מתי מותר ללכת באמצע שמונה עשרה ומדוע לא נהגו כן בימינו?

כ"ב שבט- סימן ק"ב סעיף ד'- תחילת סימן ק"ד
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

באיזה אופן מותר לעבור כנגד אדם הקורא קריאת שמע ?

מדוע אסור לאדם לפסוע ג' פסיעות בסיום תפילת שמונה עשרה לתוך ד' אמות של המתפלל מאחוריו? ומה יעשה אדם שהפיח בשעת תפילת שמונה עשרה?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות תפילה במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק א' סימן ק"ב סעיף ד' – סימן ק"ג]  

הליכה בתוך ד' אמות של המתפלל והקורא קריאת שמע

כותב השולחן ערוך, אדם שמתפלל שמונה עשרה, אסור לעבור בתוך ד' אמותיו, ומבאר המשנה ברורה שני ביאורים בזה:

א. משום שעל ידי זה הוא מפריע למתפלל לכוון בתפילה, ומוסיף הביאור הלכה, הוא הדין אדם שקורא קריאת שמע, אסור לעבור בד' אמותיו, משום שהוא מפריע לו בכוונת קריאת שמע, אלא אם כן הקורא מכסה את פניו בטלית, שאז מותר לעבור בד' אמותיו, משום שאז לא מפריע לו מה שמישהו עובר בד' אמותיו, אבל לגבי שמונה עשרה לא יועיל כיסוי בטלית, משום שהוא מפריע לו בכוונת התפילה, ומוסיף המשנה ברורה, שאפילו אם העובר לפניו עוסק בקריאת שמע או בלימוד תורה, אסור לו לעבור בד' אמות של המתפלל, ושלא כפי שלמדנו בשיעור הקודם, שמותר לשבת בתוך ד' אמות של המתפלל בשעה שהוא עסוק בקריאת שמע או בתפילה, וכמו הפרטים שנתבארו לעיל, ומשום שמכיוון שהוא עוסק בקריאת שמע בתפילה או בלימוד תורה, לא נראה שהוא לא מקבל על עצמו עול מלכות שמים, כיוון שזה הכל ישיבה בתוך ד' אמות של המתפלל, אבל לעבור בתוך ד' אמות של המתפלל, מכיוון שהוא מפריע למתפלל בכוונתו, גם אם העובר שם עוסק בדברי קדושה, הדבר אסור.

ב. משום שהשכינה נמצאת כנגד המתפלל, ובשעה שהוא עובר בתוך ד' אמותיו, הוא מפסיק בין המתפלל לבין השכינה.

ג' פסיעות לאחוריו בתוך ד' אמות של המתפלל

אסור לפסוע בתוך ד' אמות של המתפלל, ולכן, אדם המתפלל שמונה עשרה, ורוצה לפסוע לאחוריו ג' פסיעות בסיום תפילת שמונה עשרה, ומישהו עומד בתפילה מאחוריו, אסור למתפלל לפסוע ג' פסיעות לאחוריו באופן שהוא נכנס לתוך ד' אמות של המתפלל, משום שהוא מפריע לו בתפילתו, או משום שהוא מפסיק בינו לבין השכינה, וכנ"ל.

לעבור בצדי המתפלל

אדם הרוצה לעבור מהצדדים של המתפלל, הדבר מותר, ונחלקו המגן אברהם והאליה רבה, האם צדדים שלפניו נידונים כלפניו ואסור, או נידונים כלאחוריו, ומותר, ולמעשה מביא המשנה ברורה שהזוהר חולק על השולחן ערוך וסובר, שגם בצדדים אסור ושלא כדברי השולחן ערוך.

הפחה בתפילת שמונה עשרה

אדם שהפיח באמצע תפילת שמונה עשרה, חייב להפסיק עד שיכלה הריחף וימשיך בתפילתו, ולמעשה, אם יש לו אפשרות להתגבר על עצמו שלא להפיח באמצע תפילת שמונה עשרה, משובח יותר, ואין בזה משום בל תשקצו, משום שאיסור זה הוא רק כאשר אדם משהה את נקביו לגדולים או לקטנים, ובכל זאת, אם אינו יכול להתגבר והוא חייב להפיח, ילך באמצע שמונה עשרה ד' אמות לאחוריו, יפיח, ימתין עד שיכלה הריח, ויאמר, 'ריבון העולמים אתה יצרתנו נקבים נקבים חלולים חלולים אתה יודע בושתנו וחרפתנו', ויחזור למקומו, ויסיים את תפילת שמונה עשרה, ואין בזה הפסק במה שאומר 'ריבון העולמים', משום שבלאו הכי הוא הוצרך להפסיק בתפילתו בשביל ההפחה, ולמעשה אומר הרמ"א, שלא נהגו לעשות כך אם מתפלל בציבור, משום שזה ביזיון גדול.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן