אוכל לחם, וכן כששותה יי"ש ורוצה לאכול איתו פת להפיג חריפותו, הדג מלוח או המשקה הם העיקר, וברכתם פוטרת את הפת.

ב. באופן שיש מאכל שהוא רוב ומאכל שהוא מיעוט, כגון שמערב אגוזים באורז, שהאגוזים ברכתם העץ והאורז מזונות, אע"פ שרואים את האגוזים, כיוון שהם מיעוט, הם טפלים לאורז, שהברכה נקבעת לפי הרוב והטפל נגרר אחר הרוב.

לעניין רוב ומיעוט, אם המיעוט זה ה' מיני דגן, לעולם אינם בטלים ותמיד נקבעת להם חשיבות בפ"ע, עד כדי כך שמברך על ה' מיני דגן אפילו שהם מיעוט בתערובת, ופוטר את שאר התערובת אפילו שהיא מרובה.

כאשר פוטר את הטפל, צריך שתהיה דעתו בשעת הברכה לאכול את הטפל, או שהטפל מונח לפניו, אבל כשבירך על מאכל מסוים ולא היה בדעתו לאכול מאכל נוסף טפל, ואח"כ אכל מאכל טפל וכגון ששתה יי"ש והרגיש בחריפותו ועכשיו רוצה לאכול פת להפיג החריפות, אין הפת נפטרת בברכת שהכל, ויברך על הפת שהכל כי כשאין לה חשיבות והיא טפילה מברכים עליה שהכל, וכל דבר שהוא טפל לא מברכים עליו את ברכתו המקורית.

הרמ"א מביא "יש אומרים" שבאופן שיש לו עיקר וטפל, והטפל חביב עליו, גם הטפל צריך ברכה, ולכן יקדים לברך על הטפל, ואח"כ יאכל את העיקר, שכיוון שהטפל חביב הוא קובע ברכה לעצמו.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

2 תגובות

  1. אברהם שפר הגב

    שלום הרב,
    אם היו לפניו עץ ואדמה שאינם מ 7 המינים, שניהם שלמים וחביבים באותה מידה, והוא רוצה לאכול את שניהם, שמעתי שאם מברך קודם בורא פרי האדמה, לא יוכל אחר כך לברך בורא פרי העץ כי העץ נפטר בבורא פרי האדמה לכן יברך קודם על העץ ואחר כך על האדמה, האם זה נכון?

    • צוות אתר 'דרשו' הגב

      שלום רב,
      נחלקו הראשונים בשאלה זו, ולהלכה הביא השולחן ערוך את שתי הדעות בסי' רי"א סעיף ג', ועיקר ההלכה היא שאין צריך להקדים דוקא את פרי העץ לברכת האדמה, אך הפוסקים כתבו שנכון יותר לנהוג כהדעה השניה ולהקדים את פרי העץ, אלא אם כן פרי האדמה חביב לו יותר.
      בתודה,
      צוות האתר

פוסטים נוספים